Vezmi, zaplať a odejdi
Jako reklama slouží mnohonásobně lépe nežli billboardy na ulicích i křiklavý vývěsní štít nad vchodem. Pop-up story, respektive dočasné obchody na nečekaných místech, úspěšně fungují od 90. let v Americe, poslední desetiletí se jim daří i v Evropě. Konkrétně hlavně v Británii, Německu, Nizozemsku či Rakousku. V Británii loni představoval byznys pop-up storů až 0,76% celkového maloobchodního obratu, což je více než 200 milionů liber. Celkově dosahoval podle Retailgazette 2,3 miliard liber, a zaměstnával na 26 tisíc lidí.
Krátkodobé pronájmy maloobchodních prostor se v posledních letech zabydlely i u nás. V Česku dočasná maloobchodní zařízení rostou co do počtu – a to nejen v nákupních centrech, kde je lze vídat zejména v období svátků. Nově se objevují také na neobvyklých místech.
Dnes se s nimi můžete setkat na letištích, vlakových a autobusových nádražích, v bývalých fabrikách, které nově fungují jako kulturní centra, ale i všude jinde, kde je koncentrována zvýšená aktivita lidí. Nejsou sice tak kreativní jako některé pop-up story v zahraničí, i u nás jsou ale často příležitostí pro špičkové designéry.
V pop-up storech je trendem prodávat i luxusní zboží a služby, jak dokázala například společnost Schwarzkopf v německém Düsseldorfu, kde reprezentační salón, vtipně odkazující k názvu a logu kosmetické a kadeřnické firmy, navrhoval spolu s architekty Karl Lagerfeld. Mobilní dvoupatrová konstrukce, v níž kromě kadeřnictví funguje také kavárna, má vyměnitelnou fasádu a stojí na ploše menší než 15 čtverečních metrů.
Květiny na jaře, fresh džusy v létě, deštníky na podzim a šály v zimě
Obchodníci chtějí pomocí pop-up storů docílit, aby zákazníci nevnímali návštěvu obchodu a nákup zboží jako zdlouhavý a náročný proces, ale jako zábavu a snadné uspokojení potřeb. Emoce a zážitek při nákupu doplňují skrze setkání s lidmi pravděpodobně stejných názorů a hodnot, jaké vyznává obchodní značka jako taková. Samotní spotřebitelé, ovlivněni hektickým tempem dnešní doby, více než vítají zjednodušení nákupního procesu, protože se tím zároveň urychluje.
Lidé očekávají, že pop-up nákupní možnosti budou jedinečné. Stánky či kiosky se budou lišit vzhledem, budou netradiční a nápadité. Ale především v nich zákazníci najdou zboží, které nemusí dlouho zkoumat a jejich nákup zvažovat. Jde tak například o zboží sezónního typu – květiny na jaře, fresh džusy v létě, deštníky na podzim či šály v zimě.
V roce 2011 na festivalu Primavera v Barceloně zaujala krabice od bot Adidas
Tvůrcem prodejního konceptu pop-up store je společnost Vacant z Los Angeles, která vytvořila a otevřela první takový obchod v roce 1999. Firma je nyní jedničkou na americkém i celosvětovém trhu a vytváří neotřelé „popcornové“ obchody např. pro značky MTV, Financial Times, Vogue, Entrepeneur, CNN Money, Chicago Tribune, Fox 5, NY Times, či Elle.
Strategie, kterou lze popsat také heslem „vezmi, zaplať a odejdi“, zkracuje nákup na pouhých několik minut. Až 61 % nakupujících uvádí jako hlavní důvod, proč využívají pop-up story, možnost nakupit si sezónní produkty. Kromě toho spotřebitelé také hledají:
- unikátní služby/produkty – 39 %;
- místní sortiment – 36 %;
- optimální ceny – 34 %;
- pohodlí – 33 %;
- zábavu a zkušenost z nakupování – 30 %.
Pop-up story fungují obdobně jako limitované edice určitého produktu – obchody jsou dočasné, takže vyvolávají touhu navštívit je dokud je to možné. Vytvářejí pocit skutečně jedinečného zážitku a společenského rozruchu a zájmu, spojeného s jejich nápaditou přítomností.
„Pro maloobchodníky může být zřízení tohoto konceptu prodejny skvělou volbou. Nejenže ve srovnání s tradičními obchody ušetří na jejich vybudování až 80 % nákladů, ale jejich pop-up story budou jasně viditelné, a tak není nutná investice do reklamy. Díky své variabilitě a flexibilitě je lze kdykoli přesunout na jiné místo, kde dosáhnou vyšších obratů. Problémem v tomto případě nejsou ani lidské zdroje, protože v nich mohou pracovat brigádníci, a ty lze najmout po celé České republice,“ vysvětluje Vít Krčmář z agentury Promoteri.eu, která se specializuje na dodávání hostesek a promotérů.
6 výhod pop-up storu pro obchodníky:
- Finanční dostupnost
- Krátkodobý závazek
- Snadné generování rozruchu
- Testování a experimentování
- Podpora spontánních nákupů
- Budování a prohlubování povědomí o značce
PŘEČTI ČLÁNKY
Dotace: příležitost i pro franšízy
/04.12.2025
Česká republika každoročně rozděluje miliardy korun z evropských a národních programů. Jakou podporu lze získat pro franšízové podnikání?
Zájem o zakládání nových podniků již delší dobu roste. Data ukazují, že čísla převyšují i rekordní loňský rok. Pozornost si získává i trh s franšízami a to nejen u zdejších značek.
Češi zakládají živnosti a firmy rekordním tempem. První pololetí roku 2025 přineslo nejvíc podnikatelských startů za poslední roky. Jaký dopad má tento trend na franšízing v Česku?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Doba přeje podnikání - podle statistik v prvním čtvrtletí letošního roku rekordně vzrost počet podnikatelů i firem.
Nejčtenější
Jak vydělat peníze na YouTube?
/16.07.2021
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Stále více firem se rozvíjí na základě modelu franchisingové spolupráce. Zjistěte, zda již nastal čas, abyste „franšízovali“ vlastní podnikání.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Udržet konzistentní vizuální styl u desítek poboček není snadné. Digitální nástroje pomáhají franšízám s tvorbou a správou marketingových materiálů.
Karel Kotrba se rozhodl své manažerské zkušenosti přetavit do práce s podnikateli. Dnes vede regionální boardy franšízové sítě TAB Board. Co ho v této roli nejvíc naplňuje?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI