Slovenský byznys v Česku
Díky tomu se stali nejčastějšími zahraničními vlastníky českých společností. Na druhou příčku tak odsunuli vlastníky z Ruska, kteří naopak náš trh opouštějí. V uplynulém roce své postavení posilovali hlavně podnikatelé ze zemí postkomunistického bloku. Vyplývá to z analýzy poradenské společnosti Bisnode.
„Expanze na český trh je pro slovenské podnikatele, ve srovnání s podnikateli z jiných zemí, jednodušší. Důležitou roku hraje společná minulost obou států, téměř nulová jazyková bariéra a teritoriální blízkost, stejně jako růst české ekonomiky v minulých letech,“ říká analytička Bisnode Petra Štěpánová. Po Slovácích následují Rusové, Ukrajinci a Němci, přičemž počet firem s ruským a německým kapitálem meziročně klesal, zatímco ukrajinští vlastníci své postavení posilovali. Mezi dvacítkou nejčastějších zahraničních vlastníků výrazněji také rostl počet společností s rumunským a maďarským kapitálem.
Relativně nejvíc ubývaly společnosti s vlastníky z Číny, Kazachstánu, Běloruska a již zmiňovaného Ruska.
Česká republika je atraktivní i pro franšízové koncepty, které mají svůj původ u našich východních sousedů. Se svými sladkými donuty obohacuje trh značka La Donuteria, která v současnosti provozuje 2 pobočky v Brně a pro letošní rok plánuje otevření tří franšízových provozoven v našem hlavním městě. Také další franšíza s kořeny pod Tatrami je z oboru gastronomie. Jde o koncept restaurací ve stylu těch, které bylo možné vídat ve Spojených státech amerických v 60. letech. První provozovna Elephant diner byla otevřena v Rači, v jedné z městských částí slovenského hlavního města, a pro její velký úspěch a zájem začala společnost s franšízovým programem. Centrála otevřela další pobočku v Bratislavě a prostřednictvím franšízantů se značka rozšířila dále do Galanty, Nitry, Trnavy a Rovinky u Bratislavy a nyní hledá partnery také v České republice.
Ve zcela jiném oboru pak působí značka EaziApps. Ta má za cíl stát se předním poskytovatelem mobilních aplikací a webových stránek v České republice. Jejími zákazníky jsou zejména firmy a podnikatelé, kterým prostřednictvím speciálních aplikací pomáhá zvyšovat jejich obchodní obrat a také zisky. Franšízanti sítě jsou schopni nabídnout a také následně nastavit vše na míru klienta, podle branže, ve které podniká.
„Pro úspěšnou, nejen franšízovou expanzi do zahraničí je nesmírně důležitá znalost trhu, na který se značka chystá vstoupit. Franšízové slovenské koncepty se tak do Česka rozšiřují častěji přímo prostřednictvím individuálních franšízantů, nevyhledávají tak master-franšízanta, který by zde síť vybudoval a dále rozšiřoval,“ říká Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system®.
PŘEČTI ČLÁNKY
La Donuteria se za pár let stala love brandem, který expanduje u nás i v zahraničí. Co se v této franšíze stalo za poslední rok? Odpovídá Petr Straňák, zakladatel & CEO.
Franšízová síť La Donuteria letos slaví 6 let na českém trhu. Jak se jí podařilo u nás prorazit a oslovit zákazníky i zájemce o licence?
Původně si chtěli otevřít malý vinný bar. Dnes Lukáš Jakubek spolu se Stanislavem Virdzekem provozují franšízu La Donuteria v Praze. Kdy přišla změna?
„V Česku plánujeme aktuálně otevírat nové pobočky ve městech s více jak 50 tisíci obyvateli,“ prozrazuje Peter Straňák, majitel franšízové sítě La Donuteria.
Za poslední rok se La Donuteria rozrostla z 15 na 40 poboček ve 14 evropských zemích. Kolik musí franšízant do podnikání s touto značkou investovat?
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízová síť klinik Nutriadapt navyšuje počet poboček a optimalizuje jejich ziskovost díky promyšleným službám. Koncept nám představila jednatelka společnosti Marta Nosková.
Skupina Partners vykázala skvělé výsledky za první pololetí 2024. Jaké jsou příčiny tohoto úspěchu?
„Rodiče si čím dál více uvědomují, že je třeba děti vzdělávat v této oblasti už odmala,“ říká Michaela Jelínková z franšízové sítě vzdělávacích IT kurzů pro děti Logiscool.
Populární na fóru
Jak vydělat peníze na YouTube?
Využijte této příležitosti a zrušte své finanční problémy, zafinancujte své podnikání, zrekonstruujte své bydlení nebo investujte do nemovitosti s nízkou...
Jak vydělat peníze na YouTube?
Využijte této příležitosti a zrušte své finanční problémy, zafinancujte své podnikání, zrekonstruujte své bydlení nebo investujte do nemovitosti s nízkou...
Jak vydělat peníze na YouTube?
Využijte této příležitosti a zrušte své finanční problémy, zafinancujte své podnikání, zrekonstruujte své bydlení nebo investujte do nemovitosti s nízkou...
Jak vydělat peníze na YouTube?
Využijte této příležitosti a zrušte své finanční problémy, zafinancujte své podnikání, zrekonstruujte své bydlení nebo investujte do nemovitosti s nízkou...
Jak vydělat peníze na YouTube?
Využijte této příležitosti a zrušte své finanční problémy, zafinancujte své podnikání, zrekonstruujte své bydlení nebo investujte do nemovitosti s nízkou...
Jak vydělat peníze na YouTube?
Využijte této příležitosti a zrušte své finanční problémy, zafinancujte své podnikání, zrekonstruujte své bydlení nebo investujte do nemovitosti s nízkou...
Jak vydělat peníze na YouTube?
Využijte této příležitosti a zrušte své finanční problémy, zafinancujte své podnikání, zrekonstruujte své bydlení nebo investujte do nemovitosti s nízkou...
Jak vydělat peníze na YouTube?
Využijte této příležitosti a zrušte své finanční problémy, zafinancujte své podnikání, zrekonstruujte své bydlení nebo investujte do nemovitosti s nízkou...