Investice do licence / Při rozjezdu franšízového podnikání by měl mít franšízant na paměti, že do svého obchodního plánu musí zahrnout i vstupní franšízový poplatek. Ten totiž u rozjezdu vlastního byznysu mimo franšízu není. Často se tak na něj zapomíná.
Pátek
12.06.2020
Franšízanti by měli od franšízora na začátku spolupráce získat kvalitní obchodní plán. Jakým položkám věnovat zvýšenou pozornost, aby později nebyli překvapeni?
 

Pořízení franšízové licence vám jako franšízantovi umožňuje snížit riziko krachu vašeho nového byznysu, protože kromě osvědčeného podnikatelského nápadu získáte také podporu franšízora a možnost podnikat pod zavedenou značkou. Spolehlivý poskytovatel licence by měl franšízantům předložit zpracovaný obchodní plán, ve kterém je schopen na základě svých zkušeností definovat hospodářský vývoj franšízové pobočky. Mít obchodní plán je jedna věc, a být schopen z něj vyčíst klíčové informace je věc druhá. Poradíme vám, jak na to.

Finance na start

Obchodní plán je rozdělen do několika částí. Tou nejdůležitější je ta týkající se investic, které na franšízanta čekají. Měla by obsahovat informace o částkách, které budou muset být vynaloženy na renovaci prostor a na nákup vybavení. Samozřejmě, že výdaje budou záviset na specifičnosti samotného místa, a především na jeho velikosti. To je důvod, proč například někteří franšízoři připravují finanční prognózu pro příjemce licence až po nalezení prostor, který splňuje požadavky sítě. Zohlední mimo jiné kapitálové výdaje, náklady na provoz prostor ve vybrané lokalitě a odhadovanou návratnost investic. Na tomto základě se pak franšízant rozhodne, zda chce otevřít svůj podnik na daném místě.

Investiční náklady by kromě výdajů na renovaci a vybavení měly rovněž zohlednit vstupní franšízový poplatek. Někteří franšízoři jej neúčtují, pro mnoho konceptů je pak poplatek jen malou částí počátečních nákladů.

V kapitole týkající se investičních nákladů by měly být také ošetřena otázka zdrojů finančních prostředků. Stojí za to se franšízora zeptat, zda je možné, a zda do obchodního plánu zahrnul, možnost nákupu vybavení na úvěr nebo prostřednictvím leasingu. Použití těchto nástrojů sníží počáteční náklady, ale ve formě splátek se změní na provozní náklady.

Postarejte se o polštář

V momentě, kdy znáte přesnou částku, kterou budete muset investovat na začátku spolupráce s franšízorem, můžete se ponořit do „studia“ kapitoly věnované nákladům a příjmům. Je potřeba mít na paměti, že zabere nějaký čas, než se podnikání rozjede a začne dosahovat cílového obratu. V prvních měsících nového podnikání bude ve znamení boje o zákazníka. Je třeba ho nejen najít, ale také efektivně oslovit a informovat ho o tom, kde vás najde. Toto období je rozhodující pro každou společnost, protože náklady převyšují aktuální výnosy. Proto nám prognóza výdajů a příjmů v prvních měsících poskytuje cennou informaci o kapitálu, který bychom měli mít před vstupem na trh.

„Pokud očekáváte, že se podnikání rozjede podle obchodního plánu za zhruba tři měsíce, je důležité zajistit si finanční rezervu, která nám umožní přežít toto období v klidu. Takový "bezpečnostní polštář" by měl být připočítán k počáteční výši investice,“ radí Lenka Nováková, konzultantka poradenské společnosti PROFIT system.

Počáteční fáze, ve které naše podnikání získává dynamiku, je doba, kdy budeme čekat na dosažení bodu zvratu, tedy momentu, kdy se příjmy rovnají nákladům. Jakmile začínají příjmy náklady převyšovat, společnost začne vydělávat peníze na sobě. Řádně připravený podnikatelský plán by měl jasně informovat o tom, kdy tento okamžik přijde. Máme-li v tomto ohledu pochybnosti, je lepší se dvakrát zeptat franšízora, kdy se vaše podnikání postaví na „vlastní“ nohy.

Bod zvratu je často chybně zaměňován s dobou návratnosti. Ta totiž specifikuje dobu, kdy se celková hodnota dosaženého zisku bude rovnat investičním výdajům. Tedy čas, kdy se peníze vložené do společnosti vrátí k nám. Tyto informace by měly být také jasné z obchodního plánu. „Pro nabyvatele franšízy je obzvláště důležité, zda k návratnosti investice dojde v období, na které byla podepsána franšízová smlouva. V opačném případě bude význam vstupu do sítě spíše diskutabilní,“ vysvětluje Lenka Nováková.

Srovnání jako správný krok

Finanční výsledky lze na papíře bohužel snadno vyladit. Stačí odhadnout náklady a podívat se na příjmy růžovými brýlemi. Může se dokonce stát, že franšízor, ve snaze „okouzlit“ kandidáty, může potenciálním franšízantům předložit příliš optimistické vize. A na to je třeba si dát pozor. Dobrou metodou, jak si ověřit skutečnosti, které se vám zdají příliš optimistické, je popovídat si se stávajícími franšízanti konceptu. Franšízor, který nemá co skrývat, vám jistě setkání s nimi umožní.

Při odhadování příjmů nového podniku je třeba připomenout, že to, co během měsíce utržíme, nejsou tak zcela naše peníze. Ceny služeb a produktů podléhají DPH, kterou budeme muset odvést do státní pokladny. Začínající franšízanti na to často zapomínají, což bohužel hrozí nepříjemným překvapením na konci fakturačního období.

Finanční kalkulace poskytované franšízorem jsou velkou pomocí pro ty, kteří v podnikání činí své první kroky. Stojí však za to se na obchodní plán podívat kritickým pohledem a zvážit, zda jsou předpokládané budoucí náklady a příjmy reálné. Od věci není ani vytvoření vlastního obchodního plánu, který pak můžete s tím franšízorovým porovnat. Koneckonců, je to vaše vlastní podnikání a my, jako franšízanti, nesete riziko svých investic.


Zabezpečený byznys / Pokud podnikatelský plán předpokládá, že výdělečnou se franšízová pobočka stane po 3 měsících fungování, je třeba mít na tuto dobu dostatečný finanční polštář. I ten bychom měli zahrnout mezi nákladové položky v rámci počátečních investic.
Lenka Nováková
Franšízový poradce

Populární na fóru

Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl na https://ideaclub.cz/slovnik-pojmu/franchising a příjde...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...

2 komentář(e)
posledni 11.02.2017
Návrat zahraničních značek

Franchising jako téma na Radiožurnálu :-) (cca 18:30) http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3335349#

1 komentář(e)
posledni 16.03.2015