Podnikání vám musí sedět
Jste lékař. Nedlouho po „Sametové“ revoluci jste však začal podnikat v oblasti televizní tvorby. Co Vás k tomu vedlo?
No, také byli na živnostenském úřadě v Příbrami v šoku, když jsem jim říkal, že chci produkovat televizní programy pro Českou televizi. Neuměli vůbec něco takového pojmenovat a vyrábět soukromě televizní pořady bylo mimo chápání. Volali na všechna ministerstva, ale nikdo nic takového neslyšel. Chtěli jsme po revoluci natáčet v zahraničí, ale nebyly peníze. Tak jsme si je sehnali a nabídli hotové pořady nebo příspěvky do stávajících. Kameru nešlo jen tak koupit a nikdo ji neuměl pronajmout. Nakonec jsme používali i s kameramanem vybavení, které dostal Václav Havel pro natáčení v disentu. Kombinoval jsem studium na univerzitě s dobrodružnými výlety. Byli jsme šíleně odvážní a nejednou nám šlo o život. Natáčeli jsme v týmu s mojí první manželkou Líbou. Za první výdělek jsme si pořídili auto a svatbu.
Jaké byly vlastně Vaše podnikatelské začátky?
Měl jsem skládanku na razítka, abych mohl měnit nápisy, neboť razítko bylo luxusem a investovat do více než jednoho by bylo neúnosné. Měl jsem bloček s prázdnými fakturami a sešit na účetnictví. Pořídil jsem si zázrak technologie, fax, a z pronajatého bytu na Jižním městě jsem přes fax domlouval třeba natáčení uprostřed pouští Tunisu v době, kdy tam ještě nikdo nejezdil. Prakticky nešlo provést zahraniční platbu. Vozil jsem hotovost v různých skrýších, například v podrážkách bot. Pak přišlo podnikání ve farmacii. Vyvinul jsem dva přípravky pro stomatologii, které jsem rozběhl a pak prodal větší firmě. Dodnes jsou na trhu. Letáček byl černobílý, neboť jsem fotil v kuchyni a neměl na barevný film. Měli jsme krabičky ve tvaru kosočtverce, což všechny zaujalo. Všichni náš výrobek vyzkoušeli a nadnárodní firmy měly smůlu. Pak přišla laserová gelová maska. Tušil jsem, že by to mohl být úspěch, tak jsme ji nazvali francouzsky. No a francouzská kosmetika z Příbrami se prodala do všech pěti světadílů.
Dá se o Vás říci, že jste podnikatel „od narození“?
Jsem z rodiny, která asi podniká, když ne tisíc let, tak určitě několik století. Zatímco jiní si s rodiči vyprávěli o fotbale či filmu. U nás se pořád probíralo, co a jak předci řešili, když jsme měli firmy. Byla to vysoká škola podnikatelská. Nebral jsem to jako něco, co by mi mohlo pomoci, ale poslouchal jsem a v 90. letech, když se mnohým z podnikání zatočila hlava, jsem už věděl, jak to asi je. Jen jsem nešel za velikými příležitostmi, které tehdy ležely na zemi, protože medicína pro mě pořád byla jednička.
Dnes je Vaším asi největším podnikatelským projektem soukromá klinika Asklepion. Jaké to bylo v polovině 90. let rozjíždět podnikání v oblasti zdravotnictví v Česku?
Tři ministři zdravotnictví mi osobně sdělili, že žádné přímo hrazené zdravotnictví prostě nebude a že mi na základě něčího udání musejí podnikání zakázat. Vždy jsem se zeptal podle jakého zákona a bylo ticho. Všichni ale říkali, že lidé prostě soukromé doktory „neskousnou“. V té době kvůli drsnému podnikání řada lidí i zemřela a podnikající lékař, to dráždilo nepředstavitelně.
Jak se u nás ve zdravotnictví podniká dnes?
