Výsledek závisí na aktivitě franšízanta
Je pravdou, že franšízové podnikání přináší franšízantovi jen minimální rizika?
Již jsem toto tvrzení párkrát slyšela, ale bohužel musím říci, že to tak zcela neplatí. Franšíza dokáže riziko neúspěchu v podnikání snížit už na samém začátku. Díky koupi franšízové licence se totiž franšízant dostává k již osvědčenému know-how, které mu její poskytovatel zpřístupní. Díky tomu se může vyvarovat chyb, které podnikatelé na začátku dělají a které je často stojí spoustu času a také financí. Pokud si tedy jako podnikatel vybere franšízový koncept, dostává na samém startu do rukou hotový a ověřený model prodeje. Ale je jen na něm, jak s poskytnutými informacemi, nástroji a zkušenostmi franšízora naloží. Garantovat úspěch jeho pobočky mu totiž nedokáže téměř nikdo. Vše jde ruku v ruce s franšízantovou aktivitou. Je to franšízant, který by měl sám aktivně svůj byznys rozvíjet, aby dosáhl takových výsledků, které očekává. To za něj nikdo neudělá.
Franšízové licence nejsou zadarmo, někdy je jejich cena poměrně vysoká. Co vše její koupí franšízanti získávají?
Kromě již zmíněného know-how (zpracovaného i ve formě franchisového manuálu), získává franšízant velmi často vizualizaci a projekt, jak by měla vypadat jeho provozovna. To je důležité zejména pokud si vybere franšízu působící v oboru gastronomie či maloobchodu. Důležitou součástí franšízového balíčku, který si franšízant pořizuje, jsou také vstupní školení, která jsou často poskytována nejen franšízantovi, ale také jeho zaměstnancům. Často také získá přístup k informačnímu či platebnímu systému, který mu usnadní další procesy fungování v síti. Další výhodou, kterou franšízant získává, je možnost získat hotové marketingové materiály a těžit z celostátního marketingu, který franšízor realizuje pro celou síť. Úkolem franšízanta je pak propagovat své podnikání v lokalitě, ve které působí. A to v souladu s pravidly a doporučeními, které získá od poskytovatele licence.
Jaká je nejčastěji doba návratnosti vstupní investice pro franšízanta?
Rychlost návratu investice je samozřejmě ovlivněna hned několika faktory a také se liší podle toho, v jakém oboru franšíza působí. Může to být v horizontu jednoho roku u méně nákladných franšíz, ale také v horizontu několika let. Z praxe často vidíme, že průměrně to je kolem 3 let s tím, že franšízová smlouva je nejčastěji podepisována na 5 let.
Pokud se rozhodnu, že začnu podnikat jako franšízant. Jak bych měla postupovat?
V prvé řadě je třeba zamyslet se nad tím, v jakém oboru chcete podnikat. Ačkoli ve franšízingu často není podmínkou mít zkušenosti přímo v daném oboru, je vhodné zaměřit se na to, co vám je blízké nebo v čem můžete uplatnit své znalosti, dovednosti a dosavadní zkušenosti. Zvážit je třeba nejen to, co vás bude bavit, ale také to, zda je podnikání v této oblasti ziskové – s ohledem na situaci na zvoleném lokálním trhu či konkurenci. Nechcete přeci dělat byznys v branži, ve které je velmi těžké se prosadit a vydělat. S tím souvisí i průzkum trhu, který byste si měli udělat. Zjistit, zda je po vašem produktu nebo službě ve vašem regionu poptávka. Pak již můžete přistoupit k tomu, že se podíváte na nabídku franšízových licencí, třeba v našem Katalogu franšíz, pročtete si články a rozhovory, a zjistíte, které značky hledají partnery právě ve vašem regionu. Ty pak můžete směle oslovit. Obvykle následuje poskytnutí dodatečných informací a osobní schůzka, na které vám franšízor koncept a jeho fungování zevrubně představí, a vy budete mít šanci ho seznámit se svými představami.
A co finance?
To je další důležitá oblast, kterou je třeba se na samém začátku zabývat. Vstup do franšízového podnikání něco stojí a zisky nepřijdou většinou hned. Stanovte si tedy, kolik chcete, a hlavně můžete do svého podnikání na začátku investovat. A to včetně tzv. finančního polštáře na začátky podnikání. Ano, je dobré být připravený na to, že si možná budete muset trochu utáhnout opasek, ale je nesmysl riskovat celý svůj majetek. Franšízor by vám měl představit finanční modelové předpoklady a seznámit vás se vstupními investicemi. Před rozhodnutím zakoupení franšízové licence byste měli být seznámeni s finanční náročností daného podnikání a dle toho se také rozhodnout. Franšízing snižuje riziko neúspěchu, ale nikdy je zcela neliminuje.
Na co se mám poskytovatele ptát? Jaké informace od něj mám chtít?
Kromě informací o financích, smlouvě a podmínkách se určitě zajímejte o to, jaké zkušenosti má poskytovatel licence s byznysem, ve kterém působí a s jeho franšízovým rozvojem. Důležité také je, abyste se dozvěděli více o jeho dalších plánech – chtějte tedy vědět, kolik franšízantů chce na trhu mít, jak je to s konkurencí mezi nimi. Zeptejte se, jak je to s územní exkluzivitou v rámci franšízové smlouvy, zajímejte se o zázemí firmy - jakou podporu vám franšízor nabízí v průběhu podnikání. Mnohdy napoví již samotná připravenost franšízora poskytnou např. finanční předpoklady, smluvní dokumentaci či mít připravený manuál apod. Velmi často také doporučujeme, aby se zájemci o licence zeptali na kontakt na stávající franšízanty, se kterými by si mohli o fungování v rámci sítě promluvit. I ve franšízovém podnikání totiž platí přísloví: „Důvěřuj, ale prověřuj!“
PROFIT system franchise services s.r.o.
PŘEČTI ČLÁNKY
V momentě, kdy franšízor hledá ideálního uchazeče o licenci, zaměřuje se na konkrétní profil kandidáta. Rozhoduje se pak podle jejich vlastností a dovedností.
Řadu podnikatelů možná napadne, proč si kupovat franšízové licence, když mohou rozjet svůj vlastní byznys sami. Zde jsou 3 důvody.
Zakoupením licence známé značky si podnikatel usnadňuje vstup do byznysu výměnou za část své nezávislosti. Franšízing s sebou nese výhody i nevýhody. První ale převažují.
Při jednání o vstupu do franšízy vám franšízor odhalí vzorový obchodní plán. Na co se zaměřit, abyste se vyhnuli budoucím překvapením?
Podle statistik společnosti PROFIT system na tuzemském trhu působí zhruba 300 franšízových konceptů. Prozradíme vám, jak si moudře vybrat ten pravý.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Franšízová síť klinik Nutriadapt navyšuje počet poboček a optimalizuje jejich ziskovost díky promyšleným službám. Koncept nám představila jednatelka společnosti Marta Nosková.
Skupina Partners vykázala skvělé výsledky za první pololetí 2024. Jaké jsou příčiny tohoto úspěchu?
Na český trh vstupuje DPE International, která staví rodinné domy. Naučí to i franšízanty bez zkušeností z oboru.
Populární na fóru
Jak vydělat peníze na YouTube?
prodáváme všechny druhy léků Morfin Zolpinox Sanval Frontin Adderall Ritalin Oxykodon Xanax Adipex retard Neurol Lexaurin Rivotril Hypnogen,Rohypnol,Dimetokain...
Jak vydělat peníze na YouTube?
prodáváme všechny druhy léků Morfin Zolpinox Sanval Frontin Adderall Ritalin Oxykodon Xanax Adipex retard Neurol Lexaurin Rivotril Hypnogen,Rohypnol,Dimetokain...
Jak vydělat peníze na YouTube?
prodáváme všechny druhy léků Morfin Zolpinox Sanval Frontin Adderall Ritalin Oxykodon Xanax Adipex retard Neurol Lexaurin Rivotril Hypnogen,Rohypnol,Dimetokain...
Jak vydělat peníze na YouTube?
Využijte této příležitosti a zrušte své finanční problémy, zafinancujte své podnikání, zrekonstruujte své bydlení nebo investujte do nemovitosti s nízkou...
Jak vydělat peníze na YouTube?
Využijte této příležitosti a zrušte své finanční problémy, zafinancujte své podnikání, zrekonstruujte své bydlení nebo investujte do nemovitosti s nízkou...
Jak vydělat peníze na YouTube?
Využijte této příležitosti a zrušte své finanční problémy, zafinancujte své podnikání, zrekonstruujte své bydlení nebo investujte do nemovitosti s nízkou...
Jak vydělat peníze na YouTube?
Využijte této příležitosti a zrušte své finanční problémy, zafinancujte své podnikání, zrekonstruujte své bydlení nebo investujte do nemovitosti s nízkou...
Jak vydělat peníze na YouTube?
Využijte této příležitosti a zrušte své finanční problémy, zafinancujte své podnikání, zrekonstruujte své bydlení nebo investujte do nemovitosti s nízkou...