4 tipy pro silné franšízy
Patříte k nováčkům mezi franšízory, či se chystáte franšízovou síť vybudovat? Pokud je vaše odpověď kladná, musíte si hned v prvním okamžiku uvědomit, že stávající podoba vaší společnosti nebude pro vytvoření sítě poboček téměř jistě dostačující. Řízení, provoz, marketing. Všechno se bude muset více či méně změnit.
Funkční reklama na koncové zákazníky vám například těžko pomůže s náborem franšízantů, musíte skrze marketingové nástroje oslovit jinou cílovou skupinu a to kvalifikované osoby, které disponují kapitálem. Úspěšný franšízor musí také dohlížet na rozložení pracovních sil tak, aby společnost zůstala i přes případný rychlý růst v rovnováze. Fatální bývají také velká očekávání, kdy si podnikatel najme drahé lidi, najde drahou reprezentativní kancelář, a pak mnohdy zcela marně čeká, kdy se mu "přefouknutá" investice vrátí. Utrácet firemní peníze za zbytečnosti si nemohou dovolit ani ti nejlepší podnikatelé.
Stručně řečeno, vaše předchozí zkušenosti a znalosti o podnikání nemusí nutně fungovat ve chvíli, kdy se rozhodnete pro rozšiřování značky prostřednictvím franšíz. Nemyslete si, že změny budou jen okrajové.
Na začátku si proto určitě zodpovězte otázku, v čem je vaše společnost pro franšízanty výjimečná, a proč by si pro podnikání měl vybrat právě vás, a investovat do vaší značky svůj vlastní čas a peníze. Tento krok vám pomůže kromě jiného při výběru vhodných nástrojů při jejich podpoře. Jak franšízorovi coby poskytovateli licence, tak franšízantům, by měla spolupráce přinést rostoucí zisky a nižší náklady. Jak této kýžené situace dosáhnout? Existuje několik způsobů, jak skrze spolupracovníky vybudovat silnou franšízovou společnost.
1. Vzdělávejte současný personál
V mnoha případech mohou být stávající zaměstnanci skvělí i při budování franšízové sítě, spíše se ale připravte na opačnou situaci. Klíčové zaměstnance, bez nichž se stěží obejdete, byste měli být schopní identifikovat sami. Střežte se ale vytváření nových pozic jen proto, že si někdo třeba povýšení po letech poctivé práce zaslouží. Pokud vytvoření nových pracovních míst není pro společnost aktuálně výhodné, infrastrukturu společnosti pouze upravte do žádoucí podoby.
Pro každou pozici ve firmě vytvořte stručný popis práce tak, aby si byl každý zaměstnanec jistý svými právy a povinnostmi i po přechodu na nový obchodní systém. S každým si promluvte jednotlivě mezi čtyřma očima. Váš tým nesmí získat pocit, že hodláte měnit podobu celé firmy za jeho zády. Zároveň se ovšem ujistěte, zda jsou příslušní lidé dostatečně kvalifikovaní, nadšení, a loajální. A že jsou ochotní se na změnách uvnitř firmy skutečně podílet.
2. Najměte zkušený personál
Další možností je zaměstnat lidi, kteří již pracovali pro jinou franšízovou síť, a mají tak v tomto směru již nějaké zkušenosti. Při hodnocení uchazečů o nové franšízy důkladně kontrolujte zkušenosti, ale zhodnoťte i jejich povahové vlastnosti, a například znalost zákonů, které se týkají franšízingu jako takového.
Najmout zkušené profesionály může být ale poměrně nákladné, a pro menší společnosti nemusí být tento krok naprostou nutností. Existuje mnoho menších franšízových sítí, kde franšízor (byť třeba jen zpočátku) zvládá administrativu, řízení společnosti, i firemní marketing. Pokud ve svých plánech počítáte jen s omezeným firemním růstem, upřednostněte vzdělání současného personálu. Snížíte tím v počátcích finanční rizika.
3. Spolupracujte se specialisty
Často doporučovaným způsobem spolupráce ve franšízové síti je najmout franšízové specialisty v oblasti práva, školení, reklamy, PR a marketingu, kteří budou poté spolupracovat s jednotlivými franšízanty. Odborníci by měli být také schopni vyhodnotit ze svého pohledu vaše reálné potřeby, a poradit či vytvořit řešení přímo na míru vaší značce. Tím byste měli být ušetřeni dalších velkých a zbytečných finančních výdajů.
4. Zapojte víceúčelového manažera či poradce pro franšízy
Velmi účinné řešení zejména v případě malých společností. I třeba externí konzultant by pro vás měl být podporou při budování sítě, měl by vám poskytnout rady a pokyny, které váš růst urychlí a usnadní. Ujistěte se, že vámi najatý poradce má zkušenost s úspěšnou franšízovou klientelou. Pomoci vám může také při tvorbě provozní příručky pro franšízanty a realizaci vašeho podnikatelského plánu.
PŘEČTI ČLÁNKY
Ani franšízoři nejsou neomylní a dopouštějí se chyb, které mají mnohdy dopad na celou franšízovou síť. Ty největší jsou spojeny s výběrem franšízantů.
Žijeme v „době značkové“, ve které se řada transakcí, zejména pokud jde o prodeje franšízových licencí, řídí pověstí a tím, jak jsou jednotlivé značky vnímány.
Co nesmí chybět podnikateli, aby svůj byznys přetavil do úspěšného franšízového konceptu? Přinášíme vám pár tipů.
„Při vstupu na nový trh, musíte pečlivě analyzovat, zda vaše pravidla budou fungovat i v jiných zemích," říká Lenka Nováková, konzultantka PROFIT system franchise services.
Franšízový balíček je připraven, oznámili jste, že nabízíte licence a první zájemci se již ozývají. Jak poznat nejlepšího kandidáta a na co si dát pozor?
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Franšíza Trdlokafe s oblíbenou kombinací trdelníku a výběrové kávy roste v mezinárodním měřítku i v rámci České republiky. Koncept přilákal i investory z Venture Clubu.
Franšízová síť s čerstvým ovocem v pravé belgické čokoládě Choco Boss nabízí zajímavý nápad na podnikání s příznivými vstupními investicemi.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...