Konkurenci nám vyrábějí politici

Maxeco vzniklo před dvěma lety, v oboru topenářství ale máte již 10 let zkušeností. Co vás vlastně vedlo k založení franšízové společnosti a sítě?
Společnost Maxeco jsem zakládal se slovenskými partnery, kteří pracovali již s předchozími generacemi topných folií, a hledali někoho, kdo by jim pomohl s obchodní stránkou. Půl roku jsem si proto dělal průzkum trhu, porovnával konkurenční topenářské systémy, které působí na českém trhu, a došel k závěru, že je to dobrý produkt, s nímž je možné obchodně uspět. Původně jsme měli ambice, že budeme pouze školit montéry, nicméně franšízový systém s územní exkluzivitou pro jednotlivé franšízy se pro nás ukázal být výhodnější. Franšízanti nevstupují do nějakých neznámých vod, ale do přesně zmapovaného obchodního modelu. Návratnost jejich vstupních investic bývá kratší než jeden rok, což je jistě skvělá vyhlídka.
Působíte i v dalších zemích jako je Španělsko, Polsko, Srbsko a Ukrajina. Kde se vašemu konceptu daří dlouhodobě nejlépe?
Kupodivu na Ukrajině. Je tam sice slabá kupní síla, ale je tam hodně obyvatel a extrémně levná elektřina, což je pro nás důležité. Téměř půl roku jsem tam žil, a to si tady nedovedeme ani představit, jak tam funguje například zdravotnictví. Když jdete na operaci, dostanete od doktorů seznam co si máte koupit od skalpelu po speciální nitě. Dochází tam ke zvláštním paradoxům, staví se tam vysokopodlažní budovy, které mají i 15 pater. Vůbec nechápu, kdo je tam bude kupovat, asi lidí, kteří vydělávají peníze v zahraničí. Nicméně stavebnictví tam zažívá masivní nárůst, zatímco infrastruktura absolutně nefunguje. Když jedete na jednání do 200 kilometrů vzdáleného města, strávíte na cestách celý den.
Na druhou stranu na Ukrajině jsou dostupné i mnohé státní zakázky jako jsou právě nemocnice, školy, a různé úřady. I proto se nám tam s topnými foliemi překvapivě dobře daří.
Odnesl jste si ze zahraniční expanze nějaké důležité zkušenosti?
Zjistili jsme, že nejlépe funguje otevřít na novém trhu první franšízu. Zkoušeli jsme také expanzi skrze master-franšízanta, což ale nebylo to pravé. Pokud v té zemi nezačne někdo skutečně pod naší hlavičkou pracovat a působit, byznys tam většinou moc nefunguje. Na zahraničí se hodláme soustředit příští rok. kdy máme v plánu kromě jiného třeba účast na různých veletrzích.
Máte v Česku vůbec nějakou konkurenci?
Konkurenci máme vzhledem k tomu, jaký byznys podporuje místní politika, a vzhledem k působení a vlivu různých dotačních programů. Stát rozdává dotace na tepelná čerpadla a kotle na uhlí, a přitom tyto technologie jsou zastaralé a ekonomicky nesmyslné, alespoň v porovnání s námi.
Měli jsme například klienta s velkým domem, který měl dostat dotace 85 % na tepelné čerpadlo. K nim ovšem obdržel jako každý jiný seznam certifikovaných výrobců, od nichž smí zařízení pořídit, aby o dotace zase nepřišel. Všechny produkty z této nabídky byly podle mého názoru předražené. Systém s takto dotovaným tepelným čerpadlem stál asi 400 tisíc, my jsme dodali topení za cca čtvrt milionu. Náš systém navíc nevyžaduje žádný další servis. Nehledě na to, že naše topné folie potřebují pro svůj provoz pouze elektřinu. Majitelé našeho topného systému budou v budoucnu jen dokupovat moderní technologie pro výrobu a skladování elektrické energie .
Co všechno požadujete od nových franšízantů?
Měl by to být člověk přirozeně obchodně zdatný, neměl by se bát jakékoliv práce, a to je asi všechno. Rozhodně to nefunguje jako pouhá investice, měli jsme tady i lidi, kteří si mysleli, že si do franšízy ulejí peníze, a budou bezpracně inkasovat zisky z prodeje. Ve Španělsku máme například partnera, který už utratil spoustu peněz, naposledy nějakých 20 tisíc euro, a obchody mu stejně moc dobře nefungují, protože si nenechá poradit. Mít peníze ale opravdu na úspěšné podnikání nestačí, byť jsou samozřejmě nutnou podmínkou.
Může si váš nový franšízant půjčit na provoz od banky?
To je určitě možné, neklademe v tomto směru žádné podmínky. Pokud si chce někdo na franšízu půjčit, je to jeho věc. Nejsme jako McDonald’s, že by s námi člověk investoval miliony korun. My chceme relativně pakatel, takže ani nezkoumáme, odkud kdo peníze na franšízu sebral.
Kolik jste letos přibrali nových franšízantů?
Celkem jich bylo zatím šest. V tuto chvíli jsou ale v ČR aktivní pouze tři, s dalšími třemi se brzy rozloučíme. Důvod je prostý, neustále musíme kontrolovat, zda pracují, protože nám volají centrálou domluvení klienti, že se jim nikdo neozval. Taková spolupráce postrádá zcela smysl, a navíc nás poškozuje.
Hodláte franšízami pokrýt celou zemi. Máte spočítáno, kolik těch franšíz v konečné fázi tedy bude?
Mezi deseti a dvaceti. Jednou z našich velkých nevýhod je, že my prodáváme vždycky jenom jednou. Žádný zákazník se k nám nevrací, protože náš topný systém kromě jiného podobně jako třeba elektrické rozvody v domě nepotřebuje ani žádný pravidelný servis. Velikost našeho odbytiště je tak pro nás vždy částečně limitující. V tuto chvíli máme obsazenou Moravu, Vysočinu, Pardubicko. Přednost mají proto jiné regiony.
PŘEČTI ČLÁNKY

Franšízanty Maxeco se stávají podnikatelé hledající nové příležitosti i spokojení zákazníci. Co všechno ovlivňuje jejich byznys?
Kdo si odnesl titul Franchisa roku 2020? Který koncept vyhodnotila veřejnost jako ten nejlepší? Čtěte dál.
Zkušenosti s franšízovým podnikáním Radek Chalupník měl. S franšízou Maxeco se však pustil do zcela nového oboru.
„Lidé v současnosti více investují do úprav svého bydlení. To je příležitost i pro naše franšízanty,“ říká Jaroslav Kubiesa, zakladatel a obchodní ředitel franšízového konceptu Maxeco.
Nízké pořizovací i provozní náklady jsou výhodami konceptu Maxeco. Na trh přinesl inovativní způsob vytápění nejen rodinných domů skrze speciální tepelné folie.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Franchisové systémy je možno rozdělit podle různých kriterií, mimo jiné druhu know-how, druhu hospodářské činnosti či způsobu organizace systému.
Podle amerických statistik může být franšízová síť s vyššími investičními potřebami dlouhodobě úspěšnější.
„Naším strategickým cílem je udržet trend v expanzi nových prodejen a zajistit rozvoj náš i obchodních partnerů," říká Jaroslav Smrčka, manažer sítě Traficon.
Populární na fóru
Nový tip na podnikání
Dánská značka nábytku pro děti Flexa míří do Česka. Chce vybudovat síť prostřednictvím franšízantů. Co myslíte, jak se jí povede v přímém souboji s...
Mezera na trhu?
p.Plesník můžete mi zavolat či napsat,potřeboval bych poradit.děkuji 602369757
Kde je mezera na trhu?
Pokud je tento systém na cestě zlepšit podmínky k podnikání v České rebublice, tak jim jen tleskám. jen vezměte v potaz, že malé firmy mají malé tj. nízké finanční...
Kde je mezera na trhu?
Komentář