Franšízoři přebírají finanční rizika
Jak se v posledním roce změnily podmínky pro franšízové podnikání?
V letošním roce jsme provedli průzkum trhu a výsledky nesou tíhu obtížné tržní situace. Dobrá zpráva je, že nedošlo ke snížení počtu franšízových konceptů na trhu, ale průzkum jasně identifikoval konkrétní problémy. Mezi nejvýraznější patří politická nejistota (válka v zahraničí), vzrůstající náklady na nájem, energii a v neposlední řadě pracovní sílu. Tím pádem franšízanti projevují větší opatrnost při investování, což komplikuje hledání vhodných kandidátů pro zakládání nových franšíz. V důsledku těchto výzev pozorujeme stále častější změny v obchodních modelech franšízových systémů. Není náhoda, že se v současné době nejrychleji rozvíjejí franšízové koncepty, které se vyznačují relativně nízkými investicemi a krátkým výpovědním termínem.
Jakým způsobem na to tedy franšízoři reagují? Jak se podmínky pro franšízanty mění?
Poskytovatelé licencí ve svých franšízových modelech čím dál více odlehčují franšízantům investiční břemena. Přebírají finanční rizika a někteří franšízoři snižují počáteční investice. V zahraničí je rovněž patrné, že franšízoři garantují franšízantům příjem po dobu nezbytnou pro úspěšný rozjezd jejich franšízy.
Které odvětví byznysu se rozšiřuje nejvíce?
Nejrozšířenějším oborem ve franšízingu je stále gastronomie, kde pozorujeme další rozvoj a vznik nových konceptů jak v ČR, tak na Slovensku. Kromě tradičních fast-food restaurací přicházejí na trh bistra, mobilní stánky spolu se službami rozvozu a take-away. Vznikají a rozšiřují se u nás franšízové značky jak českého původu, tak i zahraniční.
Proč považujete franšízové podnikání za perspektivní i v současné nároční situaci na trhu?
Bez ohledu na to, zda je krize či není, mnoho jednotlivců stále volí kariéru podnikání ve vlastní firmě. Pro franšízu se rozhodují nejen začátečníci, ale také zkušení podnikatelé. Obě tyto skupiny volí franšízu pro její bezpečnost, osvědčená řešení, efekt měřítka a podporu poskytovanou organizátorem systému. Nejen v Česku se potvrzuje, že franšíza výrazně zvyšuje šance na dosažení podnikatelského úspěchu. Statistiky ukazují, že 80 % franšízantů stále působí na trhu po dobu 5 let, což je výrazný rozdíl oproti pouhým 20 % úspěšnosti firem, které se rozhodnou podnikat samostatně bez podpory franšízy. Z nedávného průzkumu v potravinářském odvětví vyplývá, že 92 % jednotlivců, kteří se rozhodli podepsat franšízovou smlouvu, bylo na konci smluvního období plně spokojeno s výhodami a podporou poskytovanou franšízorem.
Na čem podle vás záleží úspěch nového franšízanta?
Úspěch franšízové sítě závisí na úspěchu jednotlivých franšízových partnerů v regionech. I když je podnikání díky franšízingu jednodušší, je potřeba, aby provozovatel franšízy znal místo svého působení, byl silně motivovaný a samozřejmě nadšený pro produkt nebo službu, které nabízí. Často se zájemci o spolupráci franšízorů ptají, zda bude v jejich místě – lokalitě – daná franšíza fungovat. Většinou se jim dostane odpovědi, že to záleží ve velké míře nebo především na jejich odhodlání a dovednostech.
Které koncepty vás v poslední době zaujaly a mají podle vašeho názoru perspektivu?
V posledních měsících jsme pracovali na několika zajímavých projektech, mezi nimiž mě zaujala maloobchodní síť potravin, která již v ČR působí, ale svůj další rozvoj plánuje pomocí franšízingu. V této obtížné době dokáže nabídnout koncovým zákazníkům zvýhodněné ceny potravin a zajímavé finanční ohodnocení pro franšízanta. Věřím, že další potravinářský řetězec pomůže snížit ceny potravin pro koncové zákazníky. Ze zahraničních firem, které vstupují na náš trh, je to například ukrajinská franšíza Dnipro-M. Dovede nabízet propracované služby a asi o dvacet procent nižší ceny nářadí, což má u národa kutilů potenciál na úspěch.

PŘEČTI ČLÁNKY

Tak trochu jiná točená je franšízová síť s kompletním vybavením pro točenou zmrzlinu. Plány pro blížící se sezónu prozradila Markéty Fréharová, manažerka pro rozvoj franšíz.
Franšízová síť Extéria Market řeší u podnikatelů a institucí otázky BOZP a PO. Formu spolupráce nám přiblížil Jaroslav Mesarčík, regionální manažer společnosti.
„Flexibilita, inovativní přístup a schopnost reagovat na změny budou zásadní pro úspěch,“ vzkazuje budoucím franšízantům Marek Halfar, CEO poradenské společnosti PROFIT system.
„Jsme aktuální dvojkou na trhu. Obrat máme stejný i přes 30% pokles stavebnictví,“ říká Ing. Petr Holý, obchodní ředitel franšízové sítě Otherm.
Ředitel franšízové sítě Prorozvoz Jan Kryštof si s námi povídal o perspektivě a vývoji oboru logistiky. Zeptali jsme se i na formy spolupráce.
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Radka Vajo vede úspěšnou pražskou pobočku Century21 ve Zlatnické ulici v Praze. Jak se jí povedlo rozjet vlastní franšízu?
Světová franšízová síť do roku 2025 vstupuje s technologickými novinkami a pokračuje v růstu sítě.
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...