Slovenský byznys v Česku

Další posilování / Stejně tak, jako se vyvíjí český franšízový trh, vyvíjí se i ten slovenský. Vznikají zde stále nové franšízové koncepty a lze tak očekávat, že také oni budou míst zájem rozšířit své produkty a služby i k nám. V současné době působí na Slovensku okolo 150 franšízových konceptů.
Pátek
05.06.2020
Slovenští podnikatelé rozšiřují svůj byznys na našem území. Od loňska do svých portfolií zařadili dalších 458 českých firem. Uspět se zde snaží i franšízy.
 

Díky tomu se stali nejčastějšími zahraničními vlastníky českých společností. Na druhou příčku tak odsunuli vlastníky z Ruska, kteří naopak náš trh opouštějí. V uplynulém roce své postavení posilovali hlavně podnikatelé ze zemí postkomunistického bloku. Vyplývá to z analýzy poradenské společnosti Bisnode.

„Expanze na český trh je pro slovenské podnikatele, ve srovnání s podnikateli z jiných zemí, jednodušší. Důležitou roku hraje společná minulost obou států, téměř nulová jazyková bariéra a teritoriální blízkost, stejně jako růst české ekonomiky v minulých letech,“ říká analytička Bisnode Petra Štěpánová. Po Slovácích následují Rusové, Ukrajinci a Němci, přičemž počet firem s ruským a německým kapitálem meziročně klesal, zatímco ukrajinští vlastníci své postavení posilovali. Mezi dvacítkou nejčastějších zahraničních vlastníků výrazněji také rostl počet společností s rumunským a maďarským kapitálem.

Relativně nejvíc ubývaly společnosti s vlastníky z Číny, Kazachstánu, Běloruska a již zmiňovaného Ruska.

Česká republika je atraktivní i pro franšízové koncepty, které mají svůj původ u našich východních sousedů. Se svými sladkými donuty obohacuje trh značka La Donuteria, která v současnosti provozuje 2 pobočky v Brně a pro letošní rok plánuje otevření tří franšízových provozoven v našem hlavním městě. Také další franšíza s kořeny pod Tatrami je z oboru gastronomie. Jde o koncept restaurací ve stylu těch, které bylo možné vídat ve Spojených státech amerických v 60. letech. První provozovna Elephant diner byla otevřena v Rači, v jedné z městských částí slovenského hlavního města, a pro její velký úspěch a zájem začala společnost s franšízovým programem. Centrála otevřela další pobočku v Bratislavě a prostřednictvím franšízantů se značka rozšířila dále do Galanty, Nitry, Trnavy a Rovinky u Bratislavy a nyní hledá partnery také v České republice.

Ve zcela jiném oboru pak působí značka EaziApps. Ta má za cíl stát se předním poskytovatelem mobilních aplikací a webových stránek v České republice. Jejími zákazníky jsou zejména firmy a podnikatelé, kterým prostřednictvím speciálních aplikací pomáhá zvyšovat jejich obchodní obrat a také zisky. Franšízanti sítě jsou schopni nabídnout a také následně nastavit vše na míru klienta, podle branže, ve které podniká.

Pro úspěšnou, nejen franšízovou expanzi do zahraničí je nesmírně důležitá znalost trhu, na který se značka chystá vstoupit. Franšízové slovenské koncepty se tak do Česka rozšiřují častěji přímo prostřednictvím individuálních franšízantů, nevyhledávají tak master-franšízanta, který by zde síť vybudoval a dále rozšiřoval,“ říká Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system®.

 


Cesta k sousedům / Historická i kulturní blízkost. To jsou dva hlavní důvody, proč první kroky k zahraniční expanzi slovenských konceptů vedou k nám. V případě českých sítí je to naprosto stejné.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017