Slovenský byznys v Česku
Díky tomu se stali nejčastějšími zahraničními vlastníky českých společností. Na druhou příčku tak odsunuli vlastníky z Ruska, kteří naopak náš trh opouštějí. V uplynulém roce své postavení posilovali hlavně podnikatelé ze zemí postkomunistického bloku. Vyplývá to z analýzy poradenské společnosti Bisnode.
„Expanze na český trh je pro slovenské podnikatele, ve srovnání s podnikateli z jiných zemí, jednodušší. Důležitou roku hraje společná minulost obou států, téměř nulová jazyková bariéra a teritoriální blízkost, stejně jako růst české ekonomiky v minulých letech,“ říká analytička Bisnode Petra Štěpánová. Po Slovácích následují Rusové, Ukrajinci a Němci, přičemž počet firem s ruským a německým kapitálem meziročně klesal, zatímco ukrajinští vlastníci své postavení posilovali. Mezi dvacítkou nejčastějších zahraničních vlastníků výrazněji také rostl počet společností s rumunským a maďarským kapitálem.
Relativně nejvíc ubývaly společnosti s vlastníky z Číny, Kazachstánu, Běloruska a již zmiňovaného Ruska.
Česká republika je atraktivní i pro franšízové koncepty, které mají svůj původ u našich východních sousedů. Se svými sladkými donuty obohacuje trh značka La Donuteria, která v současnosti provozuje 2 pobočky v Brně a pro letošní rok plánuje otevření tří franšízových provozoven v našem hlavním městě. Také další franšíza s kořeny pod Tatrami je z oboru gastronomie. Jde o koncept restaurací ve stylu těch, které bylo možné vídat ve Spojených státech amerických v 60. letech. První provozovna Elephant diner byla otevřena v Rači, v jedné z městských částí slovenského hlavního města, a pro její velký úspěch a zájem začala společnost s franšízovým programem. Centrála otevřela další pobočku v Bratislavě a prostřednictvím franšízantů se značka rozšířila dále do Galanty, Nitry, Trnavy a Rovinky u Bratislavy a nyní hledá partnery také v České republice.
Ve zcela jiném oboru pak působí značka EaziApps. Ta má za cíl stát se předním poskytovatelem mobilních aplikací a webových stránek v České republice. Jejími zákazníky jsou zejména firmy a podnikatelé, kterým prostřednictvím speciálních aplikací pomáhá zvyšovat jejich obchodní obrat a také zisky. Franšízanti sítě jsou schopni nabídnout a také následně nastavit vše na míru klienta, podle branže, ve které podniká.
„Pro úspěšnou, nejen franšízovou expanzi do zahraničí je nesmírně důležitá znalost trhu, na který se značka chystá vstoupit. Franšízové slovenské koncepty se tak do Česka rozšiřují častěji přímo prostřednictvím individuálních franšízantů, nevyhledávají tak master-franšízanta, který by zde síť vybudoval a dále rozšiřoval,“ říká Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system®.

PŘEČTI ČLÁNKY

La Donuteria se za pár let stala love brandem, který expanduje u nás i v zahraničí. Co se v této franšíze stalo za poslední rok? Odpovídá Petr Straňák, zakladatel & CEO.
Franšízová síť La Donuteria letos slaví 6 let na českém trhu. Jak se jí podařilo u nás prorazit a oslovit zákazníky i zájemce o licence?
Původně si chtěli otevřít malý vinný bar. Dnes Lukáš Jakubek spolu se Stanislavem Virdzekem provozují franšízu La Donuteria v Praze. Kdy přišla změna?
„V Česku plánujeme aktuálně otevírat nové pobočky ve městech s více jak 50 tisíci obyvateli,“ prozrazuje Peter Straňák, majitel franšízové sítě La Donuteria.
Za poslední rok se La Donuteria rozrostla z 15 na 40 poboček ve 14 evropských zemích. Kolik musí franšízant do podnikání s touto značkou investovat?
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
V Bruselu se udílely ceny Evropské federace franšíz. Ze značek, které míří na náš trh, získali ocenění Mail Boxes Etc.
Prodejna novin a tabáku Relay je možností, jak podnikat pod známou značkou s minimálními nároky na počáteční investice. Jak se jim u nás daří a čím mohou oslovit zájemce?
První pobočky by zde v příštím roce měl otevřít řetězec restaurací Popeyes. Do Česka vstupuje prostřednictvím master-franšízy.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI