Hospodští volají o pomoc

Restauracím chybí personál, více jak polovina podnikatelů by přivítala ale i zjednodušení odvodů, čtvrtina snížení DPH, každý jedenáctý živnostník by rád viděl zákonnou eliminaci dumpingových cen hypermarketů, redukci státních kontrol a větší podporu od dodavatelů.
Pátek
05.05.2017
Polovina malých podnikatelů v českém pohostinství má potíže. Za hlavní bariéru podnikání považuje nedostatek personálu, byrokracii i protikuřácký zákon.
 

Gastronomické firmy upřednostňují při platbách hotovost a stravenky, stále častěji ale přijímají platební karty. Se schválením protikuřáckého zákona souhlasí jen přibližně třetina provozovatelů. Roste zájem o lokální dodavatele a již více jak desetina restaurací na trhu rozšířila služby o rozvoz jídel, zjistila z průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).

Provozování malých restaurací patří s ohledem na úbytek, ale i růst počtu podnikatelů k nejdynamičtějším oborům. Mezi léty 2013-2015 skončilo každý rok v průměru 4627 firem a živnostníků, přičemž ve stejných letech zahájilo v oboru stravování svoji činnost průměrně 3642 podnikatelů ročně. Dlouhodobě končí v tomto oboru v každém roce více než 10 % firem. Aktuálně skončil s podnikáním v pohostinstvím například herec Tomáš Hanák, který se rozhodl svou restauraci v Nižboru zavřít právě kvůli nárůstu nutné administrace ohledně fungování podniku.

Z aktuálního průzkumu vyplývá, že přesně 50 % podnikatelů nevidí svoji buducnost dobře, klesají jim tržby a připouští zhoršující se situaci. Za největší problémy považují sehnat kvalitní personál a nárůst papírování, až teprve poté následuje EET a neúměrný počet státních kontrol.

Kdo bude čepovat pivo, když hospodský papíruje?

Je zřejmé, že malé restaurace řeší jiné problémy než provozovny větší. Podstata jejich podnikání je v tom, že malý živnostník musí zvládnout vše buď sám nebo s naprosto minimálním počtem personálu. Jakákoliv kontrola, administrativa a komunikace s úřady mu zabírají čas, který není schopen věnovat tomu, co ho živí a on se nejen trápí s něčím, čemu dvakrát nerozumí, ale natvrdo přichází o tržby, protože práci v provozovně za něj nikdo neudělá,“ říká Karel Havlíček, předseda AMSP ČR.

Podle Havlíčka mají navíc malí provozovatelé restaurací problémy s tím, že velké nadnárodní hypermarkety prodávají za dumpingové ceny jak vybrané potraviny, tak například pivo, díky čemuž končí například v obcích nejen koloniály, ale logicky i hospody.

Malé restaurace začínají také využívat spolupráce se slevovými portály. Většina z využívajících oceňuje možnost přivádět tak nové zákazníky. Téměř 40 % provozoven vyžaduje lokální produkty, což je trend, který naprosto shodně potvrzuje i průzkum AMSP ČR z podzimu 2016 zaměřený na lokální producenty a pěstitele. Z něj vyšlo, že 2/5 zákazníků v restauracích požaduje tuzemský původ surovin, přičemž trend je rostoucí.

AMSP ČR proto rozšiřuje svůj záběr a připravila v těchto dnech novou platformu „Moje restaurace,“ v rámci které se intenzivně zaměří na podporu skupiny malých poskytovatelů stravovacích služeb.


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017