Zisk podle plánu
Pořízení franšízové licence vám jako franšízantovi umožňuje snížit riziko krachu vašeho nového byznysu, protože kromě osvědčeného podnikatelského nápadu získáte také podporu franšízora a možnost podnikat pod zavedenou značkou. Spolehlivý poskytovatel licence by měl franšízantům předložit zpracovaný obchodní plán, ve kterém je schopen na základě svých zkušeností definovat hospodářský vývoj franšízové pobočky. Mít obchodní plán je jedna věc, a být schopen z něj vyčíst klíčové informace je věc druhá. Poradíme vám, jak na to.
Finance na start
Obchodní plán je rozdělen do několika částí. Tou nejdůležitější je ta týkající se investic, které na franšízanta čekají. Měla by obsahovat informace o částkách, které budou muset být vynaloženy na renovaci prostor a na nákup vybavení. Samozřejmě, že výdaje budou záviset na specifičnosti samotného místa, a především na jeho velikosti. To je důvod, proč například někteří franšízoři připravují finanční prognózu pro příjemce licence až po nalezení prostor, který splňuje požadavky sítě. Zohlední mimo jiné kapitálové výdaje, náklady na provoz prostor ve vybrané lokalitě a odhadovanou návratnost investic. Na tomto základě se pak franšízant rozhodne, zda chce otevřít svůj podnik na daném místě.
Investiční náklady by kromě výdajů na renovaci a vybavení měly rovněž zohlednit vstupní franšízový poplatek. Někteří franšízoři jej neúčtují, pro mnoho konceptů je pak poplatek jen malou částí počátečních nákladů.
V kapitole týkající se investičních nákladů by měly být také ošetřena otázka zdrojů finančních prostředků. Stojí za to se franšízora zeptat, zda je možné, a zda do obchodního plánu zahrnul, možnost nákupu vybavení na úvěr nebo prostřednictvím leasingu. Použití těchto nástrojů sníží počáteční náklady, ale ve formě splátek se změní na provozní náklady.
Postarejte se o polštář
V momentě, kdy znáte přesnou částku, kterou budete muset investovat na začátku spolupráce s franšízorem, můžete se ponořit do „studia“ kapitoly věnované nákladům a příjmům. Je potřeba mít na paměti, že zabere nějaký čas, než se podnikání rozjede a začne dosahovat cílového obratu. V prvních měsících nového podnikání bude ve znamení boje o zákazníka. Je třeba ho nejen najít, ale také efektivně oslovit a informovat ho o tom, kde vás najde. Toto období je rozhodující pro každou společnost, protože náklady převyšují aktuální výnosy. Proto nám prognóza výdajů a příjmů v prvních měsících poskytuje cennou informaci o kapitálu, který bychom měli mít před vstupem na trh.
„Pokud očekáváte, že se podnikání rozjede podle obchodního plánu za zhruba tři měsíce, je důležité zajistit si finanční rezervu, která nám umožní přežít toto období v klidu. Takový "bezpečnostní polštář" by měl být připočítán k počáteční výši investice,“ radí Marek Halfar, konzultant poradenské společnosti PROFIT system franchise services.
Počáteční fáze, ve které naše podnikání získává dynamiku, je doba, kdy budeme čekat na dosažení bodu zvratu, tedy momentu, kdy se příjmy rovnají nákladům. Jakmile začínají příjmy náklady převyšovat, společnost začne vydělávat peníze na sobě. Řádně připravený podnikatelský plán by měl jasně informovat o tom, kdy tento okamžik přijde. Máme-li v tomto ohledu pochybnosti, je lepší se dvakrát zeptat franšízora, kdy se vaše podnikání postaví na „vlastní“ nohy.
Bod zvratu je často chybně zaměňován s dobou návratnosti. Ta totiž specifikuje dobu, kdy se celková hodnota dosaženého zisku bude rovnat investičním výdajům. Tedy čas, kdy se peníze vložené do společnosti vrátí k nám. Tyto informace by měly být také jasné z obchodního plánu. „Pro nabyvatele franšízy je obzvláště důležité, zda k návratnosti investice dojde v období, na které byla podepsána franšízová smlouva. V opačném případě bude význam vstupu do sítě spíše diskutabilní,“ vysvětluje Marek Halfar.
Srovnání jako správný krok
Finanční výsledky lze na papíře bohužel snadno vyladit. Stačí odhadnout náklady a podívat se na příjmy růžovými brýlemi. Může se dokonce stát, že franšízor, ve snaze „okouzlit“ kandidáty, může potenciálním franšízantům předložit příliš optimistické vize. A na to je třeba si dát pozor. Dobrou metodou, jak si ověřit skutečnosti, které se vám zdají příliš optimistické, je popovídat si se stávajícími franšízanti konceptu. Franšízor, který nemá co skrývat, vám jistě setkání s nimi umožní.
Při odhadování příjmů nového podniku je třeba připomenout, že to, co během měsíce utržíme, nejsou tak zcela naše peníze. Ceny služeb a produktů podléhají DPH, kterou budeme muset odvést do státní pokladny. Začínající franšízanti na to často zapomínají, což bohužel hrozí nepříjemným překvapením na konci fakturačního období.
Finanční kalkulace poskytované franšízorem jsou velkou pomocí pro ty, kteří v podnikání činí své první kroky. Stojí však za to se na obchodní plán podívat kritickým pohledem a zvážit, zda jsou předpokládané budoucí náklady a příjmy reálné. Od věci není ani vytvoření vlastního obchodního plánu, který pak můžete s tím franšízorovým porovnat. Koneckonců, je to vaše vlastní podnikání a vy, jako franšízanti, nesete riziko svých investic.
PŘEČTI ČLÁNKY
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
Výrobce oken VPO Protivanov nabízí svým partnerům zásadní konkurenční výhodu. 30 let na trhu se zapsalo do povědomí zákazníků.
Franšízová síť Banh-mi-ba ve stylu fast casual sází na oblibu vietnamských baget. Kde má tento byznys další potenciál?
Vašek Hájek za tři roky, do kterých spadala éra covidu, stihl otevřít tři úspěšné franšízy Vosíme.cz. Proč uvěřil právě této pizze?
Dva kamarádi Honza a Matěj postavili svůj koncept bistra na čerstvých těstovinách, které dovedou mimořádně rychle servírovat zákazníkovi. Nyní svůj nápad nabízí jako franšízu.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Nejsilnější značky v oblasti franšízingu pro rok 2017 jsou KFC, Dunkin’ Donuts a McDonald’s.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI