Osvojte si roli Master-franšízanta

Zkušenosti a dovednosti / Master-franšíza není pro začátečníky. Osoba nebo organizace, která převezme master-franšízu, musí mít také silné prodejní a marketingové schopnosti. Volba vhodného master-franšízanta je pak pro franšízora klíčová.
Pátek
23.11.2018
Koupě master-franšízové licence je jako začátek hry na vysoké úrovni hned od samého začátku. Odměny jsou větší než pro individuální franšízanty, tomu však odpovídá i vyšší dávka zodpovědnosti.
 

Master franšíza je forma partnerství mezi franšízorem a franšízantem na národní úrovni, ve které se master-franšízant stává v zásadě mini-franšízorem na určitém teritoriu. Na tomto území master-franšízant provádí nábor, školí a nabízí stálou podporu každému franšízantovi, který se připojí do franšízové sítě.

Za tuto práci si master franšízant ponechává velké procento z původního poplatku a průběžných poplatků, obyčejně až 50 %. Tento procentuální podíl se však liší případ od případu. Obecně se master-franšízant dohodne s franšízorem na programu rozvoje sítě, který může v některých případech zahrnovat i správu vlastních pronájmů.

Nalezení master-franšízanta, kvalifikovaného pro mezinárodní expanzi, ochrání franšízorovi mnohé náklady, které se vyskytují v procesu rozvoje franšízové sítě, včetně všech úskalí vyžadující prodej franšíz, školení a podpory franšízantů. Partnerství s master-franšízantem na dálku řeší nejen problémy spojené s jazykovou a kulturní různorodostí, ale usnadňuje i nalezení například vhodných zaměstnanců, dodavatelů nebo pronajímatelů.

Ponechání si značné částky z franšízových poplatků a splátek, které franšízant platí po dobu platnosti franšízové smlouvy, je pobídkou pro master-franšízanta, aby akceptoval převzetí a pustil se do rozvoje franšízové sítě. Partneři, kteří převezmou master franšízu, mají obyčejně již rozvinuté podnikání a stávající infrastrukturu, mají zkušenosti s prodejem a marketingem, i kontakty na místní finanční instituce.

Jak franšízor, tak i master-franšízant prokazují jeden druhému službu. Master-franšízant kupuje osvědčený systém a známou značku, a franšízant využívá obchod, kontakty a zkušenosti, kterými disponuje master-franšízant. Výhody, které využívá franšízor spočívají také v rychlém průniku na trh a rozvoji místního povědomí o značce, jelikož master-franšízant je motivován, aby prodal co nejvíce možných licencí kvalifikovaným uchazečům. Jelikož master-franšízanti jsou odpovědni za proškolení a podporu budoucích franšízantů, kteří se přidají do sítě, jsou také motivováni k tomu, aby vybrali ty nejlepší možné uchazeče.

Je tedy jasné, že master-franšíza není pro začátečníky. Je třeba mít i významný kapitál a licenci nejen na franšízu, ale i na vstup značky do nové země nebo regionu. Přesto všechno jsou odměny úspěšného master-franšízanta větší než franšízantů s větším počtem jednotek, čemuž také odpovídá úměrná odpovědnost. 

Nezávisle na tom, zda se nachází v zahraničí nebo v tuzemsku, úspěšný master-franšízant usilovně pracuje na rychlém rozvoji sítě v daném teritoriu. Hlavní rozdíl mezi individuální nebo-li přímou franšízou a master-franšízou je to, že dohodou o master-franšíze se franšízor nemusí zabývat rozvojem nových infrastruktur. Příslušné činnosti rozvoje sítě jsou v zásadě zajišťovány master-franšízantem. Franšízor nepotřebuje dodatečný personál pro prodej franšízy, pro výběr a školení franšízantů, k zaměstnávání atd., protože tímto vším se zabývá master-franšízant.

Master-franšízanti musí mít silné manažerské dovednosti. Zkušenost ve specifickém oboru je předností, ale není podstatná tak, jak je tomu v případě individuálního franšízanta. Osoba nebo organizace, která převezme master-franšízu, musí mít také silné prodejní a marketingové schopnosti, operativní zdatnost a musí být schopna vyškolit a „vytrénovat“ franšízanty tak, aby spravovali své vlastní jednotky a byl tak zajištěn maximální peněžní tok.

Master-franšízant také obdrží mnohé od franšízora. Kromě operačního manuálu a zavedené obchodní značky využívá master-franšízant mezinárodní marketing, permanentní přístup k nejnovějším systémům a technologiím franšízora a v některých případech využívá růstu výnosu za výrobky a spotřební zboží. Navíc se master-franšízant spojuje s partnerem, který má velký zájem, aby byl úspěšný, a který mu může poskytnout manažerskou, operační, právní a další asistenci, aby podpořil rozvoj nové sítě.  

Master-franšíza se zabývá řešením tradičního vztahu franšízor – franšízant, který se odvíjí ve dvou různých úrovních a přidává i třetí úroveň, přičemž vede vztah od win-win na win-win-win. Jestliže všechny strany přispívají k rozvoji sítě v souladu s dohodou, kterou uzavřely, peněžní toky jsou rychlejší pro všechny zainteresované strany - franšízanty, master franšízanty i franšízory.

PROFIT system franchise services®


Zavedené partnerství / V České republice funguje na principu master-franšízy např. americký McDonald´s, španělské výživové poradny Naturhouse nebo švédská krmiva Husse. Master-franšízu nově nabízí také polská síť zásilkových služeb Ship Center.