Nové příležitosti v roce 2022

Adept na franšízanta / Pořízení franšízové licence je ideální pro lidi, kteří uvažují o vlastním podnikání, ale chtěli by vstoupit do podnikání s menším rizikem. I to je důvod, proč franšízové podnikání zažívá v dobách ekonomických turbulencí nárůst popularity.
pondělí
02.01.2023
Loni ohlásilo zájem vstoupit na franšízový trh hned několik značek. Řada dalších pak začala s větší propagací franšízové nabídky.
 

Většina firem, které v roce 2022 oznámily ambici expandovat prostřednictvím prodeje a udělování franšízových licencí na tuzemském franšízovém trhu, mají svůj původ doma v Česku. Jsou z nejrůznějších oborů, i když tradičně nejčastější zastoupení má gastronomie. Pojďme se se nimi blíže seznámit.

Franšíza v cateringu

Společnost iCatering představila franšízový koncept iBoxík. Jeho prostřednictvím nabízí budoucím partnerům možnost stát se součástí nového food tech konceptu cateringových služeb. Mimo naše hlavní město hledá franšízanty, kteří by ve svých regionech rozšířili službu online cateringu pro firemní a soukromé akce. Jeho úkolem bude v první fázi najít vhodné místo s dobrou dojezdovou dostupností do center měst či do největších kancelářských prostorů. Franšízoví partneři konceptu iBoxík mají hned několik možností, jak vydělat a na jaké klienty cílit. Mohou zajišťovat catering na akce jakéhokoliv typu od narozeninových oslav po velké firemní večírky.

Velkou cílovou skupinou pak jsou firemní zákazníci, kteří pravidelně objednávají občerstvení na porady. Díky tomu mají dle franšízora franšízanti zajištěný každodenní prodej plus pravidelné větší objednávky, na větší akce. Vstupní poplatek, který musí franšízant konceptu iBoxík uhradit, začíná na 275 tisících Kč a odvíjí se od velikosti regionu, pro který získá licenci. Konečná výše počáteční investice, která činí minimálně 300 tisíc Kč, pak závisí na mnoha faktorech.

Raketová pizza

Další gastronomickou značkou, která začala svou franšízovou nabídku propagovat, je franšíza Raketou.cz. Ta vznikla jako první vlastní značka v rámci sítě Cloud/Dark kuchyní skupiny MyFoodPlace. V současné době najdeme provozovny tohoto gastronomického konceptu, který se specializuje na americkou pizzu, zatím jen v Praze. Zájemci o franšízovou licenci Raketou.cz si mohou otevřít zcela nové samostatné bistro nebo se rozhodnout pro Delivery formát. Pokud již v oboru gastronomie podnikají, mohou koncept dokonce začlenit do své již fungující provozovny. Co se týče investice, která na budoucí franšízanty čeká, záleží na vybavenosti a dostupnosti prostor. Pokud to bude existující restaurace se zázemím, pohybuje se počáteční investice v rádu nižších desítek tisíc. Samozřejmě pokud je potřeba výstavba nebo renovaci prostor, nákup vybavení apod., je částka vyšší. 

Čokoládová kavárna

Rozvoj prostřednictvím franšízy nastartovala i značka Chocafé. Aktuálně funguje v Česku zatím jedna pobočka tohoto konceptu, a to v centru našeho hlavního města. Podle zakladatele Chocafé Jana Nováka by u nás mohlo najít své místo až 30 kaváren ve franšíze. Klíčem pro získání licence je najít to správné místo. Tím je frekventovaná lokalita ve městě s více jak 30 až 50 tisíci obyvateli. Ani to však nemusí platit vždy – někdy se taková místa najdou i v menších městech. Investice do otevření zcela nové kavárny Chocafé přijde franšízanta na zhruba 1,5 milionu Kč. Konečná částka závisí na velikosti a potřebě stavebních úprav.

