Rub a líc franšízového podnikání
Známá značka, ověřený nápad pro podnikání a know-how versus franšízové poplatky a kontroly franšízora. Tyto argumenty se zmítají v hlavách těm, kteří zvažují koupi licence. Podívejme se na ně zblízka.
Instrukce s charakteristickým znamením
O franšíze se říká, že dokáže omezit riziko podnikání na samém začátku. Je to proto, že nám majitel konceptu zpřístupňuje své vědomosti a zkušenosti. Díky nim se můžeme vyvarovat chyb, které podnikatelé na začátku dělají a které je často stojí spoustu času a také financí. Pokud si podnikatele vybereme franšízový model, dostává na samém startu do rukou hotový a ověřený model prodeje. Franšízant rovněž získává projekt rozvržení prostoru a koncept jejího zařízení v souladu s globálním předpokladem značky týkajícím se vzhledu obchodů. V rámci franšízové smlouvy má rovněž zajištěná školení. Tímto způsobem lze získat ověřené řešení, které, v případě podnikání pod vlastní značkou, vyžaduje předchozí několikaměsíční, až několikaletou přípravu.
Know-how má větší potenciál, pokud je známé logo franšízora. Budování vlastní značky a jejího image může trvat léta, kdežto díky franšíze můžeme využívat výhody a sílu značky již na začátku. Právě známá značka bývá často faktorem, který rozhoduje o výběru franšízy. Tak tomu bylo v případě Nadi Sovové, majitelky dvou obchodů kosmetické značky Yves Rocher. „Značku Yves Rocher znám už hodně dlouho od doby, kdy se otevřel první obchod v nákupním Centru Černý Most v roce 1995. Častěji jsem se s ní setkávala po otevření Centra Chodov, kde jsem měla na starost marketing a denně jsem kolem obchodu chodila. Ráda jsem v obchodě kupovala dárky ať už k vánocům nebo k jiným výročím pro rodinu, přátele i sama sobě. Lákala mě myšlenka spolupracovat s výrobcem kvalitní rostlinné kosmetiky značky mezinárodního charakteru, kde je zákaznický servis na špičkové úrovni,“ vzpomíná franšízantka francouzské značky.
Pomocná ruka
Franšízor, který prodává svůj nápad na podnikání, by měl usilovat o to, aby z jeho vlastního úspěchu těžili rovněž jeho partneři. Proto by kromě značky a know-how měl franšízantům podat pomocnou ruku. Obzvláště cenná je pomoc v oblasti výběru a hodnocení potencionálu lokality, kde bude franšízový podnik fungovat. Najít prostor je úkolem držitele licence, ale její poskytovatel by měl zhodnotit, zda se jeho koncept na dané místo hodí a zda tam vůbec může být úspěšný. Může se totiž stát, že se původně zamýšlené finanční náklady vynaloží zejména na opravné a adaptační práce, což by na dlouhé měsíce vyloučilo rentabilitu firmy. Toto riziko se týká především gastronomické branže, jelikož zde je zařízení prostoru obzvláště nákladné.
Důležitou součásti podpory, se kterou může franšízant počítat, jsou školení, která nejen jeho, ale i jeho zaměstnance zasvěcují do tajů byznysu. Například v sítích podnikajících v oboru cestovního ruchu, se partneři seznamují s tajemstvím řízení cestovní kanceláře, technikami prodeje, rezervačními systémy, prodejem turistických zájezdů, letenek, autobusových jízdenek, prodejem pojistek. Franšízanti obchodů s oblečením se školí ve znalosti sortimentu, který nabízí, obsluhy klienta a komunikace s ním. Na druhé straně franšízor myčky aut učí nové franšízové partnery sítě, jak mají používat zařízení, vede školení týkající se automobilové kosmetiky, praní a čištění skvrn. Je důležité, aby franšízant mohl využít pomoc poskytovatele licence jak na začátku byznysu, tak i později, až bude mít velké obraty.
S velkým je možné více
V případě firem z obchodní branže jsou jednou z nejdůležitějších výhod koupě licence lepší podmínky smluv s dodavateli zboží a služeb. Franšízová síť nebo nákupní skupina mají obrovskou kupní sílu a díky tomu může franšízor vyjednávat nižší ceny s výrobci a velkoobchodníky.
Nemalý význam mají rovněž marketingové výhody. Reklamní kampaně, které vede majitel, tvoří vizi celé sítě a mají rozsah, o jakém by se samostatnému podnikateli mohlo jen zdát. „Příjemce, jakožto samostatný podnikatel, by si nikdy nemohl dovolit koupit velkou reklamní kampaň v celostátních médiích. Nemělo by to rovněž ekonomický smysl v případě malého pole působnosti. Vstup do franšízové sítě s mnoha jednotkami dává možnost jednotlivým příjemcům využít efekt velké reklamní kampaně, kterou organizuje postupitel licence pro celou síť,“ říká Lenka Nováková, konzultantka společnosti PROFIT system.
Nic není zdarma
Franšíza není charita. Výměnou za předání know-how a značky očekává franšízor finanční odměnu formou franšízových poplatků. Pro franšízanty to znamená zatížení, které je citelné obzvláště v počáteční fázi. Podnikatelský plán franšízové firmy by měl zohlednit jak jednorázový vstupní poplatek, tak rovněž pravidelné měsíční poplatky – v některých sítích vybírané paušálně, v jiných se mohou odvíjet od toho, jakých obratů franšízant dosahuje. Část franšízorů rovněž pobírá příspěvek na marketingový fond, z něhož financuje činnosti ve prospěch podpory značky na celostátní úrovni.
V některých obchodních systémech franšízoři nevybírají poplatky, ale neznamená to, že používání jejich licence je bezplatné. „Tehdy bude franšízant obvykle zavázán ke koupi zboží prostřednictvím franšízora. Obecně, čím je systém ziskovější a čím větší jistotu úspěchu franšízant kupuje, s tím větším poplatkem musí počítat,“ vysvětluje Lenka Nováková.
Perspektiva kontroly byznysu franšízorem se může někdy zdát těm, kteří uvažují o koupi licence, obtížná. Kontrola je jedním ze základů franšízové spolupráce a nedá se před ní uniknout, ale rovněž není na místě ji démonizovat. Franšízant musí pochopit, že výměnou za výhody vyplývající ze svazku s franšízorem bude podroben dohledu. A to ve vlastním zájmu. Představme si totiž situaci, ve které standardy kvality všichni dodržují, kromě jednoho neukázněného franšízanta. Pokud si toho majitel značky nevšimne a nepodnikne příslušné kroky, může tato jednotka vážně ohrozit renomé sítě. Franšízor musí nastolit pravidla a kontrolovat, zda je partneři dodržují.
Při koupi licence na podnikání přijímáme tento koncept se vším všudy, a to včetně jeho tvůrce. S nadsázkou je možné říci, že jsme odkázáni na jeho laskavost, ale úspěch franšízanta zcela jistě nezávisí jen na kvalitě know-how, ale rovněž na činnosti franšízora. Může se bohužel stát, že majitel značky udělá chybu, např. při zavádění inovací, které měly ze zásady zlepšit řízení sítě, a ukázaly se jako fiasko a poškodily partnery. To může vést k tomu, že pověst značky bude v ohrožení, ale ne z důvodu pochybení franšízantů. Na tom ale závisí kouzlo podnikání. Od rizika se nedá utéct. Koupě licence není garancí, ale je to šance na úspěch.

