Česko představuje pro MBE velký potenciál
Jak se v současné době daří konceptu Mail Boxes Etc.?
Rok 2021 byl pro nás pozoruhodný: Mateřská společnost MBE uzavřela rok 2021 s tržbami v hodnotě 1,01 miliardy eur (1,2 miliardy USD) z prodeje v rámci celé sítě. Tyto tržby byly vygenerovíny prostřednictvím platformy více než 2 900 servisních středisek v 53 zemích, která působí pod různými značkami.
Za všechny lze říci, že společnost Mail Boxes Etc. je již 40 let komplexním řešením pro firemní i maloobchodní zákazníky, kterým poskytuje služby v oblasti přepravy, plnění, tisku, marketingu, pronájmu poštovních schránek a virtuálních kancelářských adres. Jednotlivě nebo v kombinaci usnadňuje MBE každodenní provoz malých a středních podniků, profesionálů i soukromých spotřebitelů, a to s důrazem na kvalitní úroveň zákaznického servisu. S téměř 1 800 servisními středisky, která působí po celém světě ve více než 40 zemích, obsluhují podnikatelé Mail Boxes Etc. pravidelně přibližně 250 tisíc firemních zákazníků.
Značka je i nadále atraktivním a odolným obchodním modelem. Od roku 2016 podepsalo vedení konceptu 16 rámcových franšízových smluv ve 26 zemích. To umožňuje společnosti Mail Boxes Etc. posilovat svou pozici na trhu a vytvářet nové master-franšízové příležitosti pro rozvoj značky MBE a podnikání v dostupných zemích, jako je Česká republika a Slovensko.
Dalo se očekávat, že krize přinesla do vašeho oboru zvýšenou poptávku po službách. Pozorujete také tento trend?
Covid-19 způsobil mnoho změn na trhu práce a jednou z nejdůležitějších byl nárůst počtu lidí, kteří se rozhodli podnikat. V tomto scénáři je franšízing vždy dobrou volbou, protože je to příležitost podniknout investici do osvědčeného a zavedeného obchodního modelu a značky. Poptávka po logistických a fulfillmentových službách také každým rokem roste díky rostoucímu sektoru elektronického obchodování, proto jsme zaznamenali větší zájem ze strany zájemců a nedávná akvizice Prestashopu potvrzuje strategii společnosti vydat se tímto směrem, poskytovat svým zákazníkům řešení s přidanou hodnotou pro balení a expedici, fulfillment, tisk a marketing a pronájem poštovních schránek, aby se mohli soustředit na své hlavní činnosti, jako je rozvoj malých a středních podniků.
V České republice a na Slovensku hledáte master-franchisového partnera. Co od něj očekáváte? Za co bude zodpovědný?
Společnost Mail Boxes Etc. skutečně rozvíjí svou síť center podnikových služeb v jednotlivých zemích prostřednictvím master-franšízových smluv s místními partnery. Master franšízant působí jako oficiální autorizovaný vlastník společnosti Mail Boxes Etc. pro dané území. Bude zodpovědný za přizpůsobení obchodního konceptu místnímu trhu, nábor, školení a řízení kvalifikovaného personálu centrály pro dané území a otevření a provoz firemního centra a samozřejmě za podpis individuálních franšízových licencí pro rozvoj místní sítě.
Jak velký potenciál vidíte na našem trhu pro rozvoj franšízové sítě?
Česká republika a Slovensko jsou země, na které se zaměřujeme prioritně vzhledem k tomu, že se jedná o země s rozvinutou tržní ekonomikou orientovanou na export. Navíc 99 % aktivních podniků zde tvoří malé a střední podniky, každý s méně než 250 zaměstnanci. Právě tyto firmy jsou pro nás primárními klienty, kterým pomáháme zvyšovat produktivitu řešením obchodních funkcí, které nejsou v jejich klíčových kompetencích. Pokud jde o rozvoj maloobchodní sítě, jedním z našich kroků v rámci kvalifikačního procesu je zjištění odhadu možného potenciálu, který bychom společně s uchazečem vypočítali v kroku podnikatelského plánu, kdy společně s našimi kandidáty strategicky plánujeme počty provozoven a jejich rozmístění podle našich 40letých zkušeností, vždy však pečlivě nasloucháme místním znalostem partnerů. Lze říct, že společně s osvědčeným obchodním systémem, který byl již zaveden ve více než 40 zemích, a mnohostranným modelem příjmů, který umožňuje flexibilitu služeb, je společnost Mail Boxes Etc. příležitostí pro podnikatele, aby diverzifikovali své obchodní portfolio a přinesli franšízu celosvětového servisního centra do své země.
Co nabízíte potenciálním franšízantům? Jak probíhá úvodní školení a podpora? Jakou průběžnou podporu a školení franšízanti dostávají?
V naší společnosti víme, že klíčem k úspěchu jsou lidé, kteří stojí za provozem, a to je důvod, proč investujeme do komplexního školení a využíváme naše 40leté zkušenosti k vytvoření specializovaných školicích programů a procesů, které naši Master franšízanti mohou implementovat od prvního dne. Pomoc začíná hned první den, kdy kandidátům na master-franšízanta poskytuje podporu specializovaný tým vícejazyčných Business Developerů, kteří hovoří plynně více než 8 různými jazyky (anglicky, francouzsky, portugalsky, španělsky, italsky, čínsky, indicky a rusky). To nám umožňuje zůstat kandidátům nablízku během kvalifikačního procesu a také pomáhat usnadňovat průběžné předávání znalostí a zkušeností. Po podpisu rámcové franšízové smlouvy vám bude přidělen specializovaný obchodní vývojář, který s vámi bude spolupracovat, a cestu školení podpoří tým z centrály. To bude zahrnovat spolupráci s master-franšízantem na vytvoření základních akčních plánů prodeje a marketingu a rozvoje maloobchodní sítě, a to prostřednictvím úvodních schůzek s jednotlivými odpovědnými odděleními. Kromě toho pořádáme speciální školení pro master-franšízové partnery a třítýdenní kurz, na kterém se naučíte řídit aktivity pilotních prodejen. Školení je silně zaměřeno na prodej, což umožňuje našim master-franšízantům rozvíjet své obchodní schopnosti ještě před otevřením v přidělené zemi.
Jak je to po zahájení provozu franšízové pobočky?
Podpora pokračuje i po otevření. Master-franšízantovi je poskytována podpora ze strany týmu centrály včetně průběžné provozní podpory, přístupu k mnoha nástrojům pro realizaci obchodních strategií pro dlouhodobý úspěch, marketingových akčních plánů a podpory při školení prostřednictvím specializované online vzdělávací platformy. Kromě toho se aktivně účastní regionálních setkání a výborů, aby mohli sdílet a využívat všechny různé osvědčené postupy a know-how vytvořené prostřednictvím naší globální sítě.
Je možné se na vás obrátit, pokud existuje potenciální franšízant, který by si chtěl otevřít pouze jednu pobočku?
Síť center obchodních služeb rozvíjíme v jednotlivých zemích prostřednictvím master-franšízových smluv s místními partnery, proto je strategií najít vhodného kandidáta, který povede rozvoj maloobchodní sítě center MBE na úrovni jednotlivých zemí a bude nabízet vysoce kvalitní řešení sloužící firemním i soukromým zákazníkům na trzích e-commerce, B2B a B2C.
PŘEČTI ČLÁNKY
Franšízing způsobil revoluci v globálním podnikání tím, že umožnil rychlou expanzi s osvědčeným obchodním modelem. Objevte největší franšízové sítě, které formují průmyslová odvětví po celém světě.
V Bruselu se udílely ceny Evropské federace franšíz. Ze značek, které míří na náš trh, získali ocenění Mail Boxes Etc.
Mail Boxes Etc. je franšíza pro ty, kteří hledají podnikání s mezinárodním úspěchem. To je případ i Saši Cvetojeviče, master-franšízanta pro jadranský region. Co zájemcům radí?
Největší veletrh franšízového podnikání ve střední a východní Evropě se letos koná od 19. do 21. října v Paláci kultury a vědy ve Varšavě. S námi máte vstupenku zdarma.
Společnost MBE dosáhla loni tržeb ve výši 1,3 miliardy eur. Velký podíl na tom mají i franšízové pobočky této globální sítě. Uspět chce i u nás.
Nejčtenější
Franšíza realitních kanceláří se na akci měsíc.ai v pražském Karlíně podělila se svými zkušenostmi s umělou inteligencí. Současně pokračuje jejich nárůst poboček v menších městech.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Ochranné známky představují důležitý nástroj na ochranu identifikace a reputace značky na trhu. Jak na jejich ochranu nám prozradil Štěpán Štarha z AK Havel & Partners.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?