Pro naše franšízanty máme práci

Investice na start / Zájemce o otevření pobočky české značky Lomax, jejíž historie sahá až do roku 1992, se musí připravit na počáteční investici ve výši zhruba 290 tisíc Kč. Tato částka mimo jiné zahrnuje i tříměsíční nájem vzorkovny a její vybavení.
pondělí
23.11.2020
„Hledáme lidi, kteří mají odvahu se postavit na vlastní nohy a mají touhu budovat své podnikání," říká Miroslav Kubík, jednatel společnosti Lomax.
 

Na začátku letošního března jste nám prozradili, že letošní rok bude ve znamení budování nové výrobní haly a rozšiřováním franšízové sítě. Jak do těchto plánů zasáhla situace spojená s šířením koronaviru?
V březnu letošního roku jsme zahájili stavbu nové výrobní haly pro stínicí techniku s plochou více jak 4000 m2. Spolu s nákupem nových technologií je to naše největší investice za celou historii firmy. Naplánované dokončení haly jsme měli na konec roku 2020. Vzápětí po startu stavebních prací ale přišla první vlna Covid-19. Byli jsme v nejistotě, jak bude fungovat business a jestli to ufinancujeme. Rozhodli jsme se pozastavit výběr dodavatelů na řemesla a nechat jet naplno jen výstavbu hrubé stavby. Covid náš business sice přibrzdil, ale nezastavil, v měsících květnu a červnu se ukázalo, že ztrátu z přelomu března a dubna zdárně doháníme. Dokončili jsme tedy výběr řemesel a výstavba pokračuje se stále stejným termínem dokončení. Více než Covid nám stavbu znepříjemnily podzimní deště, ale vše jsme zvládli a směřujeme zdárně k dokončení haly a k nastěhování.

Kolik poboček Lomax momentálně na tuzemském trhu najdeme? Kolik z nich je franšízových?
V současné době máme v České republice více jak 45 zastoupení a s některými z nich spolupracujeme již 20 let. Franšízový model praktikujeme až v poslední době, takže franšízových zastoupení je menšina, ale věříme, že v čase se tento poměr bude překlápět.

Předpokládám, že i nadále byste ještě rádi expandovali. Jaké lokality jsou z hlediska dalšího rozšiřování Vašeho konceptu pro Vás ty nejatraktivnější?
Ano i nadále se chceme rozšiřovat a hledat nové partnery, se kterými budeme společně pracovat a budovat značku Lomax další desítky let. Nyní jsme se zaměřili na oblasti, kde je velmi aktivní náš marketing, ale získané poptávky se nám nedaří proměnit v reálné zakázky. Hlavním důvodem je většinou vzdálenost našeho nejbližšího zastoupení. Aktuálně to jsou zejména regiony Mladá Boleslav, Cheb, Tachov a Chomutov. V těchto regionech tedy máme připravenou práci pro nové franšízanty a těšíme se, až tu hozenou rukavici někdo zvedne.

Dobrou zprávou pro řadu lidí, kteří přemýšlí o rozjetí franšízového podnikání, je, že v případě Lomaxu není třeba přicházet z oboru. Je to opravdu tak? Co tedy u uchazečů o licenci primárně hledáte?
Je to tak, znalost a zkušenost z oboru opravdu není naší podmínkou. Samozřejmě jde o podnikání s výrobky určenými do stavebnictví a jejich zaměření nebo instalace vyžaduje určitou zručnost, ale vše se dá naučit, důležité je chtít. Hledáme lidi, kteří mají odvahu se postavit na vlastní nohy a mají touhu budovat své podnikání. My jim v tom hodně pomůžeme, hlavně na startu. Zaškolíme je do sortimentu a předáme jim know-how s jasnými šablonami, jak úspěšně fungovat ve vztahu k zákazníkovi.

Za co je franšízant Lomax zejména zodpovědný? Co vše má na starosti?
Franšízant zastupuje značku Lomax v daném regionu. Jeho úkolem je prodej, montáž a servis našich výrobků. Při startu spolupráce si s franšízantem stanovujeme reálný plán prodeje na 3-5 let dopředu a za tímto cílem společně jdeme. V Lomaxu víme, jak cíle dosáhnout a pokud se franšízant drží našich rad a je dostatečně pracovitý, dosáhne úspěchu. Jeho zodpovědností je tedy jít vytyčenou cestou, jako např. prezentovat výrobky, služby a akce Lomax, spolupracovat na marketingové propagaci v regionu. Důležité pro úspěch a zodpovědností franšízanta je také „chovat se jako správný hospodář“ a mít nákladovou stránku svého podnikání pod kontrolou. Na toto není třeba ekonomického vzdělání, ale postačí zdravý selský rozum.


Plán expanze / „Nyní jsme se zaměřili na oblasti, kde je velmi aktivní náš marketing, ale získané poptávky se nám nedaří proměnit v reálné zakázky. Hlavním důvodem je většinou vzdálenost našeho nejbližšího zastoupení,“ říká Miroslav Kubík, jednatel společnosti Lomax.