Rozkvetlý obchod

Za tím, co může vypadat jako snadný a výnosný byznys, stojí velká spousta práce. Jste-li však odhodlaní investovat své finance, čas a sílu a přesvědčeni o tom, že květiny jsou naše vášeň a budoucnost, můžete se s velkou pravděpodobností dočkat toho, že vám pod rukama rozkvete zajímavý byznys. „Každé roční období má svoje trendy. V průběhu roku tak nejsou změny v poptávce, ale v poptávaných květinách, vazbách a podobně. Jiné jsou také možnosti, co se nabídky květin týká,“ říká Ondřej Spáčil, ředitel společnosti Royal Flowers.
Základem pro otevření úspěšného květinářství je najít správný prostor. Musí být zkolaudován jako obchod, ale zbytek závisí na vás jako majiteli. „Je potřeba si hned na začátku uvědomit, že provoz květinářství nelze kombinovat s dalšími provozy. Myšlenka květinářství s kavárnou je sice na první pohled zajímavá, nicméně stěží u nás najdete hygienika, který by tuto novinku na trhu povolil,“ vysvětluje Ondřej Spáčil. Je potřeba si dát pozor na uspořádání interiéru. Vše musí být vystaveno efektně i prakticky. Prostor by měl mít přívod vody, sociální zařízení pro personál a případně chladicí zařízení na květiny.
Dalším vybavením, do kterého bude třeba investovat, je pokladní systém. Výhodou je, pokud je napojen na skladové zásoby, což velmi usnadní kontrolu zaměstnanců a pomůže to i při vedení účetnictví. V tomto případě platí, že čím lepší, tím dražší. Nicméně investovat do kvalitního pokladního systému hned na samém začátku se vyplatí. Díky tomu nebude třeba v budoucnu, při přijetí další legislativy související například s povinnou elektronickou evidencí tržeb, investovat další horentní sumy do výměny či modernizaci pokladen.
Všechny kytky světa putují do Holandska
Neobejdete se také bez velkého pultu, jehož velikost by měla stačit na přípravu dvou kytic zároveň. „Pro vázání květin je důležitý prostor. Proto je ideální, když na prodejně máme jeden a v zázemí pak druhý prostor,“ radí Ondřej Spáčil s tím, že je dobré před klientem, který chce uvázat květinu na počkání, veškeré květy rozložit, ať může posoudit jejich kvalitu na vlastní oči.
Samostatnou kapitolou jsou pak květiny. Nákup květin ze zahraničí probíhá buď u velkoobchodníků, kteří je ve velkém pořizují na holandské květinové burze, nebo můžete využít služeb menších dovozců. Na květinové burze v Holandsku se sdružují nabídky květin z celého světa. V závislosti na velikosti našeho obchodu se můžete také nakontaktovat na burzu přímo, prostřednictvím makléře. „Jde o nejlevnější variantu, jak se dostat k čerstvým květinám ze zahraničí, ale je podmíněna minimálními odběry, které pro menší květinářství mohou být příliš vysoké,“ vysvětluje Ondřej Spáčil.
Další možností, jak se ke květinám dostat, je využívat nabídku lokálních květin. „Květiny od domácích pěstitelů nakupuji moc rád. Využívání sezónních květin je totiž přirozené a v poslední době i velice oblíbené. Navíc odpadávají náklady na logistiku i „trápení“ květin,“ doplňuje Spáčil.
"Nesmíme květinám způsobit teplotní šok. Pokud je teplo, budou květiny z chladicího boxu v rukách zákazníka rychleji vadnout. A to by pro nás nebyla dobrá vizitka," upozorňuje Ondřej Spáčil s tím, že je tak třeba přizpůsobovat teplotu v boxu venkovním podmínkám. Měla by být asi o 15 stupňů nižší.
„Majitel květinářství by měl být florista se smyslem pro byznys. Na první pohled zvláštní kombinace, ale dá se skloubit,“ říká Ondřej Spáčil. U zaměstnanců hledejte zejména zájem o obor. „Když někoho přijímáte, chtějte vidět reference, diplomy. Nechte si od uchazeče o práci uvázat květinu, ať zjistíte, jak je kreativní. Kreativita se u práce s květinami cení,“ doplňuje Ondřej Spáčil s tím, že není od věci navázat s nějakou školou kontakt a „vyzobávat“ si nadějné studenty na praxi.
Kreativita, pečlivost, obchodní talent
„V dnešní době jsou zákazníci sice orientování stále ještě na cenu, ale řada z nich již ví, co chtějí a umějí si o to říci. Stále je takových však menšina a proto si musíme umět poradit jinak,“ upozorňuje Spáčil. Je proto třeba zamyslet se nad portfoliem nabízených služeb. Základem je vazba kytic na počkání a prodej hrnkových květin včetně poradenství. Stále populárnější u zákazníků je rozvoz květin. Lze navázat spolupráci s firmami, které mohou potřebovat vaše služby. Může jít zejména o hotely nebo restaurace. Správným směrem vykročíte i v momentě, kdy navážete spolupráci s cateringovými firmami či svatebními salony.
Kreativita, pečlivost, obchodní talent a chuť se neustále vzdělávat a zdokonalovat. To jsou předpoklady, které by měl splňovat každý, kdo si chce otevřít obchod s květinami. Možnosti jeho směřování jsou široké. Stačí jen chtít rozjet úspěšný byznys, nezaleknout se práce a s prvním úspěchem neusnout na vavřínech. Mohlo by se stát, že vám byznys zvadne dříve než měsíc nezalévaná květina. Pokud jsme však na všechno výše uvedené připraveni, vzhůru do toho. Jen je třeba o náš byznys pečovat stejně jako o tu nejchoulostivější květinu.
PŘEČTI ČLÁNKY

Právě to je heslo Papírny Moudrý, jejíž příběh „továrny na mucholapky“ začal v roce 1991 a dnes dováží mucholapky do 50 zemí světa.
V roce 1993 využila mezery na trhu a založila značku La Marque. Více jak 27 let tak Michaela Vlčková pomáhá ženám vybírat to správné spodní prádlo.
Jaké byly začátky před 20 lety a jak se podniká dnes prozradila Hana Raková, jedna ze zakladatelů laserové estetické dermatologie v České republice a majitelka kliniky Esthé.
Podnikání v oblasti gastronomie láká stále spoustu lidí. Ne všichni však touží po otevření klasické restaurace. Chtějí se vydat cestou bistra nebo kantýny.
Cestovatelský vyhledávač Kiwi.com patří po více než 5 letech mezi 10 největších prodejců letenek na světě. Lze jeho úspěch napodobit? Vyplatí se dnes ještě začít podnikat v cestovním ruchu? Poradíme, jak bojovat s rostoucí konkurencí.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Logistika, přeprava, tisk a marketing na jednom místě. Franšízová síť s touto kombinací uspěla už v 50 zemích světa. Nyní hledá franšízanty také pro český trh.
Špagetka je franšíza s čerstvými těstovinami, kávou a zmrzlinou má originální receptury i způsob lokace trucků. Jak tento koncept funguje v praxi?
Poptávka po úklidových, stěhovacích a řemeslných službách je velká. Jak z této situace těžit vysvětlí Jiří Bártík, obchodní manažer mezinárodní franšízové sítě Extra Services.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI