Franšízing v ČR roste
Podle nejnovější zprávy konzultační společnosti PROFIT system® a portálu Franchising.cz působí v ČR více než 260 franšízových značek a téměř 8 500 franšízových poboček, které provozuje na 8 103 franšízantů. . Asi dalších 30 českých a zahraničních franšízových sítí svého prvního franšízanta v České republice hledá. Na český franšízový trh se aktuálně snaží proniknout více než 15 úspěšných mezinárodních konceptů, patří mezi ně Pierre Cardin, Cavavin, DUKA, Denny´s, Body Chief, EasyWine a Beer, Logicschool, a další.
Svou první franšízovou pobočku loni otevřely značky jako např. Info Detective company, Pressto čistírna oděvů, Skibi Kids, Socatots, Yogoterie či Wafl. Do roku 2020 by podle prognóz mělo v ČR působit již na 300 franšízových sítí. Ačkoli dle poslední zprávy Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) loni ukončilo činnost 1082 maloobchodních prodejen, na franšízovém trhu počet podnikatelských jednotek rostl. Za loňský rok jich bylo zprovozněno na 667, uvádí Report o franchisingu v ČR 2017.
Počet poboček vlastních / franchisových / franchisantů v letech 2012 a 2017
"To jen potvrzuje výhody franchisingu jako bezpečnější formy podnikání, kdy se zkušenosti a osvědčené podnikatelské postupy, ale i náklady sdílí, a nepředstavují pak takové podnikatelské riziko,“ říká Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system®. Služby stále více převažují nad obchodem a to v poměru 58% (152) vs. 42 % (108) franšíz. Je to dáno také tím, že nároky na zprovoznění obchodní jednotky bývají finančně náročnější. První místo z hlediska oborů si v Česku drží gastronomie se 40 značkami. Gastronomické koncepty tvoří 15 % franšízového trhu v ČR.
Země českým franšízám zaslíbené
Z celkového počtu 260 franšíz na českém trhu je 162 značek tuzemského a 98 zahraničního původu. Celkem 63 % konceptů tak pochází z tuzemska. „Český franšízový trh se stále vyvíjí a více tradičních českých firem pro svou expanzi volí franšízing. Stejně tak je stále Česká republika také atraktivní pro zahraniční franšízové systémy, které zde vidí potenciál. Do budoucna by se měl podíl českých značek nadále navyšovat," komentuje výsledky Reportu za rok 2017 Lenka Nováková z portálu Franchising.cz. Současně se však český franšízový trh podle ní také konsoliduje i díky nástupu dalších generací franšízantů.
Mezi dynamické a rychle se rozvíjející obory pak patří oblast zdraví a finanční služby. Důkazem toho jsou údaje nejvíce progresivních franšízových značek jako Century 21, Naturhouse, OK Point či Ice’n‘Go v jejichž sítích loni přibylo až 30 nových poboček. Mezi značky s největším počtem franšízantů se řadí dlouhodobě Teta Drogerie, hudební škola Yamaha nebo potraviny Hruška.
Poměr českých a zahraničních franšíz v ČR
Čím dál více českých společností se snaží se svými koncepty proniknout za hranice státu. Podle zprávy PROFIT system® jich je 44, tj. asi 17 % z celkového počtu 260 franšízových sítí. Mezi ty české franšízy, které expandovaly za hranice během posledních dvou let, patří mimo jiné BubbleMania, Konopná lékárna, Quickwash a Svět zdraví. Nejčastější zemí pro plánovanou expanzi českých značek je Slovensko, následuje Polsko a Německo.
Tabulka oborů a jejich podíl na franšízingu v České republice

PŘEČTI ČLÁNKY

Projekt Ocenění Českých Lídrů vstoupil do svého 4. ročníku. Vyzdvihne velké české firmy, kterým se daří nejen na domácím trhu, ale i v zahraničí.
O úspěch v soutěži Ocenění Českých Podnikatelek se letos již potřinácté utká více jak 1 400 finalistek z více jak 32 tisíc přihlášených. Jména vítězek se dozvíme v listopadu.
Ženám podnikatelkám se stále nejvíce daří v oboru služeb. Potvrdil to i 12. ročník soutěže Ocenění Českých Podnikatelek.
Již dvanáctý ročník představí nejlepší české podnikatelky. Odborná porota je vybere z 623 semifinalistek.
Letos již potřetí si vítězové v jednotlivých krajích převezmou Ocenění Českých Lídrů. Odborná porota je vybere z více jak 1300 ryze českých firem.
Nejčtenější

Finanční ředitelé v Česku mají po roce pandemie opatrný optimistický výhled do budoucna. Vzrostl počet těch, kteří silněji vnímají riziko kybernetických útoků.
„Rok 2021 bude mimo jiné ve znamení otevírání nových restaurací. Všechny budou v rukách franšízantů,“ říká Radim Foltýn, Franchising Director CZ&SK McDonald´s.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Franšízovou síť Yves Rocher čeká v letošním roce optimalizace a modernizace. Značka chce ještě více podpořit svůj ekologický přístup.
Absence zahraničních turistů, studentů i lidí z kanceláří, to vše přimělo franšízový koncept CrossCafe uzavřít všechny pražské kavárny. V regionech se chce rozvíjet dál.
Populární na fóru
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl na https://ideaclub.cz/slovnik-pojmu/franchising a příjde...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
S riziky počítáme
Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI