Křehký byznys s krásou
Společnost Gold Crystal, která se již 20 let zabývá dekorování českého křišťálu, pro svůj další rozvoj představila novou koncepci prodeje svých outletových produktů, jejímž cílem je výrobky firmy dostat ke koncovým zákazníkům. Pro rozvoj koncepce se rozhodla jít cestou franšízingu. V rámci otevírání nových cest k zákazníkům mimo firma testovala i outletový prodej ručně broušeného křišťálu formou mobilní prodejny – přívěsu, umístěného v turisticky atraktivních lokacích a vybaveného skladovým zbožím za zákaznicky přijatelné ceny.
Vzhledem k tomu, že se tento koncept v praxi osvědčil, chce ho firma i nadále rozvíjet. Pomoci by ji v tom měli franšízoví partneři, kteří mají hned několik možností spolupráce, a to nejen v podobě již zmíněného přívěsu. „Franšízantům také nabízíme příležitost provozovat kamenný Gold Crystal Outlet. Velmi zajímavé je i případné propojení stávajících prodejen, které nabízí sklo a porcelán s outletovou částí, kde mohou zákazníci najít tradiční český křišťál za zajímavou cenu,“ vysvětluje Alexandra John z investiční a poradenské skupiny Meriglobe, která loni do Gold Crystal vstoupila.
V současné době se Gold Crystal soustředí zejména na prodej franšízových licencí pro mobilní outletové prodejny. V praxi to vypadá tak, že franšízant si od poskytovatele licence pronajme nebo koupí přívěs, který franšízor vybaví outletovým zbožím z katalogu za výhodné nákupní ceny. Úkolem franšízanta je pak vytipování vhodných míst a příležitostí k prodeji a uhrazení všech nákladů spojených s provozem včetně parkovacího poplatku nebo odměny pro prodavače. Důležité je zmínit, že stanovení výše prodejní ceny je zcela v rukách franšízového partnera, který je může nastavit s ohledem na svůj plánovaný zisk.
Územní exkluzivita v ceně
Ti, co by chtěli své podnikání spojit s konceptem Gold Crystal Outlet a otevřít si mobilní prodejnu, se musí připravit na investici ve výši okolo 300 tisíc korun. Ta v sobě zahrnuje jak náklady na pořízení přívěsu a také vstupní licenční poplatek. „Plánovaná návratnost vstupní investice je do jednoho roku v případě mobilní prodejny. U kamenné prodejny počítáme s návratností do dvou let. Výsledek je ale velmi ovlivněn umístěním prodejny a také aktivitou provozovatele,“ říká Alexandra John s tím, že každý franšízant má smluvně zajištěnou exkluzivitu na okres s opcí na sousední okresy, pokud splní obratové limity.
Velký potenciál vidí franšízor zejména v turisticky atraktivních místech, kde dnes mnohde najdeme kamenné prodejny s luxusním zbožím za vysoké ceny. Turisté, ale i čeští milovníci křišťálu si tak mohou porovnat nabídku a cenu a raději koupí křišťál za přijatelnější cenu v outletu. Společnost Gold Crystal uvažuje i o expanzi konceptu do zahraničí, zejména do států Evropské unie. Jak Alexandra John uvedla, první poptávky z ciziny již firma obdržela. Prioritou je však v současné době vybudovat fungující síť v České republice. Po vyhodnocení pilotního projektu u nás bude licence k dispozici i zájemcům ze zahraničí.
Společnost Gold Crystal byla založena dvěma společníky v roce 1998 s cílem prodeje broušeného českého křišťálu od výrobců z tradiční sklářské oblasti ve Světlé nad Sázavou. Do roku 2002 narostly prodeje natolik, že bylo nutné zahájit vlastní výrobu. Nejprve v pronajatých prostorách ve Světlé nad Sázavou a později i v České Lípě. V roce 2010 byl pak položen základní kámen vlastního výrobního závodu v Jihlavě. V roce 2017 do společnosti Gold Crystal vstoupila nadnárodní investiční a poradenská skupina Meriglobe, která dál pokračuje v tradici bohatě dekorovaného křišťálu, ale svými novými designy pod značkou Vladyo oslovuje i zákazníky vyžadující moderní pojetí výrobků z českého skla.

PŘEČTI ČLÁNKY

Výrobce interiérových dveří a zárubní dosáhl v roce 2022 tržeb přes 420 milionů Kč. Výrazně se na tom podílely i franšízové pobočky.
Zakázek hodně a lidí málo. Také proto se řada značek ze stavebnictví rozhodla expandovat do regionů prostřednictvím franšízové spolupráce. Koho hledají?
K podnikání pod hlavičkou franšízové sítě Lomax v Rakovníku se Michal Šperl dostal vlastně náhodou. Jak se mu daří?
Výrobce dveří a oken VPO Protivanov rozvíjí svou síť poboček i prostřednictvím franšízových licencí. Konceptu se daří i v menších městech.
Franšízanty Maxeco se stávají podnikatelé hledající nové příležitosti i spokojení zákazníci. Co všechno ovlivňuje jejich byznys?
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Franchisové systémy je možno rozdělit podle různých kriterií, mimo jiné druhu know-how, druhu hospodářské činnosti či způsobu organizace systému.
Podle amerických statistik může být franšízová síť s vyššími investičními potřebami dlouhodobě úspěšnější.
„Naším strategickým cílem je udržet trend v expanzi nových prodejen a zajistit rozvoj náš i obchodních partnerů," říká Jaroslav Smrčka, manažer sítě Traficon.
Populární na fóru
Nový tip na podnikání
Dánská značka nábytku pro děti Flexa míří do Česka. Chce vybudovat síť prostřednictvím franšízantů. Co myslíte, jak se jí povede v přímém souboji s...
Mezera na trhu?
p.Plesník můžete mi zavolat či napsat,potřeboval bych poradit.děkuji 602369757
Kde je mezera na trhu?
Pokud je tento systém na cestě zlepšit podmínky k podnikání v České rebublice, tak jim jen tleskám. jen vezměte v potaz, že malé firmy mají malé tj. nízké finanční...
Kde je mezera na trhu?
Komentář