Byznys budoucnosti?
V rámci podnikatelských modelů je klasický franšízing zavedeným typem podnikání jak ve světě, tak v Česku. Podnikatelé totiž rádi využívají výhody podnikání pod zvedenou značkou, která jim nabízí osvědčené know-how nebo možnosti centrálního marketingu v rámci sdílené sítě. V podnikatelském světě se však začíná prosazovat takzvaný kvazi-franšízing, který kromě výhod franšízové spolupráce zavádí do klasického modelu některé novinky.
Kvazi-franšízing je novým typem podnikatelské spolupráce, která zjednodušuje klasický franšízový model a obohacuje ho o flexibilní prvky. Systém podnikání a marketing zůstávají beze změny, co se však mění především, je pružnější typ řízení, v němž mohou majitelé franšíz bez konzultací s centrálou řešit problémy vyplývající z podmínek lokálního trhu. Korporátní struktura přitom zůstává a funguje nadále jako bezpečnostní síť. Nově je však na rozhodnutí franšízora, která rozhodnutí ponechá na majitelích poboček.
Více volnosti v rozhodování o otázkách lokálního trhu má za následek větší efektivitu firem jak ve vztahu k zákazníkům, tak v řešení vnitřních záležitostí. Volnější ruka při rozhodování ve franšízantech rovněž rozvíjí větší citlivost vůči lokálnímu trhu. Přepuštění části rozhodování na lokální úroveň tak umožňuje, že jsou rozhodnutí implementována mnohem rychleji, což vede k intimnější vazbě mezi podnikateli a zákazníky, kteří se v důsledku cítí více připoutáni k příslušné značce, protože se rychlými rozhodnutími vychází vstříc jejich identitě.
Z rozhodnutí ponechat franšízantům na lokální úrovni volnější ruku však nemusí profitovat jen sami podnikatelé na místní úrovni, ale i franšízové systémy samotné. Systém kvazi-franšízingu totiž umožňuje společnostem rozšiřovat značku, aniž by museli vyřizovat příliš mnoho lokální administrativy, která leží na bedrech franšízantů.
"Přestože se kvazi-franšízing jeví jako progresivní typ spolupráce, je jeho účinnost podmíněna vyspělostí národních trhů. Tento model může fungovat jen pod podmínkou, že s většími pravomocemi jsou podnikatelé připraveni převzít i větší míru odpovědnosti. Vzhledem ke stupni vyspělosti českého franšízového trhu, který má zatím relativně krátkou tradici, se dá předpokládat, že rozšíření kvazi-franšízingu bude spíše otázkou příštích let," hodnotí jednatel poradenské společnosti PROFIT system Marek Halfar.
PŘEČTI ČLÁNKY
Zpráva o chystané transformaci České pošty probudila a odhalila plány na uzavírání poboček. Jaký vliv to bude mít na koncept Pošta Partner?
První pobočky by zde v příštím roce měl otevřít řetězec restaurací Popeyes. Do Česka vstupuje prostřednictvím master-franšízy.
Novou generální ředitelkou společnosti McDonald’s pro český a slovenský trh se stala Yuliya Badritdinova. Aktuálně tak má na starosti 3 trhy.
Pandemie se výrazně odrazila na počtu firem v Česku, kterým hrozí krach. Některá odvětví jsou zasažena fatálně. Může franšíza snížit riziko krachu?
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Realitní franšíza Remax potvrzuje oživení realitního byznysu. Kde jsou další příležitosti a jak vypadá spolupráce s touto značkou nám přiblížil generální ředitel Jan Hrubý.
Volný čas po práci pro většinu lidí znamená příjemné aktivity, zároveň je to také podnikatelská příležitost. Franšízová síť Regatta to naučila už přes 250 franšízantů v Evropě.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...