Jak ulovit brigádníky
Situace v gastro segmentu a ubytovacích službách je podle informací z mnoha provozoven kritická. Soudě podle počtu nabídek v tomto oboru na pracovním portálu Profesia.cz bylo množství pracovních nabídek v loňském roce sice vyšší, ale oproti loňsku značně kleslo množství reakcí. „Nedostatek lidí v gastronomických a ubytovacích službách má několik důvodů: jde o fyzicky i psychicky náročnou práci, která není dostatečně finančně ohodnocená - pokud tedy pomineme špičky v oboru. Je zde tradičně velmi vysoká fluktuace, z povahy práce vyplývá, že pracovní doba je často delší než 8 hodin denně,“ říká ředitelka pracovního portálu Profesia.cz Zuzana Lincová.
Jak vypadá finanční ohodnocení v tomto oboru? Podle údajů na Platy.cz si nejvíce vydělají šéfkuchaři, u nichž se průměrná měsíční hrubá mzda pohybuje v ČR okolo 30 000 Kč, pak someliéři s průměrem kolem 25 000 Kč. Na opačném konci žebříčku jsou číšníci s průměrnou mzdou 15 000 Kč, pokojské a pomocní kuchaři s necelými 13 000 Kč.
Z regionálního pohledu jsou v gastro a hotelnictví nejvyšší mzdy v Praze (21 000 Kč), v krajích Plzeňském (18 000 Kč), Karlovarském (17 200 Kč) a Vysočina (17 000 Kč). Nejnižší průměrné mzdy ve výši 15 000 Kč jsou v krajích Moravskoslezském a Pardubickém.
Kariérní růst, originální nápad i motivační příspěvek
Současný stav v tomto segmentu má negativní vliv i na stávající zkušené zaměstnance. „Z mnoha stran slyšíme, že v dnešní době restaurace a hotely zaměstnají prakticky kohokoliv, kdo zvládne odnést talíř, objednat jídlo, oškrábat brambory nebo umí mluvit německy či anglicky. To ale znamená větší nápor na dlouhodobé zkušené zaměstnance. Pro majitele a manažery je stěžejní si své kmenové zaměstnance udržet,“ varuje Zuzana Lincová.
Jak získat nové, pokud možno kvalitní zaměstnance? „Lidé stále více slyší na značku – proto snáze sežene zaměstnance podnik, který má dobrou pověst a nabízí kvalitní služby. Mnoho zájemců přitáhne i možnost kariérního růstu – investice do vzdělání také zaměstnance dobře stimulují k věrnosti,“ uvádí Lincová. Některé provozovny podle ní například nabízejí studentům v oboru číšník/servírka motivační příspěvek už v době studia.
K řešení problémů s nedostatkem lidí pomůže i originální nápad. Příkladem je aktuální akce služby DámeJídlo.cz. „Napadlo nás nabídnout zejména studentům, kteří v letním období užívají prázdnin, možnost přivydělat si, a navíc získat k zapůjčení vlastní dopravní prostředek,“ říká Jan Matějů, CEO DámeJídlo.cz. „Každý, kdo u nás odpracuje do konce září alespoň 24 směn, získá na léto bezplatně zapůjčený skútr.“
PŘEČTI ČLÁNKY
Do finále soutěže postoupilo z konkurence 1975 semifinalistek. Novou kategorii Cena pro nejzajímavější franšízu vyhrál franšízový koncept Refresh Bistro.
Projekt představující největší a neúspěšnější české firmy letos po sedmé rozdával ceny. Vítězové vzešli z konkurence 1356 nominovaných.
Zaměstnáváte „dohodáře“ anebo třeba máte práci organizovanou formou směn? Přečtěte si, co nového přináší novela zákoníku práce. Připravte se na platnost nařízení včas.
Unikátní produkty a služby jsou obchodním hitem. Jsou však i případy, kdy na nich můžete prodělat. Jak se stát v tomto ohledu úspěšnými?
Projekt Ocenění Českých Podnikatelek prozradí již pošestnácté jména úspěšných podnikatelek, kterým se daří rozvíjet své firmy.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI