Pověst franšízy je základ

Síla sociálních sítí
Síla sociálních sítí / To, co se dnes stane v jedné z franšízových poboček, ví během pár vteřin takřka celý svět. Proto v současnosti je pověst něco, na co si značky musí dát opravdový pozor.
Středa
25.01.2023
Žijeme v „době značkové“, ve které se řada transakcí, zejména pokud jde o prodeje franšízových licencí, řídí pověstí a tím, jak jsou jednotlivé značky vnímány.
 

Co se týče síly a důležitosti reputace ve franšízingu, je nutné rozlišit několik podstatných aspektů. Za prvé, pověst každého franšízanta má vliv jak na poskytovatele franšízy, tak i na ostatní franšízanty v síti. Za druhé, reputace franšízora mezi potenciálními zájemci o jeho licence má nepochybně vliv na prodej franšízy, a tím i její další rozšiřování.

Ne nadarmo se říká, že franšízové ​​podnikání je jako manželství. Ostatně ve franšízingu musí každá strana bojovat i za blaho té druhé - franšízant se zavazuje chránit a posilovat jméno franšízy a poskytovatel franšízy pomáhat franšízantovi rozvíjet jeho podnikání, a to nejen na samém začátku, ale po celou dobu spolupráce. Navzdory tomuto pravidlu, pokud jedna strana tento závazek ignoruje, může dojít k vážným finančním ztrátám. A to na obou stranách.

Šeptanda vs ověřené informace

Představte si například, že média publikují informaci, že inspekce z „hygieny“ zjistila, že jedna z poboček franšízové sítě prodávala zkažené jídlo a nedodržuje tak hygienické normy. Jak se budete cítit v jiné restauraci ve stejném řetězci, která se nachází na druhé straně stejného města? Pravděpodobně si nebudete jistí, zda to stejně nefunguje i zde, a vyberete si pro oběd či večeři místo s jiným jménem.

Právě to se stalo jednomu známému fastfoodovému řetězci v USA, když před zhruba osmi lety 52 zákazníků z devíti různých států uvedlo, že se jim po návštěvě restaurací tohoto řetězce udělalo špatně. Brzy se zjistilo, že nemoci způsobuje nebezpečná bakterie E coli. Majitelé byli nuceni okamžitě zavřít 43 restaurací. Incident pokračoval tři měsíce a proměnil se ve velkou krizi společnosti. Vedení oznámilo, že tržby v důsledku tohoto incidentu mohly klesnout až o 8 až 11 procent. Koncem února následujícího roku nabídla firma pak svým nejvěrnějším zákazníkům jídlo zdarma. Ani to však nepomohlo, aby se zákazníci vrátili do poboček této sítě v plné síle.

Ztráta pověste během vteřiny

Dalším příkladem dopadu, který rychle postihne celý řetězec franšíz, jiná velká značka specializující se na mexickou gastronomii. V roce 2013 sdílel jeden ze zaměstnanců na svém facebookovém účtu fotografii, na které zachytil okamžik, kdy olizuje tacos, která se chystal poslat zákazníkům. Během okamžiku se fotografie stala virální na sociálních sítích a rozšířila se po celé zemi a později i do dalších zemí. To způsobilo mimořádnou krizi celé sítě. Proti tomuto zaměstnanci bylo rychle zahájeno vyšetřování. Krize měla také významný finanční dopad.

Odborníci na krizové řízení uvádějí, že franšízoři by měli dohlížet na všechny kanály digitálního marketingu. Pokud by franšízor, o kterém jsem mluvil dříve, měl jednoduše přístup ke všem účtům na sociálních sítích, kde by figurovalo jeho jméno, mohl by zareagovat včas a zmírnit rozsah krize. Osoby s rozhodovací pravomocí věří, že pověst místní značky je nejdůležitější, i když je síť globální, a proto mají tendenci sledovat pouze místní účty. Jinými slovy, pověst celého řetězce je stejně dobrá jako pověst každého místního franšízanta.

Pověst mezi franšízanty

Pověst franšízových poboček je hrozbou i příležitostí. Připomeňme si, co říká franšízová filozofie – zákazník by měl v jakékoli franšízové ​​pobočce zažít takřka to stejné jako v jakékoli další. Kontrola těchto standardů je nezbytná zejména v momentě, kdy je expanze franšízové sítě velmi dynamická a cílem jejího vedení je prodat co nejvíce franšízových licencí. Někdy totiž značky expandují tak rychlým tempem, že už se se všemi franšízanty majitelé značky prostě nemůžou seznámit. I to však může mít negativní dopad na pověst značky, a to přímo u jejích franšízových partnerů.

Na druhou stranu, pokud je pověst franšízora ​​mezi franšízanty dobrá, je třeba této situace využít. Podle odborníků totiž lze dobrou pověst franšízora ​​mezi partnery proměnit v silné doporučení pro franšízový prodej. Každý franšízor totiž může říct, že jeho franšíza je nejlepší, nejkvalitnější a nejpřímější cesta k rychlé návratnosti investice. Franšíza však není každodenní nákup. Není proto neobvyklé, že podnikatel, který si chce koupit franšízu, si udělá mikroprůzkum, aby zjistil, o čem franšíza skutečně je. Ověření třetí stranou může být zásadní pro jeho konečné rozhodnutí. Navíc, i odborníci na franšízing vždy doporučují, aby zájemce o koupil licence požádal franšízora po kontakty na jeho stávající franšízanty, se kterými by si mohl promluvit o praktickém fungování spolupráce. A jak se říká, kdo nic neskrývá, nemá s tímto problém.


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017