Z podnikání franšíza

Jste již podnikatelem, ale jste připraveni stát se franšízorem? Každý rok vznikají na světovém trhu stovky nových franšízových systémů, které chtějí uspět nejen na domácích trzích, ale často i za hranicemi. Jejich majitelé sází na to, že potenciální franšízanty osloví stabilitou a perspektivou jejich budoucího úspěchu.
Franšízing se stal jedním z nejoblíbenějších modelů pro zakládání podniků mezi podnikateli v celé EU. To, co podle nás podnikatele oslovuje, je růst distribučních kanálů, posílení jejich pozice na trhu a rozšíření jména a pověsti jejich značky. Ještě atraktivnější perspektivou se tak stává, když investiční náklady a rizika expanze nese investor. Ještě lepší pro některé je, že starosti s pracovní silou a řízením jdou de facto stranou - tyto povinnosti totiž ve většině případů přebírá franšízant. Dalšími významnými pobídkami pro franšízanty jsou nižší výdaje na propagaci a reklamu. Také větší vyjednávací síla a sdílené náklady.
Bohužel někteří lidé, kteří chtějí rozšířit své podnikání, se nedokážou zamyslet a položit si jednoduchou otázku: Čím je moje podnikání jedinečné a atraktivní pro ostatní podnikatele, aby se chtěli připojit k mé síti? Proto je důležité podívat se a analyzovat vlastní podnikání optikou potenciálního franšízanta. Jaké výhody získají, když se připojí k vašemu systému? Čím je váš pbchodní koncept lákavý? A nakonec, proč by měli přijmout vaši franšízu, a ne založit konkurenční společnost?
Připravit, start
Abyste byli dobrým poskytovatelem franšízových licencí, musíte potenciálnímu franšízantovi nabídnout zejména hodnotu a zkušenosti. Standardně by se tak měli do budování franšízové sítě pustit podnikatelé, kteří provozují jednu nebo i více poboček, a to po dobu nejméně 12 měsíců. To je minimální časový rámec, který je nutný k důkladnému otestování podnikatelského konceptu, zkrátka otestujete si každé roční obchodní a jejich vliv na váš byznys.
Na základě ročních podnikatelských zkušeností byste měli být schopni identifikovat konkurenci na trhu, sezónní trendy a zjistit, zda je vaše podnikání životaschopné v dlouhodobém měřítku, nejen jako pop-up trend. Kromě toho budete mít na konci roku k dispozici účetní knihy příjmů za celý rok, abyste mohli prokázat skutečnou ziskovost. Schopnost určit ziskovost a roční výsledky jsou klíčové pro přilákání investorů do franšízingu.
Image společnosti a budování značky
Pro to, aby nám rostla klientela a byla si jasně vědoma, kde nakupuje, čí služby využívá, je důležité vytvořit jednotnou franšízovou síť. Ujistěte se, že jste návrh vašeho loga je takový, který vaši obchodní síť odliší. Image značky se může rozšířit i do interiérových prvků firmy. Než nabídnete svou společnost k franšíze, nezapomeňte se vypořádat s právními otázkami ochranných známek a copywritingu. Tím si zajistíte výhradní právo na logo, značku a její spravedlivý marketing a distribuci.
Otázka za milion - Vyplatí se být franšízantem?
Při úvahách o franšíze vašeho podniku je důležité analyzovat profitabilitu plánovaného podniku - jak z vašeho vlastního pohledu, tak i z pohledu potenciálních franšízantů. Zvažte, jakou výši finančních prostředků musí franšízant investovat a jak rychle může toto podnikání začít vydělávat. Zvažte také, jaké služby budete moci franšízantům poskytovat, a určete, jaké výhody jim přinese vstup do franšízové sítě.
Smlouvy, poplatky, propagace
Takže už více než rok provozujete vlastní podnik? Splněno. Vlastníte ochrannou známku svého podniku? Zkontrolováno. Vaše podnikání je ziskové a jste připraveni investovat do expanze? Ano. Nyní můžete začít uvažovat o vytvoření franšízové sítě.
- Prvním krokem je vytvoření franšízového balíčku, který budete prodávat potenciálním franšízantům. Součástí balíčku je příprava franšízové smlouvy, která stanoví práva a povinnosti stran jak během trvání franšízové smlouvy, tak po jejím skončení.
- Vaším dalším prvkem je franchisový manuál, ve kterém budou popsány všechny postupy, kterými se bude franšízant řídit při provozování vlastního podniku.
- Budete také muset definovat systém franšízových poplatků.
- Aby byla nabídka kompletní, je třeba vypracovat obchodní strategii rozvoje franšízové sítě a finanční předpoklady jak pro sebe, tak pro franšízanty. Samozřejmě se nejedná o jednoduché úkoly a mohou být časově náročné - dáváte tím však sobě i franšízantovi nejlepší šanci na úspěch.
- Dalším krokem při vytváření franšízové sítě je příprava propagační strategie, která přiláká ty správné franšízanty pro vaše podnikání. Ujistěte se, že jste organizovaní a připravení demonstrovat svou hodnotu a zkušenosti.
Přemýšlíte o vytvoření vlastního franšízového systému, ale nevíte, kde začít? Spojte se s odborníky, zkušenosti s přípravou franšízových systémů na mezinárodní úrovni má například společnost PROFIT system franchise services.
PŘEČTI ČLÁNKY

Franšízová síť fitness center Contours úspěšně pokračuje v expanzi na českém trhu. Nabízí ověřený model s návratností do dvou let a podporou provozu.
Networking, který funguje. Franšíza Business for Breakfast spojuje podnikatele už 15 let. Představuje efektivní způsob, jak získat zakázky díky osobním doporučením.
V nejbližších třech letech franšízová síť chystá rebranding na 1000 čerpacích stanicích v 7 zemích, včetně Česka.
Franšíza Bageterie Boulevard vyrostla spolu s Crocodille na rekordních 1,6 miliardy obratu. Po covidových letech je zpět na předních pozicích mezi fastfoodovými řetězci.
Franšízová síť prochází vizuální proměnou, rozšiřuje služby a digitalizuje. Konkurenceschopnost tak posílí všechny pobočky.
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
„Nyní se zaměřujeme na bistro, kde chceme pizzy odbavovat do 7 minut,“ říká zakladatel franšízové sítě Vosíme.cz Richard Halmazňa.
Franšíza 360pizza nabízí rebranding stávajícím gastro provozovnám. Jak změna pomůže efektivitě podnikání vysvětlí Markéta Krejčíková, manažerka pro rozvoj.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI