Čtvrtek
06.11.2025
Slovenský Kaliforňan mění pohled na rychlé stravování. Zdravé bowls plné lokálních surovin míří po Brně i do dalších českých měst. Franšízanty hledá pro restaurace i foodtrucky.
 

Kaliforňan patří mezi první bowl restaurace, které vznikly v Bratislavě. Bowls, tedy misky s čerstvými surovinami, představují v gastronomii rychle rostoucí trend. Spojují zajímavé chutě, zdravou výživu a rychlou přípravu, která vyhovuje tempu moderního života. Na trhu působí už šest let. Zaměřuje se na zákazníky všech věkových kategorií, a to od studentů přes zaměstnance až po rodiny s dětmi a seniory. Aktuálně má 13 provozoven, z toho 7 vlastních a 6 franšízových. Jedna z nich je tzv. zaměstnanecká, která je společným projektem majitelů a zaměstnanců.

V Česku nabízí Kaliforňan zdravé misky od roku 2023, a to ve 3 provozovnách v Brně. Ty vede franšízant Denis Kurtulík, který při rozjezdu první z nich ocenil možnost převzít již fungující koncept. Protože si místní zákazníci zdravé misky rychle oblíbili, otevřel postupně další dvě provozovny. Značka nyní plánuje expanzi i do dalších českých měst s více než 40 tisíci obyvateli. „Nabízíme dvě možnosti provozoven, a to jak restaurace, tak foodtrucky. Neomezujeme se na konkrétní lokality, ale naším velkým cílem je momentálně Praha,“ uvádí spoluzakladatelka Michaela Smrtičová. Podle ní se franšíze daří právě i díky flexibilitě provozu.

Více provozoven = rychlejší návratnost

Svým franšízantům poskytuje Kaliforňan kompletní podporu před otevřením, při spuštění i průběhu provozu. Výběrové řízení na franšízanta probíhá pro každý konkrétní provoz zvlášť. Počáteční investice se pohybuje zhruba od 750 000 do 1 125 000 Kč, záleží na velikosti a vybavení kuchyně. „Návratnost investice se u jedné provozovny pohybuje od 1 roku do 2 let. Pokud se franšízant rozhodne otevřít další pobočky, které už nejsou finančně tak náročné, protože využívá jednu kuchyni, návratnost se může zkrátit třeba i na 10 měsíců,“ vysvětluje Michaela Smrtičová.

Provozovny Kaliforňan by měly být ideálně umístěné na frekventovaných místech v blízkosti kancelářských nebo obytných budov, kde je poptávka po zdravé a chutné obědové alternativě. „Chodí k nám lidé, kterým záleží na zdraví. Vybere si každý, bez ohledu na své stravovací návyky. Nesnažíme se dělat exotickou kuchyni, používáme hlavně lokální suroviny, se kterými si kreativně hrajeme v kuchyni,“ uzavírá Smrtičová. 


Misky dle vlastní chuti / „Na produktech neustále pracujeme, menu obměňujeme nejen denně, ale i sezónně,“ uvádí Michaela Smrtičová.

Populární na fóru

Dotazník regionální produkty a gastroturismus

Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...

1 komentář(e)
posledni 07.01.2022
Taco Bell na cestě k vrcholu

Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.

1 komentář(e)
posledni 05.08.2021
Úspěšný rok pro Subway

Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...

1 komentář(e)
posledni 13.02.2020
Subway vidí potenciál na benzinkách

Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....

1 komentář(e)
posledni 10.10.2019
Franšíza McDonald’s? Doživotí

Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?

1 komentář(e)
posledni 03.02.2018
Sushi v Česku jde

Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.

1 komentář(e)
posledni 29.10.2015
Komunikace je základ

The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...

1 komentář(e)
posledni 21.09.2015
Lidé jsou základ

Promiňte, ale zas jednou článek o ničem.... A co se týče hlavního motta článku: V "restauracích", které jsou v jídelních sekcích nákupních center to opravdu...

1 komentář(e)
posledni 15.07.2015