Franchising ukazuje sílu

Jak rozjetý vlak se chová franchising v nepříznivém prostředí ekonomiky. Rok 2013 opět ukázal růst franchisových konceptů, kterých na trhu působilo okolo 219. To značí nárůst oproti roku 2012 o téměř 10 %. Na základě vývoje, který jsme zaznamenali v prvních třech měsících letošního roku, lze předpokládat, že i v roce 2014 se dočkáme růstu českého franchisového trhu. Důkazem je rostoucí zájem o franchisový rozvoj ze strany firem, které se tímto způsobem doposud nerozšiřovaly.
To, co v roce 2013 také rostlo, je počet franchisových jednotek. Ten se zvýšil o více jak 16 % a dosáhl počtu 6152. Jejich podíl na úkor vlastních přesáhl 50 %. Vyplývá to z Franchising REPORTu 2013, který vypracovala mezinárodní poradenská společnost PROFIT system.
Obchod válel, služby propadly
Franchising i přes menší meziroční růst představoval stále atraktivnější způsob podnikání, který si podnikatelé vybírají. Je to dáno především pokračující nepříznivou situací na trhu. Ekonomická situace ani v roce 2013 nebyla příliš přívětivá, což vedlo podnikatele k tomu, aby vsadili na osvědčený koncept, který už funguje. Největší rozmach zažila oblast Obchodu, kde vzrostl počet systémů o 29 % na 98. Nejvíce se uchytily především obchody s potravinami a smíšeným zbožím. Naopak kategorie služeb poprvé klesla o 6 % na 121 franchisových systémů.
Trendem posledních let byl rozvoj franchisových systémů v oblasti služeb. Loni se však situace razantně změnila. Směr určovala kategorie Obchodu. „O obrovský rozmach kategorie Obchodu se zasloužily především malé obchody s potravinami nebo se s míšeným zbožím, které se začínají přesouvat tzv. do ulic přímo k lidem,“ dodává Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system. Jedná se například o franchisové koncepty Daily Fresh Stores, Můj obchod, Sapelli, Konopná lékárna nebo Rodas.
Zato služby poprvé klesly od jejich dynamického růstu. „Velký rozvoj služeb zapříčinil zvýšenou konkurenci, která postupně konsolidovala franchisové koncepty v této oblasti, což vedlo k odchodu neúspěšných konceptů z trhu,“ doplňuje Marek Halfar. Dokazuje to i trend, že ve službách se uchytily především koncepty, které přinesly originální nápad, který na trhu chyběl. Zmiňme například společnosti zabývající se suchým mytím vozidel iDry nebo reklamami na tašky na pečivo BK Solutions.
Zahraničí ještě není tak v kurzu
I v loňském roce čeští franchisoři poráželi ty zahraniční. Celkově se počet konceptů původem z Česka ustálil na 132, což značí zvýšení o 11 % a přesáhnutí podílu 60 %. „V Evropě počet franchisových systémů, které mají domácí původ, dosahuje 70 %, proto předpokládáme, že počet českých společností ve franchisingu bude nadále růst,“ odhaduje Marek Halfar, ředitel společnosti PROFIT system. Zahraniční systémy si udržovaly svůj konstantní růst. Nejvíce jich pochází z USA, Itálie a Německa.
Vývoj počtu franchisantů a jejich poboček od roku 2010
Expanze za hranice však zatím stagnuje, v zahraničí loni působilo 40 franchisových systémů z Česka, což je téměř stejný počet jako v roce 2012. „Důvodem je především mnoho mladých franchisových systémů, které vznikly během posledních 3 let a soustředí se především na rozvoj na tuzemském trhu. Pokud se chystají na expanzi, spíše si vyhlížejí Slovensko, případně ostatní trhy, kde by se jejich koncept uchytil,“ uzavírá Marek Halfar.
PŘEČTI ČLÁNKY

Franšízing způsobil revoluci v globálním podnikání tím, že umožnil rychlou expanzi s osvědčeným obchodním modelem. Objevte největší franšízové sítě, které formují průmyslová odvětví po celém světě.
Balenciaga, Chanel, L´OR nebo Lego – to jsou jen některé ze značek, které nedávno v Česku otevřely své první prodejny. Jsou mezi nimi i franšízy?
Česká pošta pokračuje v reorganizaci a rozšiřuje počet pošt Partner. Jejich provozovatelům navyšuje platby.
Finalistky 15. ročníku dosáhly v roce 2021 obratu 2,9 miliardy Kč a zaměstnávaly téměř 2400 lidí. Ocenění získala i franšízantka McDonald´s.
Podle předběžných hospodářských výsledků za rok 2021 vzrostl obrat společnosti Broker Consulting v České republice a na Slovensku meziročně o 33 % na 2,03 miliardy korun.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Logistika, přeprava, tisk a marketing na jednom místě. Franšízová síť s touto kombinací uspěla už v 50 zemích světa. Nyní hledá franšízanty také pro český trh.
Špagetka je franšíza s čerstvými těstovinami, kávou a zmrzlinou má originální receptury i způsob lokace trucků. Jak tento koncept funguje v praxi?
Poptávka po úklidových, stěhovacích a řemeslných službách je velká. Jak z této situace těžit vysvětlí Jiří Bártík, obchodní manažer mezinárodní franšízové sítě Extra Services.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI