Excel a Powerpoint dnes nestačí

Michaela Jelínková, Logiscool / Znalosti IT chybí. Školy neučí v oblasti IT dovednosti potřebné pro život. Logiscool nabízí řešení pro města od 60 000 obyvatel.
pondělí
26.08.2024
„Rodiče si čím dál více uvědomují, že je třeba děti vzdělávat v této oblasti už odmala,“ říká Michaela Jelínková z franšízové sítě vzdělávacích IT kurzů pro děti Logiscool.
 

Proč jste si jako výzvu pro vybudování sítě v České republice vybrala právě franšízu Logiscool?

Jsem držitelkou master-franšízové licence pro Českou republiku, zároveň provozuji pobočku v Praze a online kurzy. Vystudovala jsem finance a dlouhou dobu jsem se tomuto oboru věnovala jako finanční ředitelka mezinárodní skupiny. Za dvacet let praxe jsem viděla obrovský posun v digitálních dovednostech zaměstnanců. Není to jen klíčová role IT oddělení a programátorů pro úspěch i přežití firem, mnohem hlubší znalosti jsou v současné době vyžadovány u řady dalších „ne IT" pozic (marketing, finance…). Už nestačí ovládání Excelu a Powerpointu, jako když jsem začínala. Znalost programování se dnes hodí téměř každému. Třeba jen proto, aby dobře zadával práci IT oddělení nebo si byl schopen jednoduché úpravy programů udělat sám.

Hraje v tom roli i vaše rodičovská zkušenost?

Mám tři syny, znám z pohledu rodiče náš vzdělávací systém a vím, že v hodinách výpočetní techniky se často neučí to, co budou v životě potřebovat. Když přišla nabídka na převzetí master-franšízové sítě Logiscool pro Českou republiku, všechno do sebe zapadlo. Věděla jsem, že právě tomu se chci věnovat,  po čtyřech letech mě má práce stále baví a vidím v ní velký smysl. Těší mě, když dokážeme děti pro tuto oblast znalostí nadchnout.

Jaké jsou vaše plány a cíle pro zbytek letošního roku a rok budoucí?

V posledních dvou letech vidím velký návrat od online k fyzickému vzdělávání dětí. Proto jsme se po třech letech rozhodli pro expanzi do dalších měst a mám radost, že od září naše kurzy můžeme nabídnout v dalších nejméně čtyřech až pěti nových pobočkách. Zároveň jsme si vyzkoušeli, že dobře fungují i kroužky přímo ve školách. Umožňují nám s programováním seznámit děti, které by jinak do kurzů na pobočce rodiče nezapsali. Naše plány představují tedy další pobočky, minimálně ve všech krajských městech, a otevírání  dalších kurzů přímo v základních školách. Online kurzy zůstanou vhodným doplňkem pro specifické situace.

Kolik je nyní celkem poboček?

Momentálně máme 5 franšízantů, a to v Olomouci, Hradci Králové, Pardubicích, Plzni a nově také v Brně. Já osobně provozuji pobočku v Praze a online kurzy.

Kde vidíte nevyčerpaný potenciál pro založení nových poboček?

Potenciál pro klasické pobočky vidíme ve všech městech nad 60 000 obyvatel. U menších měst hledáme vhodný model, který by fungoval i s menší cílovou skupinou.

Přiblížíte, jak se vyvíjí poptávka po vašich kurzech a jací lidé je vyhledávají?

Našimi zákazníky jsou děti od 6 do 18 let, respektive jejich rodiče. Když jsem před čtyřmi lety začínala, nejčastěji k nám přicházeli kluci ve věku 5. až 6.třídy, kteří byli rozhodnuti stát se programátorem a obvykle měli vzor v rodině. V posledních dvou letech vidíme velký nárůst zájmu u nejmladších dětí, hlásí se k nám už třeba i prvňáci. Velmi silná je kategorie 2. až 3.třída, u níž mají rodiče největší zájem o kurzy obecné digitální gramotnosti. Je to způsobeno velkým boomem kolem generativní umělé inteligence. Rodiče si čím dál více uvědomují, že je třeba, aby se děti v této oblasti vzdělávaly už odmala. V těchto kurzech pro nejmladší jsou již více zastoupeny i dívky a tomu jsme moc rádi. S programováním začínají děti nejčastěji ve 3. až 6.třídě a máme studenty, kteří to už v 7. třídě dotáhli až ke zkoušce z Pythonu (programovacího jazyka) a pokračují s námi dál.

Je vhodnější, aby byl franšízant zároveň také lektor kurzů?

Ne. Role franšízanta je marketingově – organizační. Logiscool má dokonale zpracované podklady pro lektory a jejich školení. Není nutné, aby franšízant tuto problematiku do detailu znal osobně a učil. Obvykle po čase v každé pobočce vznikne pozice tzv. lead trainera, který se věnuje podpoře ostatních lektorů a jejich zaškolování.

O jaký typ kurzů je nyní nejvíce zájem?

Zájem je o kurzy jak obecné digitální gramotnosti, které v podstatě suplují to, co by se děti v ideálním případě měly naučit ve škole, i o kurzy programování. A tady nabízíme kurzy od získání základů, jak programátorsky myslet, až po kurzy pokročilé jako je Python, Unity, datová věda, AI. Z našich táborů v poptávce samozřejmě stále dominuje Minecraft a Roblox, ale vidíme velký posun k oblasti digitální tvorby – design, video, využití AI v tvorbě.


Franšízanti v Logiscool neučí / „Majitel pobočky se stará především o organizaci a marketing. Lektory proškolí master-franšízant a poskytne materiály."