Uspět ve financích je možné

„Franšíza j kouzelná v tom, že jakmile máte funkční a vyzkoušený koncept, můžete jej rychle rozšiřovat prostřednictvím franšízantů. Vyřeší se tak počáteční nedostatek kapitálu, rozkládáte riziko, soustředíte se na koncept samotný a získáváte do podnikání parťáky, kteří mají na jeho úspěchu stejný zájem jako vy,“ říká Petr Borkovec, generální ředitel a spolumajitel Partners.
Úterý
04.10.2016
Finance jsou velmi perspektivní obor. Řeší je každý, proto se v nich ukrývá velký potenciál a možnost stát se velmi úspěšným, říká generální ředitel a spolumajitel společnosti Partners, investor a v neposlední řadě majitel sítě My Food Market Petr Borkovec.
 

Začínal jste jako finanční poradce společnosti OVB. Lze toto označit jako Vaše podnikatelské začátky, nebo je můžeme hledat ještě dříve?

Myslím si, že skutečné podnikání začalo spíše později. Dělat něco smysluplného, hledat cesty a způsoby, jak si vydělat a uplatnit se, jsem naopak chtěl mnohem dříve. Od začátku mi vyhovovala práce, u které výsledky souvisely s tím, co do ní vložím.

V rámci OVB se Vám podařilo značně profesně vyrůst. Co Vás po šesti letech přimělo odejít do neznáma a založit konkurenční firmu Partners?

Stal jsem se nejúspěšnějším manažerem Radima Lukeše (spolumajitel Partners), tehdy nejlepšího ředitele OVB v Evropě. Dařilo se nám a chtěli jsme změny k lepšímu. Stáli jsme o analytické, produktové a technologické zázemí, které nám vždy slibovali. Věděli jsme, že naše služby mohou být mnohem kvalitnější a že by firma měla makat na tom, aby tomu tak bylo. OVB ale stejný zájem neměla. Nevím, jestli bychom tehdy sebrali odvahu do toho neznáma vykročit, ale nakonec jsme k tomu byli de facto dotlačeni. Brali jsme to tak, že to prostě musíme zvládnout.

Jak se v době začátků Partners koukala česká veřejnost, de facto klientela, na finanční poradce? Není to tak dlouho, co jejich pověst nebyla zrovna nejlepší…

To nebyla a dnes je lepší jen o trochu. Ale právě v tom spočívala příležitost a vlastně stále spočívá, protože ještě chvíli potrvá, než bude trh stoprocentně zaplněný profesionály. Hned od založení Partners jsme vysvětlovali, jak jinak chceme dělat finanční poradenství, jak má vypadat produktová tvorba a zázemí. Konečně jsme měli možnost sami ukázat, jak tuhle službu chápeme a jaké zásady a jaká pravidla v naší společnosti nastavíme pro to, abychom si získali a udrželi důvěru klientů. A současně byli také tím nejlepším partnerem pro podnikání. Vzpomínám na tu dobu opravdu rád, přestože ekonomicky to bylo extrémně stresující. Ale žili jsme skvělými vizemi nové společnosti budované podle ideálů a hodnot poradců, kterým nejde jen o provize.

Jak těžké bylo před necelými 10 lety budovat firmu podnikající právě v této oblasti?

Finance jsou úžasný obor. Řeší je každý člověk, proto v nich leží obrovský potenciál a možnost stát se velice úspěšným. To platilo tehdy a platí to i dnes. Myslím si, že je to ten nejlepší obor pro vybudování vlastního prosperujícího byznysu s nízkým vstupním kapitálem. Neříkám, že to „jde samo“ a že to dokáže každý, to ani náhodou.  Pokud ale mám ty správné hodnoty a makám, tak vybudovat si firmu v tomto oboru je snadné. Ukažte mi jinou oblast, kde jsou tak nízké bariéry pro vstup a podnikání a zároveň tak velký a rostoucí trh, který má dnes 50-60 miliardový provizní obrat. Znamená to, že zdánlivě malá firma ve financích by byla v jiném oboru velkou společností.

Dnes je společnost Partners největší finančně-poradenskou firmou na trhu. Co byste označil jako hlavní „tajemství“ jejího úspěchu?

 

Společnost jsme zakládali s partnery, se kterými jsme sdíleli stejné vize a hodnoty, a na nich jsme firmu vybudovali. Odlišujeme se i tím, že s Radimem (Lukešem) necílíme na krátkodobý velký zisk, tedy prodat teď a pak rychle pryč. Byznys budujeme s dlouhodobou vizí, chceme Partners řídit a vést i v dalších letech. Jsme tak motivovaní dělat vše co nejlépe, hlídáme kvalitu a neustále hledáme nové příležitosti pro rozvoj našeho byznysu.

Setkali jste se však i s neúspěchem?

Samozřejmě. Neúspěch k podnikání patří a je velmi zdravé ho zažít. Důležité ale je se v něm příliš nerýpat. Brát to tak, že jsem se poučil a jdu dál, bohatší o další zkušenost, která ze mě v budoucnu udělá ještě lepšího podnikatele.

Celý rozhovor najdete v magazínu Vlastní firma FRANCHISING 03/2016.

 


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017