Devítiletý rekord
Konkrétně se v roce 2021 do podnikání na živnostenský list pustilo 68 819 fyzických osob, což je o 9 % víc než v roce 2020. Celkový počet živnostníků v ČR dosáhl 2,17 milionů, přičemž aktivně podniká zhruba 52 % z nich. Meziročně se podnikatelská základna rozrostla však jen o 6 688 podnikatelů Vyplývá to z dat poradenské společnosti Dun & Bradstreet.
„Uplynulé dva roky byly pro podnikatele jedny z nejobtížnějších v novodobé historii. Z důvodu pandemie, opakovaných uzávěrách ekonomiky a různých restrikcí se zcela změnily podmínky na trhu, ohrožena byla celá odvětví. Přesto loni začalo podnikat o 9 % více OSVČ než v krizovém roce 2020 a nejvíc od roku 2013,“ zhodnotila aktuální data analytička Dun & Bradstreet Petra Štěpánová s tím, že v posledních 10 letech rekord drží rok 2012, kdy bylo registrováno téměř 79 tisíc nových živnostníků. Nicméně v průběhu uplynulého roku se podnikatelský apetit spíše snižoval. V prvním kvartálu zahájilo činnost 18 244 živnostníků, ve druhém 17 202, ve třetím 17 943, zatímco v posledním kvartálu 2021 nejméně, 15 430.
Nejvíc fyzických osob, více než čtvrtina, zahájilo podnikání ve volné živnosti Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona. Následoval velkoobchod a maloobchod (6,8 %), příprava staveniště (5,9 %), maloobchod v nespecializovaných prodejnách (4 %) a silniční a nákladní doprava (3,5 %). Z geografického hlediska nejvíc nových podnikatelů začalo působit v Praze (20 %), Středočeském (13 %) a Jihomoravském (12 %) kraji.
Firma vs. „živnostňák“
Řadu živnostníků najdeme i mezi franšízovými partnery konceptů, které se na našem trhu tímto způsobem rozvíjí. Důvodem může být i nižší administrativní zátěž, která je s pořízením živnostenského oprávnění spojena. Přeci jen, zakládání firmy může být pro některé začínající podnikatele a v řadě případů i zbytečné. Jak však upozorňuje Marek Halfar, expert na franšízing poradenské společnosti PROFIT system, u některých sítí by uchazeči o franšízu z řad živnostníků mohli narazit.
Většinou záleží na povaze konceptu a jeho zaměření, mnohdy pak i na částce, kterou musí franšízant do rozjetí svého nového byznysu investovat. „Někteří franšízoři, jako příklad můžeme uvést třeba McDonald´s, však živnostníky coby majitele licence upřednostňují. Jedním z důvodů může být i fakt, že získá-li franšízovou licenci fyzická osoba, ručí za investici, a často i úvěr, celým svým majetkem, což ho přirozeně motivuje k tomu, aby podnikal podle postupů značky, které jsou prověřené a osvědčené,“ vysvětluje Marek Halfar.

PŘEČTI ČLÁNKY

Franšízing způsobil revoluci v globálním podnikání tím, že umožnil rychlou expanzi s osvědčeným obchodním modelem. Objevte největší franšízové sítě, které formují průmyslová odvětví po celém světě.
Balenciaga, Chanel, L´OR nebo Lego – to jsou jen některé ze značek, které nedávno v Česku otevřely své první prodejny. Jsou mezi nimi i franšízy?
Česká pošta pokračuje v reorganizaci a rozšiřuje počet pošt Partner. Jejich provozovatelům navyšuje platby.
Finalistky 15. ročníku dosáhly v roce 2021 obratu 2,9 miliardy Kč a zaměstnávaly téměř 2400 lidí. Ocenění získala i franšízantka McDonald´s.
Podle předběžných hospodářských výsledků za rok 2021 vzrostl obrat společnosti Broker Consulting v České republice a na Slovensku meziročně o 33 % na 2,03 miliardy korun.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Logistika, přeprava, tisk a marketing na jednom místě. Franšízová síť s touto kombinací uspěla už v 50 zemích světa. Nyní hledá franšízanty také pro český trh.
Špagetka je franšíza s čerstvými těstovinami, kávou a zmrzlinou má originální receptury i způsob lokace trucků. Jak tento koncept funguje v praxi?
Poptávka po úklidových, stěhovacích a řemeslných službách je velká. Jak z této situace těžit vysvětlí Jiří Bártík, obchodní manažer mezinárodní franšízové sítě Extra Services.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI