Přilákej zákazníka
Merchandising pochází z anglického slova merchandise, což znamená zboží, obchodovat. Jedná se o obor, který se zabývá marketingovou péčí o zboží především v maloobchodním prodeji.
Merchandising v sobě zahrnuje mnoho aktivit, které vykonávají ať už výrobci či prodejci nebo i reklamní agentury. Cílem těchto činností je zajistit zboží k dispozici zákazníkům v požadovaných parametrech a zajistit tím vyšší prodej a tržby. Na příkladu obchodu s oblečením poradíme, jak mohou správně mířené činnosti zvýšit prodej.
Místo
První kontakt s obchodním místem má potenciální zákazník při procházení kolem něj, respektive kolem jeho výlohy. Trvá mu 3 až 7 sekund, aby ho místo zaujalo. V tomto časovém horizontu tak obchodník musí do výlohy vystavit takové zboží, které člověka zaujme natolik, aby obchod navštívil. Vystavené outfity by se měly skládat z takových kousků, které jsou příjemné na pohled a zaujmou. Figuríny je důležité převlékat každé dva týdny. Pokud totiž zákazník uvidí, že obchod prodává nové oblečení, znovu se vrátí do prodejny, aby se podíval na nové kousky. Výloha je také místem, kde prodejce informuje zákazníka o tom, jaké slevy a akce může v obchodě najít.
Vstupní zóna:
Jestliže zákazník překročí práh obchodu, ještě nemáte vyhráno. Zákazník si musí oblečení vybrat a nakoupit a k tomu vede ještě dlouhá cesta. Kupující si při vkročení do obchodu začíná zjišťovat, co kolem vidí a jestli mu stojí za to dále pokračovat do další části obchodu. Je proto nutné u vchodu prodávat takové zboží, které je nové, zlevněné a strategické, tedy to, které přináší největší marži obchodníkovi.
Organizace prostoru:
Zákazník se musí cítit v obchodě příjemně. Pokud se tak stane, znovu se vrátí a a znovu nakoupí. Aby se zákazník cítil dobře, je potřeba zajistit správné uspořádání nábytku, vystavovaných věcí a samozřejmě hudby. Nábytek je důležité uspořádat takovým způsobem, aby se kupující mohl dívat na celou rozlohu obchodu. Uličky by měly být široké, aby se zákazník netlačil či nebyl blokován ostatními lidmi, kteří si také vybírají zboží. Zvláště v obchodech s oblečením je příhodné vytvořit odpočinkovou zónu, například pro muže. Ti si mohou sednout a přitom čekat na ženy, které si vybírají oblečení, které se jim líbí a mohou strávit v obchodě více času. A více času vede k většímu výběru.
Vystavované zboží musí být zavěšeno v úrovni očí zákazníka, o kterého se snažíme, aby zboží koupil. V případě mladých a dospělých lidí by police s oblečením měly být umístěny nad 150 cm od podlahy, ale ne více než 190 cm. Tyhle rozměry ukazují nejčastější zorné pole lidí, proto by se zde měly nacházet takové zboží, na kterém mají prodejci největší prodejní marži.
Důležité je dbát také na uspořádání obchodu, které by mělo být systematické a hlavně transparentní. Pokud chce zákazník koupit kalhoty, měl by vidět, kde se nachází. Pokud je nevidí, dojde k názoru, že kalhoty obchod nemá a obrátí se jinam. Vystavené zboží musí být též logicky uspořádané, to znamená, že pokud budou části oblečení v podobných barvách, klient si koupí více kusů z toho důvodu, že uzná za vhodné, že se oblečení k sobě hodí. Koupí tak více, než plánoval.Světlo a hudba:
Pro obchod jsou důležité i osvětlení a dobře zvolená hudba. Jasnější světla dobře osvětlí jednotlivé kusy oblečení a nechají vyniknout jejich barvám. Dobrá manipulace světel tak zvýrazní barvu oblečení, které vypadá mnohem krásněji a zákazník si jej koupí. Hudba může zvýšit zákazníkův zájem více nakupovat též. Pokud je v obchodě a hraje jeho oblíbený hit, ve většině případů to způsobí, že člověk zůstává v obchodě alespoň do konce skladby.
Hudba by měla být také na míru lidem, kteří obchod navštěvují. Pokud prodáváte oblečení pro teenagery, je vhodné pustit rychlejší taneční hity. U elegantní módy zase nějaké příjemnější a pomalejší skladby. Na druhé straně však hudba nesmí být unylá, ať už se jedná o tu mírnější. Je důležité zvolit rytmičtější písně. Ty vybízejí zákazníky k tomu, aby byli při nakupování aktivnější a nakoupili a ne jen prohlíželi.
Propagace:
Jedná se o veškerou propagaci, která může zaujmout zákazníka. Základem je skutečnost, že člověk chce vyhrávat a platí to dvojnásob, když nakupuje. Pokud člověk koupí zboží, které bylo ve slevě, cítí se vítězně, že nakoupil lépe. V tom případě tak může v euforii nakoupit další věci, které ani neplánoval koupit. Musí si přece dopřát odměnu za takové vítězství.
Důležité je uchovávat tzv. baťovské ceny, tedy ty, co končí devítkou na konci. Ceny by měly být používány v takové míře, v jaké je to ještě efektivní. Klient si totiž typicky všímá většího čísla, které je pro něj důležitější. Výsledek je takový, že při 199 Kč myslí, že platí 100 a ne 200.
Je nepřípustné, aby klient nenašel cenu zboží, které chce koupit. Nejen že si zboží nekoupí, ale také odejde z obchodu a už se nevrátí.
Viditelné kabinky:
Jakmile si zákazník vybere oblečení, měl by okamžitě vidět, kde si jej může zkusit. Zajištění dostatečného množství kabinek a dobré označení, kde se nachází, by mělo být samozřejmostí. Čím dále se kabinky budou nacházet od místa vystaveného zboží, tím větší vzdálenost musí zákazník ujít a tím se zvyšuje neochota tuto proceduru absolvovat.
V kabince by mělo být zrcadlo, aby zákazník mohl zkontrolovat, jak mu oblečení sedí. Důležité je však nainstalovat zrcadlo i do chodbičky, kde se kabinky nacházejí. Je to především z toho důvodu, že venku může zákazník oblečení zhodnotit z jiné vzdálenosti a perspektivy.
Vědět kde zaplatit:
Pokladny jsou nejdůležitějším místem v obchodě. Pokud si chce zákazník věc koupit, musí hned vědět, kam zamířit, aby si zboží koupil. Nepřehledná pokladna a zmatený zákazník nakonec nepovedou k uskutečnění obchodu. Platba by také měla probíhat rychle a pohodlně. Pokud by byla zdržována, zákazník se naštve a do obchodu příště nepřijde. Důležité je také vyvarovat se frontám u pokladen. Pokud zákazník uvidí velkou frontu, vrátí oblečení zpět na místo a odejde.
Je tak důležité nejen správně umístit zboží, ale také správně za zboží vzít peníze.
PŘEČTI ČLÁNKY
Klíčem k úspěšné expanzi bývá správná lokace nových firemních poboček. Jak vybrat místo pro novou franšízu a nesplést se?
Živelné pohromy mohou podnikání ovlivnit velmi nepříznivě, protože přicházejí naprosto neplánovaně. V takovém případě je nutné se obrnit pevnými nervy a následky škod co nejefektivněji odstranit.
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Realitní franšíza Remax potvrzuje oživení realitního byznysu. Kde jsou další příležitosti a jak vypadá spolupráce s touto značkou nám přiblížil generální ředitel Jan Hrubý.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...