Franšízing nemusí být pro každého
Důvody, proč je podnikání formou franšízingu pro podnikatele atraktivní, je zcela logická. Franšíza je osvědčený obchodní koncept, který již funguje – zatímco zakládání společnosti od nuly s sebou vždy nese řadu neznámých. Pravdou ale je, že ani pořízení franšízové licence není zcela bez rizika a řada franšízantů může narazit na nevýhody, případně na omezení, která jim franšízová spolupráce přináší. Franšízanti totiž musí své podnikání provozovat v souladu s postupy a pokyny franšízora uvedenými ve franšízové smlouvě a manuálu. A na to je potřeba myslet již při samotném rozhodování, zda do takového podnikání jít či nikoli.
Omezená kontrola
Protože franšízové systémy již mají předem připravený vzorec a definovanou značku, nejvýznamnější nevýhodou je omezená kontrola nad svým podnikáním. To je obzvlášť nesnesitelné pro franšízanty se silným podnikatelským duchem, kteří mohou chtít své podnikání nějak upravit nebo doplnit. Jak společnost funguje, produkty, které můžete prodávat, a také dodavatelé, se kterými budete moci pracovat, to vše je stanoveno franšízorem a franšízovou smlouvou.
Náklady na franšízu
Jednou z největších překážek ve světě franšíz jsou v konečném důsledku náklady. Investice do známé značky může být drahá. Pokud se chcete vydat touto cestou, budete muset zaplatit určitou částku peněz předem za nákup franšízové licence. V rámci franšízové spolupráce bude franšízant rovněž povinen platit průběžné poplatky za školení, podporu a další služby franšízora. Všechny tyto náklady pak mají logicky výrazný vliv na výši zisku franšízanta.
Sdílení příjmů
Kromě počátečních finančních prostředků nutných k otevření franšízy u řady konceptů platí, že franšízanti odvádí franšízorovi část svých výdělků. To je aspekt franšízového obchodního modelu. Tyto náklady, se kterými musí každý franšízant počítat, přicházejí ve formě například licenčních a marketingových poplatků, které jsou pravidelně účtovány v průběhu franšízové smlouvy. Jde buď o procenta z celkových příjmů firmy, nebo je stanovena fixní částka.
Není franšízant jako franšízant
Být součástí franšízové sítě je většinou pro podnikatele výhodou, mohou těžit ze síly značky. Problém však nastává v momentě, kdy se v síti objeví „černá ovce“, franšízant, který svému podnikání nevěnuje tolik úsilí a času. Může se totiž stát, že svým chováním způsobí problémy celé síti, nejen jemu samotnému. Stejné chyby se však může dopustit i franšízor. Pokud je pak image značky poškozena, mohou na to doplatit všichni, kteří v rámci franšízové sítě působí.
Stupeň podpory a zabezpečení
Každá franšíza je jiná a stejně tak je i každý franšízor jiný. S tím souvisí i rozdílná úroveň podpory, kterou svým franšízovým partnerům nabízí. Někteří poskytovatelé licencí se mohou dokonce zavázat, že vám poskytnou další školení a podporu, ale své sliby nesplní. Navíc, vaše budoucnost je pevně v rukách franšízora. Je to totiž on, kdo rozhoduje o prodloužení či neprodloužení franšízové smlouvy. A to bez ohledu na to, zda dodržujete všechny pokyny a postupy nastavené franšízorem a vaší firmě se daří. Stává se to sice v ojedinělých případech, ale je třeba to brát v potaz už při samotném rozhodování a výběru franšízového konceptu.
Rozhodnutí vstoupit do podnikání pod hlavičkou již fungující franšízy je vážný krok, který by rozhodně neměl být uspěchaný. Proto vždy zájemcům o franšízové podnikání doporučujeme, aby si sehnali co nejvíce informací, a to nejen od potenciálního budoucího franšízora, ale také od stávajících franšízantů. Před podpisem franšízové smlouvy se pak obraťte na odborníky, kteří mají zkušenosti s franšízovým poradenstvím – mohou vám ušetřit čas, zklamání i peníze.
PROFIT system franchise service s.r.o.

PŘEČTI ČLÁNKY

Franšízová síť fitness center Contours úspěšně pokračuje v expanzi na českém trhu. Nabízí ověřený model s návratností do dvou let a podporou provozu.
Networking, který funguje. Franšíza Business for Breakfast spojuje podnikatele už 15 let. Představuje efektivní způsob, jak získat zakázky díky osobním doporučením.
V nejbližších třech letech franšízová síť chystá rebranding na 1000 čerpacích stanicích v 7 zemích, včetně Česka.
Franšíza Bageterie Boulevard vyrostla spolu s Crocodille na rekordních 1,6 miliardy obratu. Po covidových letech je zpět na předních pozicích mezi fastfoodovými řetězci.
Franšízová síť prochází vizuální proměnou, rozšiřuje služby a digitalizuje. Konkurenceschopnost tak posílí všechny pobočky.
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
„Nyní se zaměřujeme na bistro, kde chceme pizzy odbavovat do 7 minut,“ říká zakladatel franšízové sítě Vosíme.cz Richard Halmazňa.
Franšíza 360pizza nabízí rebranding stávajícím gastro provozovnám. Jak změna pomůže efektivitě podnikání vysvětlí Markéta Krejčíková, manažerka pro rozvoj.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI