Kvalita v outletu / Outletové zboží pochází ze zásob výrobců, kteří potřebují uvolnit sklady nebo jde o zboží, které nesplňuje kritéria přesnosti dekoru či brusu pro zařazení mezi top produkty. Běžný zákazník tento rozdíl ani nenajde.
Pondělí
26.11.2018
Mobilní prodejny v každém okresním městě s více než 50 tisíci obyvateli, to je plán konceptu Gold Crystal Outlet. Kdo se může stát franšízantem?
 

Společnost Gold Crystal, která se již 20 let zabývá dekorování českého křišťálu, pro svůj další rozvoj představila novou koncepci prodeje svých outletových produktů, jejímž cílem je výrobky firmy dostat ke koncovým zákazníkům. Pro rozvoj koncepce se rozhodla jít cestou franšízingu. V rámci otevírání nových cest k zákazníkům mimo firma testovala i outletový prodej ručně broušeného křišťálu formou mobilní prodejny – přívěsu, umístěného v turisticky atraktivních lokacích a vybaveného skladovým zbožím za zákaznicky přijatelné ceny.

Vzhledem k tomu, že se tento koncept v praxi osvědčil, chce ho firma i nadále rozvíjet. Pomoci by ji v tom měli franšízoví partneři, kteří mají hned několik možností spolupráce, a to nejen v podobě již zmíněného přívěsu. „Franšízantům také nabízíme příležitost provozovat kamenný Gold Crystal Outlet. Velmi zajímavé je i případné propojení stávajících prodejen, které nabízí sklo a porcelán s outletovou částí, kde mohou zákazníci najít tradiční český křišťál za zajímavou cenu,“ vysvětluje Alexandra John z investiční a poradenské skupiny Meriglobe, která loni do Gold Crystal vstoupila.

V současné době se Gold Crystal soustředí zejména na prodej franšízových licencí pro mobilní outletové prodejny. V praxi to vypadá tak, že franšízant si od poskytovatele licence pronajme nebo koupí přívěs, který franšízor vybaví outletovým zbožím z katalogu za výhodné nákupní ceny. Úkolem franšízanta je pak vytipování vhodných míst a příležitostí k prodeji a uhrazení všech nákladů spojených s provozem včetně parkovacího poplatku nebo odměny pro prodavače. Důležité je zmínit, že stanovení výše prodejní ceny je zcela v rukách franšízového partnera, který je může nastavit s ohledem na svůj plánovaný zisk.

Územní exkluzivita v ceně

Ti, co by chtěli své podnikání spojit s konceptem Gold Crystal Outlet a otevřít si mobilní prodejnu, se musí připravit na investici ve výši okolo 300 tisíc korun. Ta v sobě zahrnuje jak náklady na pořízení přívěsu a také vstupní licenční poplatek. „Plánovaná návratnost vstupní investice je do jednoho roku v případě mobilní prodejny. U kamenné prodejny počítáme s návratností do dvou let. Výsledek je ale velmi ovlivněn umístěním prodejny a také aktivitou provozovatele,“ říká Alexandra John s tím, že každý franšízant má smluvně zajištěnou exkluzivitu na okres s opcí na sousední okresy, pokud splní obratové limity.

Velký potenciál vidí franšízor zejména v turisticky atraktivních místech, kde dnes mnohde najdeme kamenné prodejny s luxusním zbožím za vysoké ceny. Turisté, ale i čeští milovníci křišťálu si tak mohou porovnat nabídku a cenu a raději koupí křišťál za přijatelnější cenu v outletu. Společnost Gold Crystal uvažuje i o expanzi konceptu do zahraničí, zejména do států Evropské unie. Jak Alexandra John uvedla, první poptávky z ciziny již firma obdržela. Prioritou je však v současné době vybudovat fungující síť v České republice. Po vyhodnocení pilotního projektu u nás bude licence k dispozici i zájemcům ze zahraničí.

Společnost Gold Crystal byla založena dvěma společníky v roce 1998 s cílem prodeje broušeného českého křišťálu od výrobců z tradiční sklářské oblasti ve Světlé nad Sázavou. Do roku 2002 narostly prodeje natolik, že bylo nutné zahájit vlastní výrobu. Nejprve v pronajatých prostorách ve Světlé nad Sázavou a později i v České Lípě. V roce 2010 byl pak položen základní kámen vlastního výrobního závodu v Jihlavě. V roce 2017 do společnosti Gold Crystal vstoupila nadnárodní investiční a poradenská skupina Meriglobe, která dál pokračuje v tradici bohatě dekorovaného křišťálu, ale svými novými designy pod značkou Vladyo oslovuje i zákazníky vyžadující moderní pojetí výrobků z českého skla.


Nejen prodej, ale i služby / Kromě vybraného zboží má franšízant možnost nabízet svým zákazníkům provizním způsobem i křišťálové lustry z katalogu, stejně jako službu čištění lustrů. V případě zájmu ho poskytovatel licence vyškolí a dodá mu i speciální čisticí přípravky vlastní značky. Tímto může rozšířit oblast svého podnikání i na všední či méně lukrativní dny.