Rub a líc franšízového podnikání

Hodnotné vědomosti / O franšíze se říká, že omezuje riziko podnikání na začátku. Je to proto, že nám majitel konceptu zpřístupňuje svoje vědomosti a zkušenosti. Díky nim nemusíme dělat chyby, jakých se dopouštějí začínající podnikatelé.
Pondělí
03.12.2018
Při koupi licence známé značky si usnadňujeme start v podnikání výměnou za část vlastní nezávislosti. Franšíza má své světlé a stinné stránky, ty světlé ale převažují.
 

Známá značka, ověřený nápad pro podnikání a know-how versus franšízové poplatky a kontroly franšízora. Tyto argumenty se zmítají v hlavách těm, kteří zvažují koupi licence. Podívejme se na ně zblízka.

Instrukce s charakteristickým znamením

O franšíze se říká, že dokáže omezit riziko podnikání na samém začátku. Je to proto, že nám majitel konceptu zpřístupňuje své vědomosti a zkušenosti. Díky nim se můžeme vyvarovat chyb, které podnikatelé na začátku dělají a které je často stojí spoustu času a také financí. Pokud si podnikatele vybereme franšízový model, dostává na samém startu do rukou hotový a ověřený model prodeje. Franšízant rovněž získává projekt rozvržení prostoru a koncept jejího zařízení v souladu s globálním předpokladem značky týkajícím se vzhledu obchodů. V rámci franšízové smlouvy má rovněž zajištěná školení. Tímto způsobem lze získat ověřené řešení, které, v případě podnikání pod vlastní značkou, vyžaduje předchozí několikaměsíční, až několikaletou přípravu.

Know-how má větší potenciál, pokud je známé logo franšízora. Budování vlastní značky a jejího image může trvat léta, kdežto díky franšíze můžeme využívat výhody a sílu značky již na začátku. Právě známá značka bývá často faktorem, který rozhoduje o výběru franšízy. Tak tomu bylo v případě Nadi Sovové, majitelky dvou obchodů kosmetické značky Yves Rocher. „Značku Yves Rocher znám už hodně dlouho od doby, kdy se otevřel první obchod v nákupním Centru Černý Most v roce 1995. Častěji jsem se s ní setkávala po otevření Centra Chodov, kde jsem měla na starost marketing a denně jsem kolem obchodu chodila. Ráda jsem v obchodě kupovala dárky ať už k vánocům nebo k jiným výročím pro rodinu, přátele i sama sobě.  Lákala mě myšlenka spolupracovat s výrobcem kvalitní rostlinné kosmetiky značky mezinárodního charakteru, kde je zákaznický servis na špičkové úrovni,“ vzpomíná franšízantka francouzské značky.

Pomocná ruka

Franšízor, který prodává svůj nápad na podnikání, by měl usilovat o to, aby z jeho vlastního úspěchu těžili rovněž jeho partneři. Proto by kromě značky a know-how měl franšízantům podat pomocnou ruku. Obzvláště cenná je pomoc v oblasti výběru a hodnocení potencionálu lokality, kde bude franšízový podnik fungovat. Najít prostor je úkolem držitele licence, ale její poskytovatel by měl zhodnotit, zda se jeho koncept na dané místo hodí a zda tam vůbec může být úspěšný. Může se totiž stát, že se původně zamýšlené finanční náklady vynaloží zejména na opravné a adaptační práce, což by na dlouhé měsíce vyloučilo rentabilitu firmy. Toto riziko se týká především gastronomické branže, jelikož zde je zařízení prostoru obzvláště nákladné.

Důležitou součásti podpory, se kterou může franšízant počítat, jsou školení, která nejen jeho, ale i jeho zaměstnance zasvěcují do tajů byznysu. Například v sítích podnikajících v oboru cestovního ruchu, se partneři seznamují s tajemstvím řízení cestovní kanceláře, technikami prodeje, rezervačními systémy, prodejem turistických zájezdů, letenek, autobusových jízdenek, prodejem pojistek. Franšízanti obchodů s oblečením se školí ve znalosti sortimentu, který nabízí, obsluhy klienta a komunikace s ním. Na druhé straně franšízor myčky aut učí nové franšízové partnery sítě, jak mají používat zařízení, vede školení týkající se automobilové kosmetiky, praní a čištění skvrn. Je důležité, aby franšízant mohl využít pomoc poskytovatele licence jak na začátku byznysu, tak i později, až bude mít velké obraty.

S velkým je možné více

V případě firem z obchodní branže jsou jednou z nejdůležitějších výhod koupě licence lepší podmínky smluv s dodavateli zboží a služeb. Franšízová síť nebo nákupní skupina mají obrovskou kupní sílu a díky tomu může franšízor vyjednávat nižší ceny s výrobci a velkoobchodníky.

Nemalý význam mají rovněž marketingové výhody. Reklamní kampaně, které vede majitel, tvoří vizi celé sítě a mají rozsah, o jakém by se samostatnému podnikateli mohlo jen zdát. „Příjemce, jakožto samostatný podnikatel, by si nikdy nemohl dovolit koupit velkou reklamní kampaň v celostátních médiích. Nemělo by to rovněž ekonomický smysl v případě malého pole působnosti. Vstup do franšízové sítě s mnoha jednotkami dává možnost jednotlivým příjemcům využít efekt velké reklamní kampaně, kterou organizuje postupitel licence pro celou síť,“ říká Lenka Nováková, konzultantka společnosti PROFIT system.

Nic není zdarma

Franšíza není charita. Výměnou za předání know-how a značky očekává franšízor finanční odměnu formou franšízových poplatků. Pro franšízanty to znamená zatížení, které je citelné obzvláště v počáteční fázi. Podnikatelský plán franšízové firmy by měl zohlednit jak jednorázový vstupní poplatek, tak rovněž pravidelné měsíční poplatky – v některých sítích vybírané paušálně, v jiných se mohou odvíjet od toho, jakých obratů franšízant dosahuje. Část franšízorů rovněž pobírá příspěvek na marketingový fond, z něhož financuje činnosti ve prospěch podpory značky na celostátní úrovni.

V některých obchodních systémech franšízoři nevybírají poplatky, ale neznamená to, že používání jejich licence je bezplatné. „Tehdy bude franšízant obvykle zavázán ke koupi zboží prostřednictvím franšízora. Obecně, čím je systém ziskovější a čím větší jistotu úspěchu franšízant kupuje, s tím větším poplatkem musí počítat,“ vysvětluje Lenka Nováková.

Perspektiva kontroly byznysu franšízorem se může někdy zdát těm, kteří uvažují o koupi licence, obtížná. Kontrola je jedním ze základů franšízové spolupráce a nedá se před ní uniknout, ale rovněž není na místě ji démonizovat. Franšízant musí pochopit, že výměnou za výhody vyplývající ze svazku s franšízorem bude podroben dohledu. A to ve vlastním zájmu. Představme si totiž situaci, ve které standardy kvality všichni dodržují, kromě jednoho neukázněného franšízanta. Pokud si toho majitel značky nevšimne a nepodnikne příslušné kroky, může tato jednotka vážně ohrozit renomé sítě. Franšízor musí nastolit pravidla a kontrolovat, zda je partneři dodržují.

Při koupi licence na podnikání přijímáme tento koncept se vším všudy, a to včetně jeho tvůrce. S nadsázkou je možné říci, že jsme odkázáni na jeho laskavost, ale úspěch franšízanta zcela jistě nezávisí jen na kvalitě know-how, ale rovněž na činnosti franšízora. Může se bohužel stát, že majitel značky udělá chybu, např. při zavádění inovací, které měly ze zásady zlepšit řízení sítě, a ukázaly se jako fiasko a poškodily partnery. To může vést k tomu, že pověst značky bude v ohrožení, ale ne z důvodu pochybení franšízantů. Na tom ale závisí kouzlo podnikání. Od rizika se nedá utéct. Koupě licence není garancí, ale je to šance na úspěch. 


Pro vlastní dobro / Řada zájemců o franšízovou licenci se někdy obává kontrol v rámci konceptu ze strany franšízora. Nutné tak je uvědomit si, že veškerá kontrola, kterou franšízor provádí, je i pro jeho dobro. Velmi rychle může totiž odhalit problém, díky němuž se například franšízantovi nedaří tak, jak by si představoval. Díky tomu ho mohou společně začít řešit.