Motýlí dům Papilonia staví na jedinečném know-how

Svět motýlů / V současné době u nás fungují motýlí domy dva, a to v Karlových Varech a Praze, v prostorách hračkářství značky Hamleys. Díky franšízovým licencím jich však může být i více. Výhodou je, že výběr místa pro Papilonii není nijak omezen.
pondělí
14.10.2019
„K myšlence vybudovat franšízovou síť v celé Evropě nás přivedly ekonomické výsledky, kterých naše motýlí domy dosahují," říká zakladatel Papilonie Zbyněk Černý.
 

Podnikatelský koncept Papilonia – motýlí dům je velmi specifický. Kde se vzal nápad na jeho vytvoření?
Cesta k otevření motýlího domu Papilonia Praha začíná v roce 2015 v západních Čechách. Původně jsme totiž vymýšleli novou atrakci, kterou bychom realizovali ve Výletním areálu Diana v Karlových Varech, jehož hosté se rekrutují ze všech myslitelných národnostních, věkových, náboženských či zájmových skupin. Hledali jsme tedy atrakci, která by nebyla zaměřena na úzkou skupinu osob. A právě motýlí dům se nakonec stal tou dlouho hledanou odpovědí na otázku, jaký projekt má potenciál oslovit nesmírně pestré složení našich hostů, doslova od české rodiny s dětmi přes německé seniory, výletníky z Polska až po např. španělské milence, milovníky přírody z Asie či lázeňské hosty z východních částí Evropy. 

Rozhodli jste se rozšiřovat koncept prostřednictvím franšízy. Co Vás k tomu vedlo? Co vidíte jako hlavní výhodu tohoto způsobu expanze právě pro Papilonii?
Motýlí dům v Karlových Varech jsme byli nuceni budovat pod umělým osvětlením. Již během příprav jsme si uvědomili, jak novátorská a ambiciózní tato myšlenka je. Neexistovaly totiž žádné studie, nebyly realizovány žádné výzkumy, nebylo možné dohledat žádné odpovědi na naše otázky a ani špičkoví entomologové či zkušení provozovatelé stávajících motýlích domů v zahraničí nám nedokázali být nápomocni. Naopak nám nejednou a zcela upřímně tvrdili, že pokud se nám to povede, budou se oni jezdit učit k nám. Došlo nám, že tvoříme zcela unikátní projekt ve světovém měřítku. Byla to dlouhá, složitá a trnitá cesta. Avšak po úspěšném otevření karlovarského motýlího domu jsme měli náhle v ruce jedinečné a komplexní know-how k vytvoření motýlího domu zcela nezávislém na klimatických podmínkách daného území či vlivu okolního počasí. Našli jsme cestu, jak přivést tuto krásnou a vyhledávanou atrakci do turisticky exponovaných míst, do center měst, obchodních domů či volnočasových areálů. Široký výběr míst k realizaci však není jediným benefitem konceptu Papilonia. Interiérová realizace motýlího domu umožňuje vytvářet motýlům každý den zcela ideální podmínky k jejich aktivnímu a spokojenému životu, je velice nenáročná na provozní náklady, interiér lze libovolně stylizovat apod. Veškeré výhody konceptu Papilonia oproti konvenčnímu pojetí motýlího domu by vydaly na samostatný rozhovor. Avšak k myšlence realizace celoevropské franšízové sítě nás přivedly až vynikající ekonomické výsledky obou stávajících motýlích domů se skutečně nestandardně rychlou návratností investice.

Investice do otevření motýlího domu je poměrně vysoká. Jste schopni zájemcům o franšízu nějak pomoci s jejím financováním, jako např. pomoc při jednání s bankami o poskytnutí úvěru?
Odhadujeme, že maximální a nepřekročitelná výše investice bude činit 7 milionů korun, většinou však mnohem méně. To samozřejmě nejsou malé částky, avšak v porovnání s investičními nároky jiných projektů se jedná o projekt investičně spíše podprůměrně náročný. Aktivně se do jednání s bankami nezapojujeme, pokud o to nebudeme zájemcem požádáni. Každopádně a samozřejmě však od nás investor obdrží mj. komplexní údaje o ekonomice provozu. A motýlí domy v konceptu Papilonia jsou natolik likvidní a profitabilní, že jistě budou zavdávat důvod ke vstřícnosti ze strany úvěrujících společností.

S výší investice souvisí i její návratnost. Za jak dlouho může franšízant počítat s tím, že se mu vynaložené peníze vrátí?
Na základě našich zkušeností ze dvou již realizovaných a provozovaných projektů můžeme dovozovat, že investiční návratnost nepřesáhne 3 až 4 roky, přičemž do uvedené doby již započítáváme vícenáklady, které jsou s předáním know-how a další naší podporou spojeny. Delší doba návratnosti by v našich očích znamenala nevhodně vybrané místo k realizaci. Nepochybuji však, že díky našim zkušenostem taková či podobná pochybení nedopustíme.

Jaké jsou Vaše plány do budoucna?
Koncept motýlího domu Papilonia otevírá dosud nevídanou volnost ve výběru lokací, kde může být úspěšně a celoročně motýlí dům provozován. Rádi bychom proto koncept Papilonia rozšířili do lokalit a na území, kde by konvenční pojetí motýlího domu bylo nerealizovatelné, popř. by umožňovalo jen sezónní dobu provozu. Naším cílem je tedy franšízová síť ve vhodných lokalitách po celé Evropě, přičemž díky originální stylizaci interiéru letové zóny (např. od pohádkové džungle až po kulisy zaniklé civilizace), bude každá Papilonia jedinečná a hostům bude vždy navozovat jiné emoce. Nyní jsme však jen na začátku této cesty. V procesu realizace je prozatím franšíza v Brně a konkrétní jednání probíhají ještě o jedné další lokalitě v rámci České republiky. 

S jakým zájmem ze strany návštěvníků se v Papilonii setkáváte? Zajímá Čechy a turisty svět motýlů? Na jakou návštěvnost se mohou franšízanti těšit?
Motýlí dům Papilonia Praha navštívilo hned v prvním roce provozu celkem 92 500 platících hostů, přičemž návštěvnost v roce 2019 prozatím vykazuje oproti roku 2018 nárůst o dalších cca 10 až 15 procent. Motýlí dům v Karlových Varech se loni dostal mezi deset nejnavštěvovanějších atrakcí v celém Karlovarském kraji a prohrává prakticky jen s takovými dominantami jako hrad Loket či zámek Bečov. To je na atrakci o 100 metrech čtverečních vskutku pozoruhodný počin. Motýlí dům je, co se skladby hostů týče, univerzální atrakcí. Ačkoliv nejvíce hostů samozřejmě pochází z České republiky, nezaznamenali jsme, že bychom mohli identifikovat národnostní, zájmovou či věkovou skupinu osob, která o návštěvu nejeví zájem.


Každým coulem originál / „Motýlí dům umíme jako jediní na světě postavit a provozovat pod umělým osvětlením a díky tomu jej implementovat kamkoliv a do jakéhokoliv prostoru. To činí naše know-how světovým unikátem," říká majitel a zakladatel Zbyněk Černý.

Populární na fóru

Jak nejlépe propagovat firmu?

Dobrý den, tak mne ještě napadá, že moc fajn způsob propagace firmy je vytvoření blogu, web stránek. Určitě je dobré je mít, aby lidé věděli o vaší službě....

6 komentář(e)
posledni 28.10.2018
Únik z reality jako byznys

Chcete-li získat ziskové a oblíbené úniková místnost, není nutné zakoupit povolení. Díky tomu mohou pomoci také zkušení profesionální návrháři. Například...

1 komentář(e)
posledni 01.03.2018
Pošta s franšízou

Dobrý den,Česká pošta už provozuje 200 franšízových pošt jako Pošta Partner. Očekává, že do franšíz převede téměř všechny provozovny. V tuto chvíli...

3 komentář(e)
posledni 15.12.2014
Pošta s franšízou

Téma České pošty mě taky zaujalo. Jaké jsou podmínky pro získání franchisy České pošty. Tenhle byznys by mohl mít dobrou budoucnost.Děkuji

3 komentář(e)
posledni 11.12.2014
Pošta s franšízou

Hodně jsem četl, že Pošta bude mít franšízové pobočky. Má už nějaké?

3 komentář(e)
posledni 05.12.2014
Přeměna České pošty

No jsem zvědavá, co se stane, když franšízanta nenajdou. Je zruší a nebude nic. Lidi pak budou jezdit dávat balíky a dopisy kilometry daleko.

1 komentář(e)
posledni 26.11.2014
Jak nejlépe propagovat firmu?

Souhlasím, jde o cílovku i o typ produktu ... ideálním nástrojem, a zvlášť pro začínající firmu s omezenými prostředky, je inbound marketing - nabídnout svým...

6 komentář(e)
posledni 10.11.2014
Jak nejlépe propagovat firmu?

Řekl bych že je nejdůležitější je znát cílovou skupinu svých zákazníků. Jinak se budou nabízet vaše produkty či služby mladým uživatelům sedících dnes a...

6 komentář(e)
posledni 06.11.2014