Benzinová franchisa

Pokud se blíže podíváme na trh čerpacích stanic, můžeme je rozdělit do dvou kategorií, a to veřejné a neveřejné. Veřejných stanic bylo v Česku ke konci června 3754, z čehož více než 60 % je provozováno nezávislými subjekty. Přes 1200 stanic je pod hlavičkou velkých společností jako Benzina, Lukoil, OMV, Shell, AGIP, EuroOil a Slovnaft. Hodně z nich vsadilo i na spolupráci na bázi franchisingu.
Oblast franchisingu na trhu čerpacích stanic by se dala rozdělit do dvou kategorií. „Prvním z nich je přísný franchisový smluvní vztah zahrnující povinnosti v barevném řešení stanice, dále smluvní sortiment značkových paliv přímo od výrobce či marketing. Tento vztah aplikují především velké petrolejářské společnosti,“ komentuje franchising výkonný ředitel České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Jan Mikulec. Největší hráč na trhu je Benzina, jejíž vlastník Unipetrol se v příštích 5 letech chce zaměřit na rozvoj zejména franchisových čerpacích stanic. Mělo by jí to pomoci dosáhnout tržního podílu 20 % do roku 2017. Aktuálně má Benzina 337 stanic a podíl 12,2 %.
Mimo společnosti Benzina či Shell se k rozvoji na bázi franchisové spolupráce rozhodla i firma Lukoil. Ta spustila pilotní projekt partnerské pobočky v Praze na Žižkově. Koncept by měl fungovat tak, že stávající benzinové stanice převezmou jejich současní provozovatelé. Lukoil zůstane nadále jejich vlastníkem. „Věříme, že takový koncept je tou správnou cestou, jak dosáhnout vyšší efektivity,“ říká Bulat Subaev, generální ředitel Lukoil pro střední a východní Evropu. Druhou formou spolupráce na bázi franchisingu je volný vztah, kdy nezávislé stanice odebírají značková paliva a na stanici jsou umístěny marketingové symboly.
Cena paliv ohrožuje franchisový rozvoj
„Hlavní problémy v rozvoji franchis vidíme v nákupních cenách paliva,“ říká Jan Mikulec s tím, že například vysokoobjemová biopaliva petrolejářské společnosti nevyrábí, ale potenciální partnerské stanice je vyžadují z důvodu poptávky či daňového zvýhodnění. I přesto si však velké firmy budou nadále pečlivě vybírat své franchisové partnery. „Nelze vyloučit ani prodej jednotlivých stanic či sítě. Tady bude rozhodovat cena, výkon a strategická rozhodnutí centrál,“ dodává Jan Mikulec.
Podle údajů Ministerstva průmyslu a obchodu bylo ke 30. červnu v evidenci 6872 čerpacích stanic, z čehož veřejných bylo 3754. Stanice vlastněné velkými petrolejářskými společnostmi tvořily 30 %. Počet neveřejných stanic dosáhl počtu 2623. Na trhu čerpacích stanic bojuje stát především s daňovými úniky. Jan Mikulec očekává, že nová přísnější legislativa a vysoká právní síla franchisových smluv může daňové úniky omezit.
PŘEČTI ČLÁNKY

Více než polovina domácností má kočku nebo psa. Obě zvířáta žijí až dvacet let. To je příležitost vychovat si věrné zákazníky jako franšízant s krmivy Husse.
Poptávka po konopných produktech roste, stejně tak i zákonné regulace. Jak je na novelu připravena franšízová síť Cbweed?
Záběry z dronu mohou přinášet přesná data, úspory nákladů i emoce. Franšíza COPTRZ umí zákazníkům taková zadání splnit.
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
Franšízová síť Husse založila svůj úspěch na dvou faktorech – většina domácností má doma psa nebo kočku. Tím druhým je, že obstarat svou rodinnou “smečku” často nestíháme.
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Franšízy v oblasti gastronomie nejsou ničím novým. Přesto je koncept Hey Foods v mnoha ohledech od provozování tradiční restaurace dost odlišný.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Populární na fóru
Vše pro zákazníka
Kdyby Zepter neprodal exekutorům smlouvy za 2,5 mld v devadesátých letech a nehojil se pak na babičkách na zboží, které nechtěly, tak by se mu lépe budoval pozitivní...
Franšíza pro psy a kočky
Komentář
Na kolo s franchisou
Prosim zaslat informacie ohladne znacky Bikepoint.biz. dakujem