Ghost Kitchen – budoucnost gastronomie?
Poslední roky jsou pro majitele gastropodniků poměrně náročné. Nucené omezení provozu v době covidu a přetrvávající nejistota přivedly mnoho podniků ke krachu, na jiné měly katastrofální dopady. Pokud měly restaurace, bistra nebo bary pandemii přežít, museli se jejich majitelé zamyslet nad přehodnocením jejich fungování. Řadě z nich se to podařilo, a zatímco klasické restaurace byly pro hosty zavřené, objevil se nový styl podnikání v gastru – vznikly značky specializující se na rozvoz jídla.
Tzv. Ghost Kitchen jsou kuchyně určené výhradně pro rozvoz jídel. Nenajdete je v centrech měst nebo food courtech obchodních center. Nemají číšníky, jídelní lístky, stoly a židle – jinými slovy, žádné další režijní náklady. Kromě toho, že vytvoření a provoz kuchyně duchů je levnější, lze ji i rychle zřídit. Potřebujete pouze kuchyň s přístupem pro rozvozce a certifikovaný hygienický průkaz.
Takové kuchyně, které můžete znát i pod pojmem "virtuální kuchyně", fungují při plnění objednávek na jídlo s sebou pro takové aplikace třetích stran, jako jsou Uber Eats, Wolt nebo Dámejídlo.cz. Cílem těchto kuchyní je těžit z kulturní změny směrem k jídlu s sebou, jejíž hodnota se do roku 2030 odhaduje na 1 bilion dolarů.
Budování značky jako klíč k úspěchu
V případě „kuchyní duchů“ překvapivě není největším problémem přilákat spotřebitele. Problém spočívá v budování značky. Pro zákazníky je těžké ztotožnit se s restaurací, kterou nikdy neviděli. Čelíte také výzvě udržet kontrolu kvality, protože jídlo dodává obvykle třetí strana. Investice do kvalitnějšího obalu a značky je způsob, který doporučujeme, jak bojovat s oběma těmito problémy.
Některé restaurace, zejména v zahraničí, se poměrně brzy úspěšně přeorientovaly na take-away a otevřely další Ghost Kitchen, aby pokryly poptávku během výluky, jako například Five-Guys, Applebee's a Chili's v USA. Pomáhá to také udržet neustálý provoz řidičů rozvážkové služby. Během pandemie si velké společnosti nenechaly ujít příležitost a vytvořily různé značky na aplikace take away, aby otestovaly nové položky menu bez rizika tvrdého zásahu značky.
Ukazuje se, že virtuální kuchyně jsou inovativním, nákladově a rizikově efektivním způsobem podnikání. Změna pracovní kultury, které jsme v současnosti svědky, znamená, že o jídla s sebou je mezi zákazníky zájem vyšší než kdykoli předtím. Zdá se, že jde o více než jen o trend a zajímavý prostor ke sledování.

PŘEČTI ČLÁNKY

Food trucky představují nový evropský trend. Rozmach těchto franšíz probíhá i v Česku. Jak je to s investičními náklady a zahájením vlastního podnikání s mobilním občerstvením?
Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Zajímají vás nové franšízové koncepty? Určitě navštivte Franchise Expo 3. dubna 2025 v Budapešti.
Stárnutí evropské populace zvyšuje poptávku po službách péče o seniory. Franšízingové příležitosti vznikají i v tomto oboru. U nás zatím na trhu chybí.
Volný čas po práci pro většinu lidí znamená příjemné aktivity, zároveň je to také podnikatelská příležitost. Franšízová síť Regatta to naučila už přes 250 franšízantů v Evropě.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Synergy Stocktaking nabízí franšízovou příležitost v oblasti inventarizace zásob. Zájemci získají kompletní technologické vybavení, podporu centrály i první klienty.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
„Díky propracovanému vzdělávacímu systému dokážeme na podnikání v realitách připravit i franšízanta bez předchozích zkušeností,“ říká Petr Zelenka, ředitel sítě Next Reality.
Fúze s Angličany zajistila M&M realitám první místo na trhu v ČR, velký úspěch ryze české realitní kanceláře.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI