Jak si vybrat tu nejlepší franšízu?

Promyšlená volba / Při hledání nápadu na vlastní byznys je třeba zvážit nejen nabídku franšíz na trhu, ale také vaše schopnosti a předpoklady. Měli byste si odpovědět na otázky týkající se toho, co víte, co umíte, v jakém oboru se cítíte silní v kramflecích a v jakém byste se chtěli realizovat. Máte v tom všem jasno? Tak vzhůru do porovnávání franšízových příležitostí.
Pátek
18.09.2020
Podle statistik společnosti PROFIT system na tuzemském trhu působí zhruba 300 franšízových konceptů. Prozradíme vám, jak si moudře vybrat ten pravý.
 

Pro správný výběr je nezbytné, abyste si jako zájemci o franšízové licence položili sérii důležitých otázek. Odpovědi na ně vám rozhodnutí, kterou cestou se vydat, usnadní.

Co chcete dělat?

Franšízanti se zpravidla rekrutují ze dvou skupin. V první z nich jsou malí podnikatelé, kteří již podnikají a hledají sílu a podporu zavedené sítě. Druhou skupinou jsou stávající zaměstnanci, kteří vybudovali kapitál a rozhodli se rozjet vlastní byznys. Při hledání vhodného nápadu na vlastní podnikání – zejména v druhém případě - stojí za zvážení vaše schopnosti a úvaha o vašich osobních předpokladech. Víte, v čem se cítíte silní, jaké jsou vaše silné stránky?

Dobrou zprávou pro začínající podnikatele často je, že není nutné mít zkušenosti v oboru, ve kterém se chystáte budovat vlastní podnikání. Řada poskytovatelů licencí to totiž nevyžaduje. Pokud ale například dlouhodobě pracujete ve společnosti dodávající produkty pro gastronomické provozy nebo jako obchodní zástupce, může být užitečné tyto konkrétní zkušenosti využít při rozhodování, jakou činnost chceme zahájit. A pokud jste „vždy“ snili o nějakém odvětví, zvažte, zda je poptávka po tomto druhu zboží nebo služeb dostatečně vysoká. Podívejte se zejména na to, jak velká konkurence je na trhu.

Kolik stojí franšíza?

Druhým důležitým faktorem, kterým se při výběru franšízy budete jistě řídit, jsou finance. Potřebujete vědět, kolik hotovosti máte na účtu a kolik si můžete půjčit od banky. Také na základě toho pak franšízové nabídky hodnoťte. „Je však třeba si uvědomit, že samotné investiční výdaje, tedy ty nutné pro přípravu a otevření pobočky včetně jejího zásobení, nejsou všechno. Je nutné počítat i s určitou finanční rezervou, alespoň na prvních pár měsíců provozu. Žádné podnikání nenese zisk hned od samého začátku,“ zdůrazňuje Marek Halfar, konzultant PROFIT system franchise services.

Pravdou totiž je, že i předtím, než váš byznys začne vydělávat peníze, musíte hradit fixní náklady – platit nájem, energie, zaměstnance, nakupovat zboží apod. Právě k tomu potřebujete určitý finanční bezpečnostní polštář. Jeho neexistence, či nedostatečná výše, je bohužel často příčinou neúspěchu v podnikání. Výše rezervy, kterou by měl podnikatel při rozjezdu mít, je závislá zejména na oboru, ve kterém působí. Určitým vodítkem může být finanční analýza týkající se investičních nákladů a ziskovosti franšízové pobočky, kterou vám poskytne franšízor, ale zde je třeba pamatovat na to, že jde o prognózu. Nejlepší je sestavit si vlastní finanční plán a přistupovat k jeho tvorbě chladnokrevně.

Důležitá je samozřejmě také odpověď na otázku „kolik vyděláte“, abyste byli schopni uspokojit své nároky na měsíční příjem. V tomto ohledu je důležité, zda bude franšíza vaším primárním nebo „jen“ doplňkovým zdrojem příjmů.

Kde najít nabídky franchisorů?

V České republice není mnoho příležitostí, jak pohodlně najít ucelenou nabídku franšízových konceptů. Proto je dobré sledovat specializovaný portál Franchising.cz, který aktuálně informuje o situaci na tuzemském franšízovém trhu a zároveň spravuje největší nabídku franšízových značek v Katalogu franšíz. Můžete také využít možnosti nechat si zasílat pravidelný 14denní newsletter s novinkami a aktualitami. Další možností pak je projíždět internetové stránky jednotlivých franšíz a hledat informace o podmínkách spolupráce.

Když se rozhodnete jít cestou franšízového podnikání, stojí za to vybrat několik franšízorů, které vás nejvíce zaujmou. Porovnejte jejich nabídky nejen z hlediska cen, ale také z hlediska podpory poskytované franšízorem. Podívejte se na zkušenosti z trhu, které poskytovatel licence má, kolik vlastních poboček provozuje a jak velkou franšízovou síť již vybudoval. Promluvte si s franšízorem osobně, setkejte se s ním. „Klíčovou informací by pro vás mělo být, zda je úspěch vámi vybraného konceptu opakovatelný. Podnik, který je úspěšný v Praze nebo Brně nemusí uspět v menším městě, i na to je třeba dát pozor,“ upozorňuje Marek Halfar.

Jak zkontrolovat důvěryhodnost poskytovatele franšízy?

Způsob, jak ověřit důvěryhodnost informací získaných od poskytovatele licence, je samozřejmě kontaktovat jeho franšízanty. Stojí za to hledat franšízové pobočky a navštívit je, zkontrolovat, jak fungují, zeptat se jejich majitelů, jaká je spolupráce s centrálou společnosti, zda mají nějaké výhrady k podpoře, kterou dostávají při svém podnikání.

Jste vhodní jako franšízanti?

Při hledání toho franšízového konceptu nezapomeňte na jednu důležitou věc. Není to jen franšízor, koho prověřujete. Při výběru hodnotíte i sami sebe. Franšízoři hledají takové kandidáty, kterým bude skutečně na jejich novém podnikání záležet, budou mu oddaní. Výhodou již při samém výběru té správné značky bude dobrá znalost trhu, na kterém se rozhodl působit, konkurence v daném odvětví a také konkrétní plány například ohledně umístění jeho pobočky. Rozhlédněte se tedy po vhodných prostorách. Samozřejmě, poskytovatel licence je následně prověří, zda plně vyhovují požadavkům sítě, ale ocení vaši aktivitu.

Co zkontrolovat ve franšízové ​​smlouvě?

Když se dostanete do bodu, kdy jsou obě strany odhodlány spolupracovat, zbývá prověřit to nejdůležitější – franšízovou smlouvu. Než ji podepíšete, nestačí si ji jen přečíst, ale měli byste ji důkladně analyzovat. Proto byste měli požádat franšízora ​​o návrh smlouvy a čas, abyste si ji přečetli a poradili se s právníkem nebo poradcem.

„Franšízanti musí v prvé řadě ze smlouvy vyčíst, jaké náklady jim vzniknou v souvislosti se vstupem do franšízového konceptu. Musí se dozvědět nejen to, jaké počáteční poplatky a investice na ně čekají, kolik činí marketingový poplatek, ale také to, kdo hradí náklady spojené s přípravou prostor, dodávky zboží/ služeb či školení,“ dodává Marek Halfar.

Dalším důležitým prvkem je otázka ukončení smlouvy. Může franšízant vypovědět smlouvu před uplynutím doby, na kterou je uzavřena? Jakou formu by výpověď měla mít? Je dřívější vypovězení smlouvy svázáno se smluvní pokutou? Jako nabyvatelé franšízové licence byste měli na všechny tyto otázky znát odpovědi. Musíte vědět, za jakých podmínek můžete opustit síť, a zvážit, zda jsou pro vás závazky uložené smlouvou přijatelné.

Franšízor vás před poskytnutím návrhu smlouvy pravděpodobně požádá o podpis dohody o mlčenlivosti, což je zcela běžné. Pokud by vás však nutil do podpisu smlouvy bez předchozího prozkoumání jejího obsahu, mělo by se vám v hlavě rozblikat ono pomyslné červené světýlko. „Při analýze smlouvy je nejlepší využít služeb právníků či profesionálních poradců,“ radí Halfar. Zkušený advokát či konzultant totiž nejen posoudí, zda je smlouva v souladu s platnými právními předpisy, ale může odhalit i ustanovení, která by mohla v budoucnu znamenat komplikaci ve spolupráce s franšízorem, případně navrhne změny, které by bylo dobré do dokumentu zapracovat.

Školení franšízantů

Poskytovatel franšízy školí své franšízy v rozsahu nezbytném pro provoz jeho podnikání. Rozsah těchto školení se liší. Část rozdílů je způsobena složitostí podnikání, např. školení pro řízení malé gastroprovozovny bude kratší než v případě velké restaurace. Rozdíly však často vyplývají z úrovně připravenosti franšízora, jeho organizačních schopností a know-how, které může sdílet s franšízanty.

Základní chybou uchazečů o franšízy je předpoklad, že si „koupí“ podnik, který bude fungovat a vydělávat peníze sám, na základě zavedené značky. A to není pravda. Musíte se připravit na svoji tvrdou práci. Hned na začátku si tedy musíte upřímně odpovědět na následující otázky: Kolik času můžete podnikání věnovat? Budete podnikat s partnerem nebo se spolehnete na pomoc členů rodiny? Můžete si dovolit najmout zaměstnance?

Franšízové podnikání vám dá návod, co dělat a jak učinit vaše podnikání úspěšným, výrazně sníží riziko neúspěchu, ale stoprocentně úspěch nezaručí. Ten záleží na vás a vaší aktivitě.


Pohled odborníka / „Při analýze franšízové smlouvy je nejlepší využít služeb profesionálních poradců. Právník nejen posoudí soulad smlouvy s platnými legislativnímu předpisy, ale také zkontroluje nejcitlivější ustanovení. To vám může v budoucnu ušetřit mnoho trápení," doporučuje Marek Halfar, konzultant společnosti PROFIT system franchise services.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017