Investice do budoucna
Umění zůstává v nejisté době stálou investicí do budoucna. Trh s uměním v současné době vykazuje mírný růst a investoři se uchylují ke koupi uměleckých děl jako budoucí investice. Kupovat obrazy či sochy zřejmě není pro každého, nicméně stát se zprostředkovatelem k prodeji prostřednictvím vlastní galerie už nemusí být tak nereálné. Provozovat galerii se doporučuje především těm, kteří mají kladný vztah k umění a rozumí mu. Je to zvláště z toho důvodu, že na trhu převládá velké množství nekvalitního umění a pokud by podnikatel ve své galerii prodával taková díla, mohlo by jeho podnikání velmi rychle skončit.
Základem je určit si směr
Pokud se rozhodnete založit galerii, počítejte s tím, že si projdete podobnými schvalovacími procesy jako při zakládání jakéhokoliv jiného byznysu. Odlišné jsou jen důvody. Nejtěžší na galerii totiž není jak ji založit, ale důležité je si uvědomit jakou koncepci a výtvarný názor zastáváte a dlouholetá práce, s kterou k umění přistupujete. Důležité je se ze začátku také rozhodnout, s jakými umělci či projekty chcete pracovat a podle toho galerii nasměrovat. Jakou vyberete formu společnosti, bude záležet čistě na vás. Mimo oblíbené živnosti může mít galerie i formu občanského sdružení či společnosti s ručením omezeným.
Než otevřete své prostory, kde budete vystavovat díla umělců, měli byste si předem vytvořit nějakou koncepci, jak svou galerii chcete směřovat. Galerie vznikají z nejrůznějších pohnutek, ať se jedná o komerční či nekomerční aktivity. Můžete si ji otevřít jako alternativní scénu k mainstreamu, či takovou, která se bude prezentovat v zahraničí, nebo chystat projekty festivalového typu ve městě. Možností je mnoho a ta, kterou si vyberete, ovlivní veškeré její fungování, záměry a následně také to nejdůležitější, její financování.
Rozhodne se po 2 letech
Před financováním se ještě podíváme na lokalitu. U galerie nemusí na 100 % platit pravidlo, že čím blíže centru, tím více návštěvnosti. Samozřejmě, že v dobrých lokalitách bude galerie vidět, nicméně díky specifičnosti trhu s uměním nebude platit, že bude také více navštěvována. Není neobvyklé, že postupně vznikají tzv. art distrikty, tedy oblasti, kde se galerie podobného ražení seskupují. Zjistěte si, jestli taková místa ve vaší oblasti existují, protože pokud už zákazník dorazí sem, je jasné, že sem přišel z důvodu si umění prohlédnout, případně koupit. Pokud se podíváme na Prahu, můžete zde najít výstavní prostory i na vzdálenějších místech, například v Modřanech či Počernicích. Ohledně velikosti mohou být galerie minimalistické nebo naopak velké, které mohou být součástí větších nekomerčních subjektů. Nejsou výjimkou také prostory k prodeji děl, které si vytvoří samotní umělci. Velikost také ovlivní počáteční náklady, které se zakládáním vzniknou.
Jak už bylo řečeno, počáteční náklady ovlivní rozlehlost vaší galerie. Největší položku v účetnictví vám vytvoří nájemné a náklady na energii. Vybavení galerie nezabere tolik prostředků, protože potřebujete co největší prostor k vystavování uměleckých děl. Ze začátku se neobejdete bez nutného komunikačního zařízení, stabilního vybavení depozitáře a zejména důležité osvětlení. Další vybavení ke zkrášlení galerie přinese čas. Nájem a další výdaje spojené s užíváním prostor byste na kontě měli mít alespoň po dobu 2 let. Tyto prostředky byste měli čerpat nezávisle na svých příjmech. Největší úmrtnost galerií totiž bývá mezi prvním a druhým rokem fungování právě z toho důvodu, že si vlastníci galerie neobstarají dostatečné prostředky, aby ji mohli vést.
Provozu galerie musíte věnovat veškerý čas a energii, protože na vás její fungování stojí a padá. Když pomineme fixní náklady, které zaplatíte vždycky, ovlivňují provoz galerie především služby, které budete pro umělce a návštěvníky poskytovat. Výdaje na výstavu mohou mimo samotné organizace na instalaci děl zahrnovat také to, jestli galerie platí transport děl, jejich pojištění, dokumentaci výstavy, případný katalog, doprovodný program apod. Záleží také, zda budete hradit plný servis umělcům, kteří budou ve vaší galerii vystavovat. Hlouběji do kapsy budete muset sáhnout, pokud se rozhodnete prezentovat svou galerii na zahraničních veletrzích, kde je potřeba se připravit na částku v řádech statisíců. Jednoduše řečeno, cena se odvíjí podle vize, kterou s galerií máte.
Počáteční investice na otevření galerii umění zahrnuje vybavení interiéru ve výši 20 až 100 tis. Kč a náklady na technologie do 50 tis. Kč, tj. celkem cca až 150 tis. Kč. Rozhodující pro další případné investice je současný stav prostor, ve kterých galerii plánujeme provozovat.
Buďte vidět
Úspěch galerie je závislý na umělcích, které zastupuje a galerista musí být schopen ukázat jeho talent, ať už na výstavách nebo na veletrzích. V Česku se však musíte činit více než kde jinde, abyste získali sběratele, kteří by díla umělců u vás nakoupila. Trh s uměním u nás je poměrně malý a není zde samozřejmostí nakupovat umělecká díla. Do toho zde neexistují žádné veletrhy s uměním, kde můžete získávat na sběratele kontakty. Vše tak závisí pouze na vás, jak sběratele získáte a cesta to nebude jednoduchá. Podnikatel nemůže očekávat, že něco vystaví a sběratelé mu utrhnou ruce. Je to složitá a dlouhodobá práce. Lépe se osloví normální návštěvníci, aby navštívili vaši tolik náročně připravenou výstavu. I zde však musíte přemýšlet nad správným využitím všech komunikačních prostředků. Podstatné je vytvářet určitý mediální obraz o způsobu práce a projektech, které galerie chystá.
Čistě marketingová propagace však nestačí. Jako galerista musíte návštěvníky nalákat tak, aby vaši galerii opět navštívili. Specifika, náročnost a jak dlouho trvá organizace, záleží na tom, co chcete vystavovat. Pokud se chystáte na náročnější projekt pro velkou výstavní síň, přípravy mohou trvat až rok a půl. Budete-li však mít čistě soukromou malou galerii, nejde ani tak o přípravu samotné výstavy, ale spíše o její koncept. V tomto případě jde především o dialog umělce s kurátorem a galeristou, na čem se dohodnou. Podle ní umělci připravují pro každou novou výstavu nový soubor děl, a tak záleží, jaké médium vystavuje. Projekt tak může trvat necelý rok, ale také jen 3 měsíce.
Není umění jako umění
Když už si galerii založíte, uspořádáte výstavu, naleznete umělce, očekáváte také, že za svou práci sklidíte i ovoce. Jak vlastně ocenit cenu vystavovaného umění? Cena uměleckých děl je svým způsobem moderována žádaností umělce na trhu. Odlišné typy médií mají odlišný druh sběratelů. Cenu také ovlivňuje složitost a jedinečnost uměleckých děl. Jsou díla nezopakovatelná, technologicky náročná a v jediném kuse a na druhé straně zase práce, které běží na trhu v několika odlitcích či tiscích. Umělcova váha je dána také tím, kde všude vystavuje a jaké galerie ho prezentují. Především u nás pomůže zvýšit zájem o jeho dílo také účast na zahraničních výstavách či veletrzích. Tedy čím lepšího umělce se vám podaří jako galeristovi získat, tím větší cena vystavovaného umění bude. Na konečné ceně je dobré se domluvit s vystavovaným umělcem, aby obě strany byly spokojené.
Jako každý jiný obor na trhu, i trh s uměním je ovlivněn poptávkou, kterou představují sběratelé a jejich finanční možnosti. Pokud se ekonomice daří, pak se daří i umění, v druhém případě se uplatní prověřená umělecká díla, která jsou k vidění zejména na aukcích, aby je zde nakoupili sběratelé jako pozdější investici. Nastávají však i situace, kde sběratelé vyhledávají v soukromých galeriích začínající umělce, do kterých by mohli investovat a jejichž investice se v budoucnu zhodnotí. Celé toto podnikání je tak o důvěře mezi všemi stranami - galeristou, umělcem i sběratelem.
Ve spolupráci s 5s gallery.
PŘEČTI ČLÁNKY
Právě to je heslo Papírny Moudrý, jejíž příběh „továrny na mucholapky“ začal v roce 1991 a dnes dováží mucholapky do 50 zemí světa.
V roce 1993 využila mezery na trhu a založila značku La Marque. Více jak 27 let tak Michaela Vlčková pomáhá ženám vybírat to správné spodní prádlo.
Jaké byly začátky před 20 lety a jak se podniká dnes prozradila Hana Raková, jedna ze zakladatelů laserové estetické dermatologie v České republice a majitelka kliniky Esthé.
Podnikání v oblasti gastronomie láká stále spoustu lidí. Ne všichni však touží po otevření klasické restaurace. Chtějí se vydat cestou bistra nebo kantýny.
Cestovatelský vyhledávač Kiwi.com patří po více než 5 letech mezi 10 největších prodejců letenek na světě. Lze jeho úspěch napodobit? Vyplatí se dnes ještě začít podnikat v cestovním ruchu? Poradíme, jak bojovat s rostoucí konkurencí.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Roste počet značek, které míří na náš trh. Které franšízové spolupráce můžete chytit hned na startu?
Evropská síť provozoven zdravé varianty fast foodu Fruitisimo vznikla v České republice. Jejich růstu pomáhá i vzájemné sdílení zkušeností jednotlivých franšízantů.
Byznys, který nikdy nespí. Tak lze popsat provozování čerpacích stanic. Příležitost stát se jejich provozovateli nabízí například síť OMV.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...