Ta část, která vychází z přímých plateb, jako Asklepion, funguje. Na problémy si nestěžuji, neb to stejně nemá smysl. Pak je tu zdravotnictví placené ze zdravotních pojišťoven a to ani nedokážu v zahraničí popsat. Třeba, jak se každý rok mění podmínky, a to kolem Silvestra, aby to bylo pro nezasvěcené co nejpřekvapivější. Ale byly i roky, kdy se podmínky měnily zpětně. Systém regulací nemocnic laik nepochopí. V zásadě, když si více lidí u vás zlomí nohu, máte průšvih, když méně, máte ještě větší. Nemocnice musí splnit tolik ustanovení, která si často protiřečí, že to je matematicky vyloučené, ale všem to nakonec nějak vyjde. Můžete jenom regulovat náklady, ale konkurujete státu, který sám sobě přiděluje dotace a různé výhody. Můžete se snažit, ale když se stát jakkoli rozhodne, máte smůlu.
Asklepion má po republice hned několik poboček. Neuvažoval jste někdy o jejich rozvoji prostřednictvím franšízingu?
Já franšízu měl s tím, že takto pojmenované pobočky, tj. Asklepion, jsem postupně franšízantům prodal, ale už poté nemohli využívat naše jméno. Kliniky pomáháme stavět neustále, a to v mnoha zemích. Jen jméno Asklepion nepronajímáme. Ve špičkové medicíně totiž chtějí pacienti vždy do hlavní nemocnice. Franšízant tedy vlastně od určitého okamžiku propagoval pacientům cestu do centrály. Teď mám dokonce řadu jakoby franšízových poboček, které se profilují bojem s Asklepionem a vysloveně na nás dští síru. Část pacientů to tak chce.
Soukromá klinika však není Vaší jedinou podnikatelskou aktivitou. Kde všude můžeme ještě najít Vaše stopy jakožto byznysmena?
Asi nejvíce mě baví vývoj, popřípadě i výroba špičkových medicínských technologií, a to v globálním měřítku. Něco vymyslíme u nás, dotáhneme to třeba s Egypťanem a Švýcarem, vyrobíme v Koreji, zabalíme v USA a prodáme v Mexiku. Jak jsem řekl, kliniku moc rozšiřovat nejde. Původní Asklepion kopíruje několik řetězců v Rusku, ale tam to funguje, neboť vzdálenost mezi pobočkami je dost veliká na to, aby pacient zůstal i u horší pobočky. V medicíně a kosmetice je franšízing obecně vyhrazen pro nabídku levných služeb na přijatelné úrovni. Neboli, jak učinit podprůměrné lékaře atraktivnějšími. Špičkoví lékaři nic takového nepotřebují. Stačí jim služby konzultanta, což děláme.
Je něco, co vás v podnikání překvapilo, a to jak pozitivně, tak i negativně?
Díky rodinné tradici vůbec nic. To je výhoda druhých a třetích podnikatelských generací, které se tu objevují. Tedy, pokud si tatínek s maminkou udělali čas na zplození a hlavně výchovu dětí. Časem zjistí, že to je vůbec ta nejdůležitější věc, neboť skutečný hospodář je jen chvilkovým správcem rodinného majetku.
Začínal jste podnikat poměrně brzy po roce 1989. Mají to podnikatelé dnes podle Vás jednodušší?
Ta mince má dvě strany. V 90. letech jste státu řekli, že chcete mít soukromou televizi na nejlepším kanálu, zadarmo a šlo to. Cokoli jste dovezli, tady po tom byl hlad. No ale úroky byly 20 procent za rok a musel jsem přežít i 200 procent za rok. Jaké peklo bylo vyběhat si „papíry“! Málokdo pamatuje, jak jsme z celé republiky chodili pro výpis z rejstříku trestů k jednomu okénku na Pankrác.
Jak se podle Vás v České republice podniká?
Myslím, že to je velmi podobné všude na světě. U nás si více potrpíme na „papíry“ ačkoli se ne vždy fakticky dodržují. Podnikání je relativně bezpečné, ale pomalé. Kdo chce větší adrenalin, na východ od Západu je spousta příležitostí. Naopak, třeba v Rakousku je vše ještě nalinkovanější, ale už je také vše hodně rozdané.
Co podle Vás musí podnikatel mít, aby se stal úspěšným?
Já rozumím dynamickým oborů, jakou je špičková medicína a média. Potřebujete originální vizi a skvělý tým lidí. A pak uhánějte a nekoukejte se doprava ani do leva. V tomhle oboru vítěz bere vše a druhá místa se neudělují. Měli jsme v rodině i statkáře. To jsou obory, kde se podniká úplně jinak. Podnikání musí sedět vašemu naturelu. Já bych se na gruntu asi zbláznil.
Je něco, co byste poradil těm, kteří o rozjetí vlastního podnikání teprve uvažují?
Hlavně, ať podnikání nezačínají kvůli penězům. V Evropě se podporují zaměstnanci, neboť to je většina elektorátu a cesta k finančnímu uspokojení je pro ně, při určité míře cílevědomosti pomalejší, ale jistá. Za stovky let podnikání naší rodiny vím, že o majetek dříve či později podnikatel přijde. Buď udělá chybu, nebo je úspěšný a někdo mu ho z moci úřední vezme. Je tedy dobré si tu cestu dobře naplánovat a užívat si i pády a nacházet v nich to dobré, než přijde logický konec (minimálně v další generaci). Skutečný podnikatel, dlužno odlišovat od živnostníků, jede na tygrovi a tak to prostě je.
Česká veřejnost Vás nezná jen jako lékaře, ale také jako televizního moderátora. Nedávno jste se vrátil na obrazovky. Je toto nějaký Váš způsob relaxu?
Já k moderování přistupuji vysoce profesionálně a velmi se na něj připravuji, ale oddych to pro mě je. A medicína je pro mě oddychem od moderování. Střídání činností je nejlepší lék proti vyhoření. Podnikatel běží maratón, což je docela úmorné… tak nějaký ten vložený závod pozdvihne ducha.
Jak jinak si ještě dobíjíte baterky?
Sportem. Jako dítě jsem ho nenáviděl, domníval jsem se, že to je ztráta času a asi i je. Ale jsem ve věku, kdy budu buď sportovat, nebo umřu. A to je nabídka, kterou nelze odmítnout….
Profil:
Doc. MUDr. Roman Šmucler pochází z rodiny s dlouhou podnikatelskou tradicí. Sám začal podnikat v roce 1992, kdy začal produkovat televizní pořady jako osoba samostatně výdělečně činná. V roce 1996 založil společnost ASKLEPION-Lasercentrum Praha. Ta je provozovatelem nestátního zdravotnického zařízení, které se z prvního centra zaměřeného na laserovou estetickou medicínu proměnilo na multioborový institut estetické medicíny s hlavní klinikou v Praze. Významnou částí jeho současného podnikání je vlastní výzkum a vývoj nových léků a prostředků pro medicínu.
PŘEČTI ČLÁNKY
Nejen o podnikatelském prostředí a mizivé politické podpoře podnikatelů a malých firem v České republice hovořili v rozhovoru bratři Tomáš a Lukáš Sedláčkovi.
Podnikatelský příběh módní návrhářky Blanky Matragi je veřejnosti všeobecně známý. Jaké je však podle ní tajemství úspěchu v módní branži? Slovo "nemožné" pro ni neexistuje.
Distribuci hudby dominuje digitální prostředí, mnoho umělců pracuje raději pro menší vydavatele. Přední skladatel a producent Jan P. Muchow popisuje hudební průmysl.
Lukáš Hejlík je české veřejnosti znám především jako herec. V poslední době ho však čím dál více zaměstnávají jeho podnikatelské projekty spjaté s divadlem i gastronomií.
Finance jsou velmi perspektivní obor. Řeší je každý, proto se v nich ukrývá velký potenciál a možnost stát se velmi úspěšným, říká generální ředitel a spolumajitel společnosti Partners, investor a v neposlední řadě majitel sítě My Food Market Petr Borkovec.
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Realitní franšíza Remax potvrzuje oživení realitního byznysu. Kde jsou další příležitosti a jak vypadá spolupráce s touto značkou nám přiblížil generální ředitel Jan Hrubý.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...