Ghost Kitchen – budoucnost gastronomie?
Poslední roky jsou pro majitele gastropodniků poměrně náročné. Nucené omezení provozu v době covidu a přetrvávající nejistota přivedly mnoho podniků ke krachu, na jiné měly katastrofální dopady. Pokud měly restaurace, bistra nebo bary pandemii přežít, museli se jejich majitelé zamyslet nad přehodnocením jejich fungování. Řadě z nich se to podařilo, a zatímco klasické restaurace byly pro hosty zavřené, objevil se nový styl podnikání v gastru – vznikly značky specializující se na rozvoz jídla.
Tzv. Ghost Kitchen jsou kuchyně určené výhradně pro rozvoz jídel. Nenajdete je v centrech měst nebo food courtech obchodních center. Nemají číšníky, jídelní lístky, stoly a židle – jinými slovy, žádné další režijní náklady. Kromě toho, že vytvoření a provoz kuchyně duchů je levnější, lze ji i rychle zřídit. Potřebujete pouze kuchyň s přístupem pro rozvozce a certifikovaný hygienický průkaz.
Takové kuchyně, které můžete znát i pod pojmem "virtuální kuchyně", fungují při plnění objednávek na jídlo s sebou pro takové aplikace třetích stran, jako jsou Uber Eats, Wolt nebo Dámejídlo.cz. Cílem těchto kuchyní je těžit z kulturní změny směrem k jídlu s sebou, jejíž hodnota se do roku 2030 odhaduje na 1 bilion dolarů.
Budování značky jako klíč k úspěchu
V případě „kuchyní duchů“ překvapivě není největším problémem přilákat spotřebitele. Problém spočívá v budování značky. Pro zákazníky je těžké ztotožnit se s restaurací, kterou nikdy neviděli. Čelíte také výzvě udržet kontrolu kvality, protože jídlo dodává obvykle třetí strana. Investice do kvalitnějšího obalu a značky je způsob, který doporučujeme, jak bojovat s oběma těmito problémy.
Některé restaurace, zejména v zahraničí, se poměrně brzy úspěšně přeorientovaly na take-away a otevřely další Ghost Kitchen, aby pokryly poptávku během výluky, jako například Five-Guys, Applebee's a Chili's v USA. Pomáhá to také udržet neustálý provoz řidičů rozvážkové služby. Během pandemie si velké společnosti nenechaly ujít příležitost a vytvořily různé značky na aplikace take away, aby otestovaly nové položky menu bez rizika tvrdého zásahu značky.
Ukazuje se, že virtuální kuchyně jsou inovativním, nákladově a rizikově efektivním způsobem podnikání. Změna pracovní kultury, které jsme v současnosti svědky, znamená, že o jídla s sebou je mezi zákazníky zájem vyšší než kdykoli předtím. Zdá se, že jde o více než jen o trend a zajímavý prostor ke sledování.

PŘEČTI ČLÁNKY

Přinášíme aktuální žebříček nejúspěšnějších globálních franšízových značek. V TOP 10 nechybí franšízy známé z tuzemského trhu. Nejsilnějším sektorem zůstává gastro.
Food trucky představují nový evropský trend. Rozmach těchto franšíz probíhá i v Česku. Jak je to s investičními náklady a zahájením vlastního podnikání s mobilním občerstvením?
Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Zajímají vás nové franšízové koncepty? Určitě navštivte Franchise Expo 3. dubna 2025 v Budapešti.
Stárnutí evropské populace zvyšuje poptávku po službách péče o seniory. Franšízingové příležitosti vznikají i v tomto oboru. U nás zatím na trhu chybí.
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Německý prodejce kávy chystá rozvoj konceptu kaváren s prodejnou zboží pro domácnost
Fúze s Angličany zajistila M&M realitám první místo na trhu v ČR, velký úspěch ryze české realitní kanceláře.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI