Mladí inženýři při práci
Mladí inženýři při práci / Young Engineers působí ve více než 50 zemích.
pondělí
29.07.2024
„Každý, kdo rozpozná krásu našeho vzdělávacího poslání, je způsobilý stát se franšízantem Young Engineers,“ říká zakladatel tohoto amerického vzdělávacího konceptu Amir Asor.
 

Před více než deseti lety založil Amir Asor e2 Young Engineers, školu, která potvrzuje STEM* a inženýrské dovednosti u dětí pomocí zábavných a praktických metod učení, které v tradičním vzdělávání často chybí. Kromě nalezení nevyužité příležitosti na trhu se Asoru podařilo stát se jedním z lídrů nové vlny v sektoru mimoškolního vzdělávání. 

Dojem, který jeho školy udělaly na vysoce profilované návštěvníky, vyhnal Asora v roce 2011 k titulu „Entrepreneur of the Year (Youth Business International Entrepreneur of the Year Award)“.

V níže uvedeném rozhovoru se jsme se zeptali, co ho vedlo k podnikání ve vzdělávacím sektoru, proč je jeho franšíza dobrou obchodní příležitostí, kdo se může stát franšízantem a také kolik kapitálu je potřeba k otevření školy Young Engineers. 

Co vás inspirovalo a motivovalo k otevření Young Engineers?

Nemohu říct, že bych měl ze školních dob nejpozitivnější zážitky. Až při zápisu na vysokou školu jsem zjistil, že vlastně nejsem tak špatný student... ( smích ) Když vyrostete, pochopíte, jak se svět mění, vidíte, jak se rozvíjí podnikatelský sektor. Měl jsem možnost pracovat s dětmi a tehdy jsem si uvědomil, že technologie se mění velmi rychle, zatímco vzdělávací proces se mění velmi pomalu. Nikdo nezíská ty nejlepší a nejpokročilejší znalosti pouze ve škole. Zkušenosti přicházejí z různých stran.

Kdybyste se mohli vrátit o 20 let zpět a zkusit předpovědět, jaké profese by dnes existovaly, pravděpodobně byste neměli ani ponětí. A i v tomto bodě, pokud bychom si měli představit povolání, která budou aktuální za 20 let, pravděpodobně bychom znovu selhali. Když k tomu poznání dojdete, uvědomíte si, že vzdělání musí být nesrovnatelně širší a komplexnější.

Oba moji rodiče jsou vychovatelé. Myslím, že část inspirace pochází také od nich. Pro mě osobně je však vzdělávání především o získávání dovedností – nejen o sbírání informací. Domnívám se totiž, že vzdělávací proces by neměl být zaměřen tak na získávání informací, jako spíše na rozvoj schopností a dovedností. Je to jediný způsob, jak připravit děti na trh práce 21. století. Pokud umíte myslet, můžete dosáhnout hodně. Pokud máte pouze informace, budete dělat věci, které se týkají výhradně těchto informací – což je velké omezení.

Jak se koncept Young Engineers vyvíjel a rozvíjel od svého založení v roce 2008?

Naše podnikání neustále roste, a jak je vidět, především díky rozvoji franšízové ​​sítě. Na druhou stranu, jak roste byznys našich franšízantů, roste i celý systém - úspěšní franšízanti se zpravidla rozhodnou rozšířit svou nabídku, zavést nové vzdělávací programy a otevřít školy v nových lokalitách. V síti Young Engineers aktuálně působí 200 franšízantů.

Víte, když se zeptáte franchisora, obvykle řeknou: Máme 1 000 nebo 2 000 franšízantů, ale ve skutečnosti to tak není. Toto číslo často odkazuje na počet franšízových jednotek. Máme však více než 200 jednotek a ve skutečnosti 200 lidí provozujících své podniky ve více než 50 zemích světa.

Myslíte si, že vaše firma má dobrou pozici pro výzvy budoucnosti, jako je ekonomika sdílení, AI a blockchain technologie? 

Myslím, že jsme na takovou budoucnost dobře připraveni. Tím se dostáváme zpět do pozice, kdy když nevíte, co dál, musíte být zruční. Musíte umět přemýšlet – jak položit otázku, z jaké strany přistupovat k výzvě. Stručně řečeno, rozvíjíte dovednost přistupovat k problému.

Koncept se samozřejmě neustále vyvíjí – naše týmy na něm usilovně pracují. Nedávno jsme spustili programy Algo Play a Algo Buddy, které dětem umožňují zažít svět kódování a robotiky – mimo obrazovku počítače. V podstatě máme „vložené“ běžné kódovací prvky v hmotné podobě – krychli, tedy kvádru. Takže místo psaní posloupnosti kódů stačí uspořádat posloupnost bloků, které v procesu kódování nesou nějaké informace. To v podstatě pokrývá všechny základní prvky kódování, jako jsou podmíněné podmínky a větvení do více řetězců. Všechny ty děsivé věci, kterých byste se normálně během studia programování báli ( smích) - jen ty naše jsou šité na míru pro dítě, takže je to pro ně přirozené.

Pro děti je důležitá vizualizace. Nikdy neříkáme: Udělejme něco složitého! , ale: Hej, pojďme udělat něco zábavného! Tento stroj můžeme naprogramovat tak, aby dělal cokoli chceme. Naprogramujme robota, aby šel z tohoto místa na toto místo. Nebo: Naprogramujme robota, aby byl šťastný, když míč projde košem!

Kdo se může stát franšízantem a otevřít školu Young Engineers?

Naprosto každý, kdo chápe důležitost přípravy dětí na trh práce 21. století. Každý, kdo uzná, že jde o výjimečnou příležitost a důležité poslání. A samozřejmě každý, kdo vidí zábavnou stránku tohoto podnikání.

Obvykle se franšízanti dělí do dvou skupin. První jsou ti, kteří mají předchozí zkušenosti s prací s dětmi. Vědí, jak k dětem přistupovat a vysvětlit jim jednoduché úkoly. Později si jej děti postaví z kostek a jistě problému porozumí - což znamená, že učitel nebo instruktor musí udělat jednoduchý úvod a nastavit výchozí bod. Vzdělávací stránka není tak obtížná a myslím, že tuto práci zvládne řada lidí s určitými základními dovednostmi.

Druhým typem jsou lidé, kteří dobře rozumí našemu poslání, ale sami by tuto práci nezvládli. Nebo prostě nemají zájem účastnit se vzdělávacího procesu. V tom případě se dají najmout lektoři a instruktoři, což není příliš náročný úkol.

V podstatě každý, kdo rozpozná krásu našeho poslání, je kvalifikován jako franšízant Young Engineers.

Kolik investic je potřeba k otevření franšízy?

Investice není příliš velká. S řekněme 5 000 Euro jako počáteční kapitál je možné pokrýt všechny náklady potřebné k otevření školy s vysokou šancí na úspěch. Konečná částka však bude většinou záviset na velikosti a vybavení školních prostor a maximální investice může být až 20 000 Euro.