Vousáči a módní služby
V Česku působí kolem desítky výhradně mužských holičství a kadeřnictví. Mezi ty nejznámější patří Gentlemen Brothers. Společnost založili bratři Tomáš a Petr Kuckovi z Prahy, třetím společníkem je Šárka Růžičková. Dnes mají v hlavním městě 4 provozovny, další pak v Brně a Liberci.
Co všechno obnáší založení vlastních barber shopů? Je nutné mít v oboru vlastní zkušenosti, nebo se bez nich při startu podnikání obejdete? Gentlemen Brothers jsou příkladem toho, že pokud má člověk podnikatelského ducha a obchodní vlohy, zkušenost v oboru je podružná. Oba bratři vystudovali ekonomické školy, do oblasti služeb se vrhli poté, co jim osobně holičské salony pro muže začali v nabídce klasických kadeřnictví chybět.
Na samém začátku je tak třeba sebrat v sobě veškerou odvahu, a věřit ve vlastní projekt a myšlenky. Pokud se totiž rozhodnete podnikat v byť třeba i mírně atypické oblasti, můžete narážet na někdy i dobře míněná varování. „Dělali jsme si průzkum trhu a zkoušeli dělat předem nějaké propočty. To ale dopadlo celkem negativně. Všichni se divili, že by se k nám měli chodit nechávat stříhat jenom chlapi. A když jsme jako průměrnou útratu v salonu uvedli asi 500 nebo 600 korun, to už úplně všichni kroutili hlavou. Připadalo jim to příliš mnoho,“ vzpomíná na své začátky před pár lety Tomáš Kucek.
Individuální a osobní přístup, ale s úctou
Samotné bratry Kuckovi přesvědčila již předchozí zkušenost ze zahraničí, kde barber shopy úspěšně fungují, a mají dlouholetou tradici. Přesto prý nejvíc zjistíte vždy praxí, která chyběla i jim. „Dodnes děláme před otevřením každé pobočky byznys plány, ale snad nikdy nám nevyšly. Klobouk dolů před člověkem, který dopředu umí odhadnout, jak bude která provozovna fungovat z pohledu byznys plánu,“ přiznávají. Proč je dobré si plán i při jeho neplnění stanovit? Ujasníte si přitom svoji pozici na trhu, své reálné cíle, i případné nedostatky svého podnikatelského konceptu.
Při sestavování byznys plánu si také lépe promyslíte a zaznamenáte potenciální rizika, která by mohla vaše podnikání v budoucnu ohrozit. Pokud vám propočty nevycházejí, pracujte s několika variantami. Optimistická se může věnovat scénáři, kdy ve firmě všechno poběží tak, jak by mělo. Pesimistický plán pak může obsahovat návrh možných řešení při vzniku problémů a potíží. Pokud již nějaké později přijdou, měli byste tedy předem vědět, jak reagovat a firmu ochránit před nezdarem či pádem.
Základem kvalitních služeb v mužském barber shopu je rozhodně osobní a přitom striktně korektní přístup k zákazníkům. Návštěva mužského holičství v moderním stylu začátku 21. století má být výjimečným zážitkem, při kterém si zákazník odpočine, odreaguje se, a kde se bude cítit opečovávaný a hýčkaný. Mnohá mužská holičství při čekání hostům nabízejí kvalitní whiskey, pivo, rum ( či jinou kvalitní lihovinu), nebo alespoň kávu.
Základem jsou kromě jiného vhodné prostory, v nichž je třeba umět navodit přátelskou a milou atmosféru.
Větší soukromí pro muže
Nutností je dostatek denního světla, do interiérů je vhodné zvolit vybavení v teplejších a méně nápadných barevných odstínech. Přece jen jsou muži méně zvyklí na okukování, úspěšné salony jsou pro ně i jistým druhem zázemí. Což pro ženská kadeřnictví není až tak žádoucí, ty naopak snesou pestřejší výzdobu. Trend v tomto směru volí spíše jednoduchost a funkčnost.
Chybět samozřejmě nesmějí holičská křesla, jedno vyjde podle Tomáše Kucka na asi 50 tisíc korun, a jejich počet přímo určuje výšku počáteční investice do jednotlivých salonů. Nezapomeňte určitě na klimatizaci v místnostech nejen pro letní období. Co se týká umístění v rámci města, ideální jsou obchodní centra, kde si muži mohou návštěvou barber shopu krátit například čekání, než manželka či přítelkyně nakoupí.
V salonu samozřejmě nesmí ani v případě mužských provozoven chybět sociální zázemí, majitel musí dbát na čistotu provozních prostor, i sterilitu používaného holičského náčiní. Barber shopy obvykle dbají i na vybavení čekací místnosti, kde zákazníci najdou mužské časopisy i knihy. Kvalitní holičství se však pozná až v momentě, kdy se posadíte jako zákazník do křesla.
Barber shopy mívají vlastní nabídku služeb či jejich kombinací, cenu je nutné určit s ohledem na místo a město, kde chcete salon provozovat. Praha snese určitě luxusnější a dražší nabídku, menší města drtivou většinou nikoliv.
V Gentlemen Brothers obsahuje nejlevnější varianta služeb mytí a střih vlasů strojkem, úpravu kontur a obočí, opálení chloupků na uších, masáž hlavy, styling a kolínskou. K té nejdražší patří kromě jiného i darem limitovaná edice rumu Diplomático. Jak upozorňuje Tomáš Kucek, jejich vlastní koncept spočívá především v orientaci na každičký detail. Čímž se dostáváme k tomu zcela nejdůležitějšímu, tedy holičům. „Naši holiči musí být chytří, empatičtí, a musí je jejich práce bavit,“ říká Kucek.
„Musí být schopni se se zákazníky bavit na úrovni. Ať je jím student, nebo vysoko postavený manažer,“ dodává majitel sítě barber shopů. V první řadě ale musí umět holiči dobře holit a stříhat, což není zas až taková samozřejmost, jak by se mohlo zdát. S ohledem na trendy a požadavky trhu totiž podle Tomáše Kucka žádné učiliště nepřipravuje mužské holiče na praxi adekvátně. Umějí tak pouze základní střihy, které se již dlouhá desetiletí v kadeřnických školách nezměnily.
Kvalitní personál polovina úspěchu
Při výběru vhodného personálu je tak určitě opět nutná pečlivost, každá chyba vás může v budoucnu stát přízeň zákazníků. „Když jsme se snažili hledat mezi kadeřnickými učni, zjistili jsme, že mají třeba 2 kluky v ročníku. To je strašně málo, poptávka na trhu by přitom byla. Chybí ale holiči, a to bez ohledu na kvalitu,“ vysvětluje Kucek. Těžké je navíc podle něho na první pohled poznat, jestli holení a stříhání někoho z nich vůbec baví, nebo šli na kadeřnické učiliště jen proto, že je nevzali jinde.
Nábytek v holičství by měl být také spíše nenápadný, na rozdíl od dámského kadeřnictví by to mužské mělo vyvolávat pocit většího soukromí.
Byť se prý situace pomalu zlepšuje, přesto mají učiliště mnohaleté zpoždění za děním na trhu. I kvůli tomu Gentlemen Brothers stvořili vlastní vstupní proces pro své zaměstnance, a pokud holič neabsolvuje požadovaná školení, nemá ve firmě vůbec šanci. „Lovit“ zaměstnance můžete zkusit i u konkurence, připravte se ovšem na to, že skutečné mistry v oboru budete muset přeplatit, což se při náboru více zaměstnanců již nemusí finančně vyplatit.
Rozhodně se ovšem při hledání personálu obrňte trpělivostí, snadno totiž můžete šlápnout vedle. Pokud se vám však tento náročný úkol podaří splnit, a najdete loajální a kvalitní personál, v případě holičských služeb máte více než polovinu úspěchu v kapse.
PŘEČTI ČLÁNKY
Právě to je heslo Papírny Moudrý, jejíž příběh „továrny na mucholapky“ začal v roce 1991 a dnes dováží mucholapky do 50 zemí světa.
V roce 1993 využila mezery na trhu a založila značku La Marque. Více jak 27 let tak Michaela Vlčková pomáhá ženám vybírat to správné spodní prádlo.
Jaké byly začátky před 20 lety a jak se podniká dnes prozradila Hana Raková, jedna ze zakladatelů laserové estetické dermatologie v České republice a majitelka kliniky Esthé.
Podnikání v oblasti gastronomie láká stále spoustu lidí. Ne všichni však touží po otevření klasické restaurace. Chtějí se vydat cestou bistra nebo kantýny.
Cestovatelský vyhledávač Kiwi.com patří po více než 5 letech mezi 10 největších prodejců letenek na světě. Lze jeho úspěch napodobit? Vyplatí se dnes ještě začít podnikat v cestovním ruchu? Poradíme, jak bojovat s rostoucí konkurencí.
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Realitní franšíza Remax potvrzuje oživení realitního byznysu. Kde jsou další příležitosti a jak vypadá spolupráce s touto značkou nám přiblížil generální ředitel Jan Hrubý.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...