Od kandidáta k franšízantovi

Pokud má franšízová značka již definovaný profil ideálního partnera, včetně požadavků na jeho podnikatelské zkušenosti a dovednosti, bude výběrové řízení nesrovnatelně jednodušší. Zvláště pokud to franšízor zdůrazňuje v materiálech a nástrojích, které používá k propagaci a prezentaci franšízové nabídky. Jakkoli má však poskytovatel franšízy přesnou odpověď na otázku, jak si představuje svého ideálního kandidáta, je velká pravděpodobnost, že se mu ozvou různí lidé, s více či méně jasnými úmysly. Jak by tedy měl franšízor organizovat proces náboru potenciálních franšízantů a na co by si měl dát pozor, pokud chce, aby výsledek byl win-win pro obě strany?
Životopis nestačí
Vyjdeme-li z toho, že franšízant není zaměstnanec, kterého zaměstnáváte, ale partner, který bude podnikat pod vaší značkou, pak ani výběr partnera nelze redukovat na klasický způsob, který používáte při náboru zaměstnanců. K hodnocení kandidáta je ve skutečnosti potřeba mnohem více informací, než je standardně napsáno v jeho životopise.
Franšízoři proto často využívají doplňkový nástroj – dotazník. Předně proto, že předpokládají, že každý profesně aktivní člověk má již připravený životopis, jehož odeslání nezabere více než pár sekund, bez ohledu na to, zda to odesílatel s franšízou myslí vážně nebo ne. Poskytovatel franšízy by ale měl přečíst a analyzovat každý obdržený životopis, kontaktovat zájemce a domluvit si schůzku. Pokud se ukáže, že uchazeč poslal životopis „náhodou“, bez vážnějších úmyslů, bude mít franšízor pocit, že promarnil drahocenný čas s kandidátem, který si to nezaslouží.
Profesionálně připravené dotazníky toto riziko eliminují. Pokud se kandidát opravdu chce zapojit do sítě, pak pro něj nebude těžké vyvinout nějaké extra úsilí, pokud ne, nebude litovat, že není mezi vybranými. Uchazeč by měl zpravidla v dobře připravených dotaznících stručně vysvětlit, proč má o danou franšízu zájem, co ho zaujalo a co očekává, jaký má kapitál, zda je připraven se do podnikání sám zapojit, zda již má provozovnu nebo si hodlá prostory pronajmout apod. Na základě těchto údajů může poskytovatel franšízy snadněji sestavit užší seznam nejlepších kandidátů.
...čekání na rychlou odpověď
Jak dlouho bude uchazeč o licenci po odeslání poptávky čekat na odpověď franšízora? Pokud budete s odpovědí příliš otálet, nabude kandidát dojmu, že to nemyslíte vážně nebo že jste neorganizovaní – určitě tím neuděláte dobrý dojem a nevzbudíte jeho důvěru. Nezapomeňte, kandidát si tuto situaci může snadno promítnout do budoucí spolupráce – může nabýt dojmu, že bude stejně dlouho čekat na vaši pomoc a podporu, až se stane vaším franšízantem – a to se mu pravděpodobně nebude líbit. Dobrá franšízová praxe tedy říká, že základní zpětnou vazbu by měl kandidát dostat nejpozději do 24 hodin od podání přihlášky.
Z očí do očí
Po analýze zodpovězených dotazníků je klíčovým momentem v procesu výběru příjemců licence osobní setkání s kandidátem. Počítejte však s tím, že jde o okamžik, kdy mají obě strany možnost zkontrolovat dříve získaná data. Nejste jediní, kdo hodnotí, jak je kandidát pro franšízu vhodný, ale i on hodnotí vás také jako budoucího obchodního partnera. Toto je tedy ten nejlepší moment, kdy můžete ukázat, jak jste profesionální a jaké vztahy se svými obchodními partnery budujete.
Prvním ukazatelem může být místo setkání. Přestože je běžnou praxí, že se poskytovatel a budoucí příjemce franšízy nejprve setkají v sídle společnosti, nemusí to být pravidlem. Schůzku lze zorganizovat třeba v místě bydliště kandidáta nebo ve městě, kde chce začít podnikat, protože v tom případě byste mohli společně navštívit dostupné prostory, zhodnotit, kolik by se mělo investovat do renovace nebo adaptace podle standardů té či oné franšízy.
Setkání je také ideální příležitostí k určité formalizaci spolupráce. Nemusí jít nutně o podpis franšízové smlouvy, zvláště pokud jste kandidáta předem neinformovali, že i toto je jedním z cílů schůzky. Určitě by bylo lepší, kdyby kandidát nejprve podepsal dohodu o mlčenlivosti, protože tak vstoupíte do dalších fází jednání a představování s mnohem větší jistotou. Některým franšízorům však stačí jedna schůzka, zvlášť jde-li o jednodušší a levnější koncepty, jiní potřebují absolvovat více setkání. V každém případě je dobré, když se franšízor a potenciální franšízant dobře poznají, zváží všechny podmínky spolupráce a dohodnou se na všech otázkách. Při jednání se také doporučuje, aby zájemce o připojení se k vaší síti navštívil některou z franšízových poboček a pohovořil s dalšími, zkušenými franšízanty.
PŘEČTI ČLÁNKY

Faency Fries rozšiřuje síť a hledá nové franšízanty. Nabízí dvě varianty podnikání a rychlou návratnost investice.
Franšízy v oblasti gastronomie nejsou ničím novým. Přesto je koncept Hey Foods v mnoha ohledech od provozování tradiční restaurace dost odlišný.
Franšízová síť fitness center Contours úspěšně pokračuje v expanzi na českém trhu. Nabízí ověřený model s návratností do dvou let a podporou provozu.
Networking, který funguje. Franšíza Business for Breakfast spojuje podnikatele už 15 let. Představuje efektivní způsob, jak získat zakázky díky osobním doporučením.
V nejbližších třech letech franšízová síť chystá rebranding na 1000 čerpacích stanicích v 7 zemích, včetně Česka.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Franšíza s pracovními oděvy je na trhu už více jak 5 let. Petra Tománková, manažerka pro rozvoj, přibližuje, pro jaké podnikatele je koncept vhodný.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI