Karel Janeček: Úspěch si žádá odvahu

Podnikatel, mecenáš, bojovník proti korupci. Které z těchto označení Vás momentálně nejvíce vystihuje?
Musím říci, že v podstatě dnes ani jedno z nich. Je pravda, že jsem velkou část života a energie věnoval firmě RSJ, ale teď už je to naprosté minimum, dělám pro ni jen konzultace, takže označení podnikatel se vztahuje k minulosti. Mecenáš, pravda takovou činností se zabývám hodně, ale to, co dělám, nepovažuji za činnost mecenáše. A bojovník proti korupci… I tomu se věnuji, ale opět již spíše okrajově. Bojem proti korupci se nyní zabývají hlavně odborníci Nadačního fondu proti korupci. Jsem sice předseda správní rady, ale tím opravdovým „bojem“ trávím čas minimálně.
Je tedy nějaké nové označení, které momentálně charakterizuje Vaši činnost?
Nejdůležitější je a zdaleka nejvíc mě zaměstnává projekt změny volebního systému, jehož cílem je zlepšení demokracie nejen u nás. Jak však tuto mou činnosti charakterizovat jedním slovem… Může to znít trochu moc sebejistě, ale považuji se za člověka, který má vize, který je vizionář. Ale určitě se dá najít i jiné označení.
Do jaké míry ovlivňovaly či ovlivňují Vaše záliby Vaše podnikání?
Musím říci, že hodně. Vše, co jsem celý život dělal, bylo současně do vysoké míry i mojí zálibou. Samozřejmě, s úspěchem je spojena i jistá míra odříkání, spousta práce. Dvakrát jsme málem jako firma zkrachovali. To je důkazem faktu, že člověk musí jistou míru rizika podstoupit a mít na to nervy. Byznys pro mne byl z velké části zábava a podařilo se mi naplnit vizi stát se jedním z největších obchodníků na světových obchodních burzách.
Jste spolumajitelem Centra současného umění DOX v Praze. Je to záliba nebo byznys?
Určitě to není byznys. Je to záliba. Ke spolumajitelství DOXu jsem se dostal nejen díky tomu, že rád podporuji umění, ale také kvůli problémům s tehdejším akcionářem Centra. Bylo potřeba najít nové akcionáře a dostala se ke mně tato nabídka, kterou jsem velmi rád přijal.
Přednášíte na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy. Setkáváte se tak se studenty, mladými lidmi. Mají chuť podnikat? Vidíte u nich tyto ambice?
Já myslím, že ano. Když přednáším o společenských tématech na univerzitách, studenti se ptají, zajímá je to. Rozhodně chuť podnikat mají. Nicméně nemohu však říci, zda je jejich chuť podnikat větší dnes nebo třeba před 15 lety. Je řada studentů, které to zajímá, jsou ambiciózní, chtějí v životě něco dokázat a to je důležité.
Celý rozhovor najdete v magazínu Vlastní firma FRANCHISING 02/2014.
PŘEČTI ČLÁNKY

Nejen o podnikatelském prostředí a mizivé politické podpoře podnikatelů a malých firem v České republice hovořili v rozhovoru bratři Tomáš a Lukáš Sedláčkovi.
Podnikání v České republice je relativně bezpečné, ale pomalé. To si myslí lékař, podnikatel a televizní moderátor Roman Šmucler.
Podnikatelský příběh módní návrhářky Blanky Matragi je veřejnosti všeobecně známý. Jaké je však podle ní tajemství úspěchu v módní branži? Slovo "nemožné" pro ni neexistuje.
Distribuci hudby dominuje digitální prostředí, mnoho umělců pracuje raději pro menší vydavatele. Přední skladatel a producent Jan P. Muchow popisuje hudební průmysl.
Lukáš Hejlík je české veřejnosti znám především jako herec. V poslední době ho však čím dál více zaměstnávají jeho podnikatelské projekty spjaté s divadlem i gastronomií.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Logistika, přeprava, tisk a marketing na jednom místě. Franšízová síť s touto kombinací uspěla už v 50 zemích světa. Nyní hledá franšízanty také pro český trh.
Špagetka je franšíza s čerstvými těstovinami, kávou a zmrzlinou má originální receptury i způsob lokace trucků. Jak tento koncept funguje v praxi?
Poptávka po úklidových, stěhovacích a řemeslných službách je velká. Jak z této situace těžit vysvětlí Jiří Bártík, obchodní manažer mezinárodní franšízové sítě Extra Services.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI