Finance na franšízu

Jen malé procento podnikatelů má možnost financovat podnikatelské aktivity stoprocentně z vlastních zdrojů. Musí se proto obracet na banky žádostí o úvěr, který pomůže nastartovat jejich podnikání. Ačkoli by se dalo očekávat, že budou banky k zájemcům o podnikání pod již zavedenou značkou přistupovat vstřícněji, zatím tomu tak není.
Více flexibility
Na první obtíže narazí zájemci většinou už během prvního kontaktu se zástupci bankovních domů, protože naprostá většina z nich očekává doložitelnou podnikatelskou minulost. Tím se část potenciálních franšízantů ocitá od samého počátku mimo hru. S nedůvěrou ze strany bankovních institucí vůči franšízovému podnikání se při shánění finančních prostředků potýkal například fastfoodový řetězec Bageterie Boulevard, který s většinou bank ukončil jednání především z důvodů parametrů, jakým bylo vysoké zajištění, úroky a požadavky na vlastní zdroje. „Co se týče franšízového úvěrování, je na českém trhu značná mezera. Chce to větší flexibilitu při schvalování nebo zjednodušení požadavků na dokládání podkladů,“ komentuje situaci na trhu ředitelka rozvoje a franšízingu Bageterie Boulevard Markéta Krejčíková.
Přestože finanční domy nenabídly franšízové síti Bageterie Boulevard žádný specifický bankovní produkt, podařilo se firmě zajistit financování cíleným oslovováním jednotlivých bank. Díky tomu nyní centrála spolupracuje se třemi bankami, s nimiž má nastaven funkční a logický systém úvěrování.
Obavy bank by nemusely být tak silné vzhledem k návratnosti investice, která se pohybuje v řádu několika málo let, u některých konceptů dokonce v horizontu měsíců. Rozptýlit pochybnosti by mohly také silné garance, které je schopen poskytnout franšízor svým franšízantům. Licence navíc většinou poskytují až ty podnikatelské subjekty, které na trhu úspěšně fungují i pět až deset let, takže riziko počáteční investice snižuje o desítky procent firemní know-how. V neposlední řadě je v zájmu samotných franšízorů aby příjemci licence prosperovali. Řada z nich proto provádí průzkum trhu, který vyhodnocuje rentabilitu dané lokality a v případě, že se navrhované místo ukáže jako rizikové, licenci vůbec neudělí. Zodpovědní franšízoři tímto postupem zajišťují zdravý růst své značky a minimalizují riziko případného neúspěchu, s nímž je každé podnikání spojeno.
Vyplnit mezeru
S názorem, že by měly banky vyplnit mezeru a nabízet speciální produkty financování pro začínající a již fungující franšízanty souhlasí i master-franšízant dietologických center Naturhouse Jan Gonda. Zavedené značky na trhu by měly podle něj získat pro své franšízanty vyšší bonitu při žádosti o úvěr na franšízové podnikání, čímž by tento způsob podnikání získal možnost většího rozmachu. „Pro franšízing na míru nám ze strany jednotlivých bankovních subjektů nebyly nabídnuty žádné produkty. Využil jsem aktuálních úvěrů bank, které jsou momentálně dostupné. Abych mohl začít zavádět značku na český trh, byl jsem nucen za méně výhodných podmínek zakoupit master-franšízovou licenci pomocí více úvěrů dohromady,“ popisuje svou zkušenost s bankami Jan Gonda.
Neochotu bank podílet se na rozvoji franšízingu se centrála rozhodla řešit vlastní iniciativou. Svým zaměstnancům a franšízantům sama nabízí možnost při odkupu vlastní pobočky splatit až 50 % kupní ceny na splátky, čímž usnadňuje zájemcům získání obchodu do vlastních rukou.
Kavárna svépomocí
Nedostatek bankovních produktů pro franšízanty se rozhodla řešit vlastními silami také společnost CrossCafe, která v Česku provozuje síť 22 kaváren. V případě financování si totiž od banky půjčuje franšízová centrála, která poskytne půjčku franšízantovi, a ten následně centrále ručí kavárnou. „Velkou výhodou tohoto řešení je, že jako franšízor nastavujeme bez dalších zásahů a omezení banky všechny parametry úvěru, tj. splátky, úrokovou míru, dobu splatnosti nebo úroveň zajištění vždy s ohledem na konkrétní situaci,“ říká spolumajitel konceptu CrossCafe Martin Lomický.
Přesvědčit zástupce bank a překonat jejich počáteční nedůvěru bylo podle Martina Lomického vůbec to nejtěžší. Obor gastronomie je totiž bankami považován za vysoce rizikový. V důsledku pak nemá začínající podnikatel prakticky žádnou šanci získat úvěr pro tento druh podnikání.
Případ CrossCafe dokládá obecný problém českého franšízového trhu. Je to často jen nedostatek potřebného kapitálu, který podnikatelům brání pustit se do podnikání pod zavedenou značkou. Výraznějšímu rozvoji by kromě většího porozumění oboru ze strany bank mohli prospět i vstřícnější parametry bankovních produktů, například formou maximálně 30 % podílu investice ze strany franšízanta, větší rychlosti při vyjednávání s klienty, případně i delší dobou splatnosti úvěru u kapitálově náročných investic. Vzhledem k prověřenému konceptu a případným zárukám ze strany franšízorů by tak banky k franšízovému způsobu podnikání nemuseli přistupovat tak nedůvěřivě jako dosud.
Franšízant není prioritou
Realita je však taková, že české banky zatím k franšízingu nepřistupují jako k stabilnější oblasti podnikání. Jak ukazují zkušenosti předních tuzemských franšízorů, nemá zatím v Česku financování franšízy v rámci bankovních úvěrů samostatný produkt. Franšízing je bankami obecně považován za běžné podnikání, v němž se nezohledňují výhody, jako je prověřené know-how, které snižuje riziko návratnosti investice. Bankovní strategie poskytovat úvěry jen podnikatelům s minulostí způsobuje, že se franšízanti většinou ocitají mimo skupinu reálných příjemců úvěru. Zkušenosti zavedených franšízantů pak ukazují, že i pro ně bývá získání úvěru obtížné. Rozhodování často ovlivňuje i znalost bankovních specialistů, pro něž bývá nezřídka franšízing oblastí, ve které se zatím nedokážou kompetentně pohybovat.
Výsledkem současného stavu je, že franšízové koncepty jsou nuceny hledat alternativní cesty financování rozvoje franšízy a nedostatek nabídky šité franšízantům na míru musí řešit pomocí vlastních finančních zdrojů. Zda a kdy začnou bankovní domy svůj pohled na franšízu přehodnocovat a přizpůsobovat produktovou nabídku standardům běžným v rozvinutých ekonomikách, zůstává stále nezodpovězenou otázkou.
PŘEČTI ČLÁNKY

Světová franšízová síť do roku 2025 vstupuje s technologickými novinkami a pokračuje v růstu sítě.
Více než polovina domácností má kočku nebo psa. Obě zvířáta žijí až dvacet let. To je příležitost vychovat si věrné zákazníky jako franšízant s krmivy Husse.
Děti ve škole tráví většinou minimálně 12 let. Mnozí z nich potřebují pomoc s učením. Franšíza Škola Populo nabízí profesionální řešení jako podnikatelskou příležitost.
Franšízová síť retailového zboží Relay nabízí kombinaci klasické „trafiky“, občerstvení a hojně využívaných služeb. Podnikání lze začít i bez kapitálu.
Evropská síť provozoven zdravé varianty fast foodu Fruitisimo vznikla v České republice. Jejich růstu pomáhá i vzájemné sdílení zkušeností jednotlivých franšízantů.
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Tak trochu jiná točená je franšízová síť s kompletním vybavením pro točenou zmrzlinu. Na plány pro blížící se sezónu jsme se zeptali Markéty Fréharové, manažerky pro rozvoj franšíz.
Byznys, který nikdy nespí. Tak lze popsat provozování čerpacích stanic. Příležitost stát se jejich provozovateli nabízí například síť OMV.
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...