Gastrofranšíza (nejen) do škol

Společnost Designex Food v Česku provozuje koncept ReFresh Bistro, který má více než 40 poboček po celém Česku a jedná se tak o největší síť školních bister u nás. Nově koncept přichází s možností získání franšízy. Do konce roku 2026 by dle plánů společnosti mělo na trhu fungovat 70 poboček. Výhodou této franšízy je dle poskytovatele licence relativně nízká vstupní investice, rychlá návratnost a silná stabilita tržeb, kdy každá pobočka vydělává od prvního dne od otevření. Mezi nabízené varianty franšízy patří možnost převzetí stávající zavedené pobočky, vyhledání a zavedení nové lokality na míru franšízantovi nebo převzetí či vytvoření více poboček v jednom regionu. Vstupní franšízový poplatek do sítě ReFresh Bistro činí 50 tisíc Kč. Zároveň zájemce o franšízovou licenci hradí vratnou kauci ve výši dalších 50 tisíc Kč. Na vybavení pobočky by pak měl mít v záloze dalších 50 až 150 tisíc Kč dle velikosti pobočky, kterou bude franšízant provozovat.

Franšíza s půjčovnou

Franšízu si pro svůj rozvoj zvolila i společnost AdivLease, která podniká v oblasti autopůjčovny a dlouhodobých pronájmů vozidel po celé ČR. V současné době najdeme její pobočky v osmi českých městech a dvou slovenských. Kromě Opavy a Ostravy, kde fungují autopůjčovny řízené centrálou, si mohou klienti zapůjčit vozidlo i ve franšízových pobočkách v šesti dalších českých a dvou slovenských městech. Ambicí vedení sítě je jejich počet dále rozšiřovat.

Na budoucí partnery konceptu Adiv Lease nečekají žádné vstupní licenční poplatky. Připravit se tak musí jen na investici spojenou se zajištěním prostor pro parkování zhruba 5 až 10 vozů, jejich čištění a umytí pro další klienty, kteří si je zapůjčí. Během prvních tří měsíců spolupráce získá franšízant fixní finanční podporu, dále pak bude dostávat 10 % z obratu a poplatek za mytí a čištění vozů.

Svatební byznys

Své první franšízové partnery hledá i mezinárodní značka svatebních šatů a doplňků s kořeny v České republice Dévotion. Jejich hlavním úkolem bude zejména komunikace se zákazníkem a předvedení samotných kolekcí. K tomu slouží salon, který musí na začátku spolupráce majitel franšízové licence otevřít pod hlavičkou Dévotion. Díky němu si budou moci zákaznice osahat materiál „svých“ budoucích šatů, vyzkoušet si je a vybrat ty pravé. Investice do rozjetí podnikání s franšízou Dévotion přijde franšízového partnera na 1,5 až 3 miliony Kč. Financovat ji může jak vlastním kapitálem, tak i externími zdroji, například prostřednictvím bankovního úvěru. Podle poskytovatele licence s návratností investice může franšízant dočkat v horizontu 6 až 9 měsíců.

Drogerie s licencí

Během období covidu se online prodejce dogerie a kosmetiky Drogeo, který v tuzemsku funguje již více jak 7 let, rozjet franšízový koncept kamenných prodejen. Franšízantům nabízí dvě možnosti spolupráce. Jednak v rámci modelu Shop-in-Shop mohou svůj zavedený byznys rozšířit o sortiment Drogo, mají ale možnost otevřít si nový obchod. V závislosti na zvoleném formátu spolupráce a také velikosti prostor se pak odvíjí i výše počáteční investice, kterou podnikatel musí do rozjezdu svého nového podnikání vložit.

Minimální výše investice začíná na 30 tisících Kč. Na franšízanty nečeká žádný vstupní franšízový poplatek, v rámci spolupráce se pak zaváže k platbě pravidelného franšízového měsíčního poplatku ve výši 3 % z obratu, společného marketingového poplatku ve výši 4 % z obratu a v případě využití volitelného skladového systému činí poplatek další 1 %.


Pečlivý výběr / Při hledání franšízantů se poskytovatelé licencí zaměřují na několik specifických vlastností. Nejčastěji jde o prodejní dovednosti, schopnost řídit tým zaměstnanců, finanční gramotnost a potenciál implementovat a monitorovat dodržování standardů franšízového systému.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017