PŘEČTI ČLÁNKY

Projekt Ocenění Českých Lídrů vstoupil do svého 4. ročníku. Vyzdvihne velké české firmy, kterým se daří nejen na domácím trhu, ale i v zahraničí.
O úspěch v soutěži Ocenění Českých Podnikatelek se letos již potřinácté utká více jak 1 400 finalistek z více jak 32 tisíc přihlášených. Jména vítězek se dozvíme v listopadu.
Ženám podnikatelkám se stále nejvíce daří v oboru služeb. Potvrdil to i 12. ročník soutěže Ocenění Českých Podnikatelek.
Již dvanáctý ročník představí nejlepší české podnikatelky. Odborná porota je vybere z 623 semifinalistek.
Letos již potřetí si vítězové v jednotlivých krajích převezmou Ocenění Českých Lídrů. Odborná porota je vybere z více jak 1300 ryze českých firem.
Nejčtenější

Koncept Frutisimo uzavřelo loni rekordní počet franšízových smluv. Podnikání pod jeho značkou láká nové partnery.
Absence zahraničních turistů, studentů i lidí z kanceláří, to vše přimělo franšízový koncept CrossCafe uzavřít všechny pražské kavárny. V regionech se chce rozvíjet dál.
Skupina Crocodille plánuje na letošek rozšíření franšízových konceptů Bageterie Boulevard a 360Pizza. Své dveře zákazníkům by mělo otevřít 10 nových poboček.
„Rok 2021 bude mimo jiné ve znamení otevírání nových restaurací. Všechny budou v rukách franšízantů,“ říká Radim Foltýn, Franchising Director CZ&SK McDonald´s.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Populární na fóru
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl na https://ideaclub.cz/slovnik-pojmu/franchising a příjde...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
S riziky počítáme
Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách
Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...