Firmy v nebezpečí

Rizika i ve franšíze / Být součástí franšízové sítě je většinou pro podnikatele výhodou, mohou těžit ze síly značky a zkušeností franšízora. Úspěch franšízanta pak závisí také na tom, kolik svému podnikání nevěnuje úsilí a času.
Pátek
10.09.2021
Pandemie se výrazně odrazila na počtu firem v Česku, kterým hrozí krach. Některá odvětví jsou zasažena fatálně. Může franšíza snížit riziko krachu?
 

Za prvních pět měsíců letošního roku se počet ohrožených firem v ČR zvýšil o 11 166. To je téměř o třetinu víc než ve stejném období roku 2020. Vyplývá to z analýzy společnosti Dun & Bradstreet, který dlouhodobě sleduje vývoj podnikatelského klimatu u nás.

Do kategorie ohrožených firem jsou dle analýzy zařazeny společnosti v potížích, tedy ty, které například zahájily konkurzní nebo restrukturalizační řízení, jsou v dočasné ochraně, v likvidaci atd. Zasažení zaměstnanci jsou pak součtem zaměstnanců těchto společností. V kategorii ohrožených firem se v České republice podle našich analýz za celý loňský rok ocitlo 22 471 firem a 62 172 zaměstnanců, kteří by mohli přijít o práci,“ říká Petra Štěpánová, analytička Dun & Bradstreet s tím, že ve srovnání s rokem 2019 se jednalo, v případě firem, o nárůst o 16 % a v případě zaměstnanců o pětinu.

Negativní trend bohužel přetrvává i nadále. Do května přibylo dalších 11 166 ohrožených firem, což představuje meziroční přírůstek o 31 % a v porovnání s předkrizovým rokem 2019 o 39 %. O něco horší je situace v počtu zasažených zaměstnanců. Jejich počet letos narostl na 32 885, což je v porovnáním s loňským rokem o 36 % víc a o 73 % víc než v roce 2019.

Franšíza jako řešení?

Dá se očekávat, že do konce roku budou počty ohrožených firem i nadále růst, a to v souvislosti s koncem podpůrných programů, které pro firmy a podnikatele připravila vláda. Současně s tím lze předpokládat i nárůst zájmu o franšízové podnikání. „V minulosti jsme byli svědky toho, že po ekonomické krizi vzrostl počet podnikatelů, kteří mají zájem o podnikání pod hlavičkou zavedených konceptů,“ říká Lenka Nováková, konzultantka poradenské společnosti PROFIT system franchise services.

Hlavní motivací pro majitele firem, kteří byli vinou krize nuceni své firmy zavřít, je eliminace rizika, které s sebou podnikání přináší. Chtějí i nadále podnikat, ale láká je možnost rozvíjet svůj byznys se silným partnerem v zádech. Další skupinou, která se po krizi často rozhoduje o vstupu do franšízové sítě, jsou zaměstnanci, kteří jsou buď bez práce, nebo chtějí převzít odpovědnost za svou budoucnost a rozjet vlastní byznys. V případě, kdy nemají svůj originální nápad, případně finance na jeho realizaci, představuje pro ně franšíza snadnější cestu k podnikání.

„Všechny výše uvedené důvody, proč podnikatelé uvažují o pořízení franšízové licence, jsou zcela běžné a do jisté míry i legitimní. Vždy však uchazeče o franšízu upozorňujeme na to, že ne pro každého je franšízové podnikání ideálním řešením. Zvláštní důraz pak klademe na to, abychom jim vysvětlili, že i ve franšízingu existuje jistá míra rizika. Pokud se však stanou součástí kvalitně nastaveného a prověřeného konceptu, nebudou na své podnikatelské problémy a výzvy sami. Proto je vždy potřeba věnovat výběru franšízové značky zvýšenou pozornost, nerozhodovat se impulsivně a případně využít i služeb profesionála ve franšízingu,“ upozorňuje Lenka Nováková.  


100% úspěch? / Úspěšnost franšízové spolupráce je dána mnoha faktory – od preferencí franšízora, přes zájmy a dovednosti franšízanta, až po správnou volbu lokality a cílové skupiny zákazníků.

Populární na fóru

Správný čas na byznys

platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com

2 komentář(e)
posledni 07.11.2024
Správný čas na byznys

Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...

2 komentář(e)
posledni 04.11.2024
Zaměřeno na vzdělávání

Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...

1 komentář(e)
posledni 28.10.2024
Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019