Připravte se na úlohu franchisora
Za poslední rok přibylo mnoho nových nabídek na franchising a stále další podnikatelé neustále přemýšlejí, zda využít tuto formu expanze. Avšak při zvažování výhod franchisingu si položte otázku: zda jste jako podnikatelé již připraveni stát se franchisory.
Myšlenka franchisingu se dostává ke stále většímu počtu podnikatelů. Uvědomují si, jaké výhody přináší tento koncept podnikání. Každému podnikateli záleží na rozšíření distribučních kanálů, posílení pozice na trhu a zvýšení povědomí o jménu a značce. O to lákavější je perspektiva, jestliže k rozvoji dochází bez nutnosti nést náklady a riziko takové investice. Kromě toho franchisor se nemusí starat o zaměstnání pracovníků a zajištění vedení franchisingové jednotky, protože franchisant jako majitel se ve vedení podniku angažuje více nežli zaměstnanci. Dalšími impulsy, které povzbuzují chuť se stát franchisorem, jsou dodatečné zdroje příjmů v podobě franchisingových poplatků, nižší výdaje na propagační a reklamní aktivity a zajištění si odbytového trhu pro vlastní produkty (v případě distribučního franchisingu). Avšak franchisorem se nestanete ze dne na den. Bohužel často ti, kdo přemýšlejí o rozvinutí franchisingové sítě, si nepokládají základní otázku: co mám natolik jedinečného, abych to mohl nabídnout franchisantům, aby je to přimělo přistoupit k systému? Přemýšlíte-li o franchisingu, je třeba pohlédnout na vlastní podnikání pohledem franchisanta a výhod, které může čerpat z přítomnosti v síti.
Už můžu?
V souladu s východisky franchisingu, franchisor je povinen franchisantovi předat kompletní podnikatelský model zpracovaný na základě vlastních zkušeností. Pro získání podobných zkušeností, je nutno provozovat alespoň jeden pilotní podnik po dobu nejméně dvanácti měsíců. Minimálně tolik času je zapotřebí, abyste důkladně otestovali nápad a zjistili, jakým sezónním výkyvům podléhá, jakou má na trhu konkurenci a také, zda nabízené produkty nebo služby nezávisí na módních trendech. Nejlepší je na vlastní kůži vyzkoušet, zda je podnikatelský koncept výnosný, potom budete snadněji přesvědčovat potenciální franchisanty, aby přistoupili k síti. Pouze budete-li provozovat vlastní podnik, budete schopni vypracovat a připravit komplexní podnikatelský koncept.
Mám výhradní právo na logo?
Vytvářená franchisingová síť musí získat jednotnou image, protože její jednolitost zajistí, že síť bude u zákazníků dobře rozpoznatelná. Proto je také velmi důležité zpracování vizualizace sítě. Je třeba navrhnout logo, díky kterému bude síť rozpoznatelná a také vizualizaci interiérů podniků. Je třeba rovněž vyřešit právní otázky spojené s logem a zajistit si výhradní právo na jeho používání a disponování. Pouze tehdy můžete pomýšlet na udělení franchisingové licence.
Vyplatí se mi to?
Přemýšlíte-li o franchisingu, měli byste provést analýzu zamýšleného projektu, a to jak z Vašeho vlastního hlediska, tak i z hlediska potenciálních franchisantů. Zamyslete se nad tím, jaké finanční prostředky bude muset franchisant investovat, a jak rychle začne vydělávat. Rozvažte rovněž, jaké služby budete schopni poskytovat Vašim franchisantům a určete, co získají přistoupením k síti.
Mám propagační strategii?
Jestliže jste majitelem vlastního podniku, vlastníte ochrannou známku a podnikání je rentabilní, můžete začít přemýšlet o vytvoření franchisingové sítě. Avšak vyžaduje to čas a práci, abyste mohli vytvořit všechny potřebné principy spolupráce. V první etapě vytvořte franchisingový balíček, který nabídnete potenciálním franchisantům. V rámci balíčku musíte připravit franchisingovou smlouvu, která upravuje práva a povinnosti smluvních stran v době trvání smlouvy a po jejím vypršení. Dalším prvkem je operační manuál, který musí obsahovat popis veškerých postupů, podle nichž má franchisant postupovat. Budete muset stanovit systém franchisingových poplatků a navíc, jako zatraktivnění nabídky, můžete vytvořit podnikatelský plán pro franchisanty. Není to snadný úkol. Navíc je časově náročný. Proto také ve snaze, aby dokumenty byly věcně v pořádku, je vhodnější, abyste se obrátili na poradce, kteří se těmito otázkami budou zabývat profesionálně.
Dalším krokem, který je potřeba vykonat, chystáte-li se vytvořit franchisingovou síť, je příprava propagační strategie vytvářeného systému a vyhledávání franchisantů. Musíte si uvědomit, že pro nábor franchisantů a v pozdější době pro jejich kontrolu, budete muset firmu odpovídajícím způsobem organizačně připravit. Proto základní otázka, kterou si musíte položit, než začnete přemýšlet o franchisingu, zní: Jsem již připravený?
PŘEČTI ČLÁNKY

Ani franšízoři nejsou neomylní a dopouštějí se chyb, které mají mnohdy dopad na celou franšízovou síť. Ty největší jsou spojeny s výběrem franšízantů.
Žijeme v „době značkové“, ve které se řada transakcí, zejména pokud jde o prodeje franšízových licencí, řídí pověstí a tím, jak jsou jednotlivé značky vnímány.
Co nesmí chybět podnikateli, aby svůj byznys přetavil do úspěšného franšízového konceptu? Přinášíme vám pár tipů.
„Při vstupu na nový trh, musíte pečlivě analyzovat, zda vaše pravidla budou fungovat i v jiných zemích," říká Lenka Nováková, konzultantka PROFIT system franchise services.
Franšízový balíček je připraven, oznámili jste, že nabízíte licence a první zájemci se již ozývají. Jak poznat nejlepšího kandidáta a na co si dát pozor?
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Logistika, přeprava, tisk a marketing na jednom místě. Franšízová síť s touto kombinací uspěla už v 50 zemích světa. Nyní hledá franšízanty také pro český trh.
Špagetka je franšíza s čerstvými těstovinami, kávou a zmrzlinou má originální receptury i způsob lokace trucků. Jak tento koncept funguje v praxi?
Poptávka po úklidových, stěhovacích a řemeslných službách je velká. Jak z této situace těžit vysvětlí Jiří Bártík, obchodní manažer mezinárodní franšízové sítě Extra Services.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI