Petr Sýkora: Dobrý anděl českého podnikání

V roce 1993 jste spolu s kamarádem Janem Černým založili společnost Papirius. Jak těžké bylo v té době začít v České republice podnikat?
V době, kdy jsme zakládali firmu, jsem studoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, zatímco Honza se věnoval studiu práv. Co se týče začátků našeho podnikání, dá se říci, že byly jak lehké, tak i těžké. Naší výhodou bylo, že spousta trhů byla neobsazená, některé ani neexistovaly. Složitější bylo prosadit se u nás se službou, o které v podstatě v České republice nikdo nevěděl, že ji potřebuje. Je to jako s Walkmanem od firmy SONY. Zákazníci také netušili, že by chtěli mít muziku v kapse. A pak to byl hit. Podobně na začátku 90. let u nás neexistovalo, aby si někdo po telefonu objednal kancelářské potřeby a nějaká firma mu je do 24 hodin dovezla až na stůl. Tehdy každá větší firma zaměstnávala člověka, který neměl na starosti nic jiného než shánění kancelářských potřeb. Měl k dispozici auto, celý den byl na cestách, tu a tam koupil nějaké kancelářské potřeby. Na počátku 90. let bylo pro nové podnikatele velmi těžké získat cizí zdroje financování. De facto neexistovaly. Zároveň se v České republice našli lidé, kteří měli jak peníze, tak i styky s dodavateli, které jim ve většině případů přetrvaly z dob minulého režimu. Jejich podnikatelská startovací čára tak byla dalekou před tou naší. My jsme však měli jednu nespornou výhodu – podnikání jsme se nebáli, ačkoli jsme o něm mnoho nevěděli.
Jak se vám podařilo přesvědčit firmy, které do té doby nevěděly, že potřebují dodavatele kancelářských potřeb?
Na úplném začátku jsme si trochu naivně mysleli, že zavoláme do bank a oni si od nás objednají náklaďáky plné rolí papíru. Ale to byl omyl, vůbec se s námi nechtěli bavit. Uspěli jsme tak spíše u středních firem, velmi často zahraničních. Právě ty ocenily, že jim někdo ušetří čas a práci a poskytne jim dobrou službu.
Jaké jsou podle vás podmínky pro podnikatele v naší zemi v dnešní době? Je to lehčí, nebo těžší?
Myslím si, že situace pro podnikatele je v současné době především jiná. Domnívám se, že velká část příležitostí a evidentních děr na trhu je již zaplněna. Na druhou stranu se však objevují stále nové a nové oblasti a o podnikání je stále zájem. Vidím to i ve svém okolí. Je zde spousta lidí, kteří po vlastní firmě touží. Často je najdeme i mezi manažery ve vysokých funkcích, kterým se daří a chtěli by třeba i v menším podnikat. Za sebe mohu říci, že podnikání je skvělé. Poskytuje vám svobodu, možnost být kreativní a nést za své kroky odpovědnost.
Celý rozhovor najdete v magazínu Vlastní firma FRANCHISING 04/2012.
PŘEČTI ČLÁNKY

Nejen o podnikatelském prostředí a mizivé politické podpoře podnikatelů a malých firem v České republice hovořili v rozhovoru bratři Tomáš a Lukáš Sedláčkovi.
Podnikání v České republice je relativně bezpečné, ale pomalé. To si myslí lékař, podnikatel a televizní moderátor Roman Šmucler.
Podnikatelský příběh módní návrhářky Blanky Matragi je veřejnosti všeobecně známý. Jaké je však podle ní tajemství úspěchu v módní branži? Slovo "nemožné" pro ni neexistuje.
Distribuci hudby dominuje digitální prostředí, mnoho umělců pracuje raději pro menší vydavatele. Přední skladatel a producent Jan P. Muchow popisuje hudební průmysl.
Lukáš Hejlík je české veřejnosti znám především jako herec. V poslední době ho však čím dál více zaměstnávají jeho podnikatelské projekty spjaté s divadlem i gastronomií.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Logistika, přeprava, tisk a marketing na jednom místě. Franšízová síť s touto kombinací uspěla už v 50 zemích světa. Nyní hledá franšízanty také pro český trh.
Špagetka je franšíza s čerstvými těstovinami, kávou a zmrzlinou má originální receptury i způsob lokace trucků. Jak tento koncept funguje v praxi?
Poptávka po úklidových, stěhovacích a řemeslných službách je velká. Jak z této situace těžit vysvětlí Jiří Bártík, obchodní manažer mezinárodní franšízové sítě Extra Services.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI