5 zásad franšízingu

Od vzniku franšízingu existují konstanty, které se nikdy nezměnily, a které lze nazvat základními principy obchodování pod zavedenou značkou. Pokud se franšízy řídí těmito zásadami, mohou si být takřka jisté, že jejich systém bude růst a prosperovat. Majitelé franšízových sítí, franšízoři i franšízanti by proto měli vynaložit veškeré úsilí na vybudování a rozvíjení své franšízy na základě těchto 5 jednoduchých zásad:
1. Informujte o výhodách franšízové spolupráce
Při marketingu a prodeji franšízových licencí buďte upřímní a vyhněte se vytváření falešných očekávání. Vždy informujte o konceptu a provozu sítě pravdivě, i když to může znamenat ztrátu potenciálního partnera. Zaměřte se přitom na výhody spolupráce s vaší značkou. V opačném případě získáte pouze kandidáta na franšízanta, který bude sám uvažovat v zajetí nerealistických cílů, nebo si naopak nebude věřit, což určitě není dobrý start podnikání.
2. Učte a školte nové franšízanty
Všichni noví franšízanti by měli projít školením, které je seznámí s provozem franšízové sítě i jejich vlastní pobočky. Některé mladé značky kvůli úspoře investic vstupní školení nenabízejí, což bývá ovšem častá chyba. Je lepší počkat s otevřením nové franšízy a jejího majitele i personál na start dostatečně připravit, než se spoléhat na jejich obchodní talent - byť ten může být neoddiskutovatelný.
3. Zajistěte, aby franšízanti prosperovali
Při budování nové franšízy i celé franšízové sítě musíte vytvářet systém, který zaručí franšízantům finanční prospěch. Společnosti, které prodávají licence a vyžadují poplatky za užívání neprosperující značky, likvidují své franšízanty již předem, a odsuzují je k neúspěchu. Potažmo tím ještě více poškozují značku jako takovou a její dobrou pověst. I ve franšízingu je prvotním cílem podnikání obživa a finanční zisk.
4. Stanovte si způsob měření jejich úspěchu
Vyhodnoťte finanční výkonnost franšízy na základě podnikatelských plánů. Bez znalosti výkonu franšízantů bude těžké - ne-li nemožné - zjistit, jak dobře funguje celý koncept. Bez přehledu o úspěchu a neúspěchu poboček nebudete mít k dispozici ani informace potřebné k důležitým strategickým rozhodnutím.
5. Zamyslete se nad dlouhodobým ziskem a krátkodobými výhodami
Před každým důležitým rozhodnutím si uvědomte, že bude mít dopad na franšízanty, a zvažte následky plánovaných změn pro celou síť. Ne každý franšízant je schopen dosáhnout kýženého úspěchu, za jejich selhání ale nesou zodpovědnost i franšízoři a majitelé sítí. Vytyčte jim proto dlouhodobé cíle a poskytněte co možná nejlepší podmínky pro - v ideálním případě - rychlý úspěch. V duchu přesvědčení, které hlásal zakladatel franšízové sítě McDonald's Ray Kroc: "Čím více lidem pomáhám uspět, tím jsem sám úspěšnější."
PŘEČTI ČLÁNKY

Franšízanti by měli od franšízora na začátku spolupráce získat kvalitní obchodní plán. Jakým položkám věnovat zvýšenou pozornost, aby později nebyli překvapeni?
Pokud vám přestala fungovat firma, manuál ví, jak ji opravit. Obsahuje podrobný návod na použití franšízové licence.
Franšízing je specifický co se týká vedení sítě, franšízanti musí být pro své šéfy vždy prioritou. Hierarchie klasické společnosti tady nefunguje.
Existují profese, v nichž se mohou zrodit talentovaní franšízoři i franšízanti. Patří mezi ně účetní, sportovci i prodejci či manažeři.
Jak vytvořit prosperující franšízovou síť? Přinášíme rady a tipy jak zajistit hladký provoz sítě, a docílit dlouhodobého úspěchu.
Nejčtenější

Známá síť pizzerií nabízí licence. Franšízanti, kteří otevřou pobočku do konce roku 2021 získají část investice zpět.
Školení je jednou z nejdůležitějších součástí franšízového balíčku. Noví franšízanti by se díky němu měli naučit, jak úspěšně podnikat pod zavedenou značkou.
Franšízovou síť Yves Rocher čeká v letošním roce optimalizace a modernizace. Značka chce ještě více podpořit svůj ekologický přístup.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Franchisingová smlouva je základem, na kterém je postaven vztah mezi franchisorem a franchisantem.
Populární na fóru
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl na https://ideaclub.cz/slovnik-pojmu/franchising a příjde...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
S riziky počítáme
Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI