Po odeznění různých opatření proti šíření onemocnění COVID-19, majitelé restaurací, barů, kaváren či bister nyní stojí před další výzvou – růstem cen a bojem o zákazníky. Podle aktuální analýzy poradenské společnosti Dun & Bradstreet, světového lídra v oblasti poskytování klíčových obchodních dat, od začátku roku v Česku zaniklo 524 restaurací. Těžká situace ale mnohé podnikatele zcela neodradila. Podle dat Dun & Bradstreet na druhé straně vzniklo 716 nových gastroprovozů. Je to však nejméně za poslední dekádu.
„Provozovatelé stravovacích zařízení jsou v kleštích. Vysoké ceny energií, surovin a dalších vstupů je, na jedné straně, nutí zdražovat, tím ale, na straně druhé, přicházejí o zákazníky, kteří nechtějí nebo nemohou nárůst cen akceptovat. Pro některé podniky to může mít fatální následky,“ popisuje současný vývoj na trhu analytička Dun & Bradstreet Petra Štěpánová.
Podle databází Dun & Bradstreet v Česku aktuálně podniká 23 211 restaurací, společností s ručením omezeným nebo akciových společností. Od začátku roku jich vzniklo 716, což je nejméně za posledních deset let a téměř o tři čtvrtiny méně než v rekordním roce 2016. Zároveň zaniklo 424 provozoven, o 44 % víc než v roce 2016, ale nejméně od roku 2019. Kromě právnických osob je v gastrobyznysu registrováno 110 973 živnostníků. Jejich celkový počet od roku 2020 mírně klesá a současně roste podíl spících subjektů. Zatímco v roce 2020 bylo na trhu 112 488 OSVČ podnikajících v oblasti stravování a pohostinství a počet neaktivních podnikatelů dosahoval 55,7 %, aktuálně počet neaktivních subjektů přesáhl 57 %. Počet aktivních podnikatelů tak klesl o 2 262.
Franšízy mají chuť růst
Ačkoli je pravdou, že podnikání v oboru gastronomie není snadné, stále je pro řadu lidí velmi atraktivní. Platí to nejen u nás, ale i ve světě. Velká část konceptů, které na našem trhu aktuálně hledají nové franšízové partnery, působí právě v gastrooboru. Jde o restaurace nejrůznějšího tipu, kavárny, cukrárny nebo fastfoody. V tom se Česko od zahraničí nijak výrazně neliší. Majitelé franšízových gastroznaček dál chtějí sázet na místní znalosti svých franšízantů, kteří tak mají široké spektrum možností vybrat si ten správný koncept, díky němuž by si splnili sen o vlastní podnikání v tomto oboru.
„Z úst majitelů či manažerů gastronomických franšíz v poslední době slýcháme velmi často, že současná doba pro ně není lehká, nicméně ani to jim nebere chuť dál růst,“ říká Lenka Nováková, konzultantka poradenské společnosti PROFIT system franchise services. Právě rozjetí podnikání se silným partnerem v zádech jako franšízant, je pro ty, kteří o působení v této branži uvažují, velkým ulehčením na samém startu. „Navíc mohou při výběru konkrétní značky zjistit, jak franšíza funguje v dobách, když se podnikání zrovna nedaří a jakou podporu vedení sítě poskytuje svým franšízantům,“ doplňuje Nováková.
PŘEČTI ČLÁNKY
Čeští podnikatelé drží nastavený trend
/23.10.2025
Zájem o zakládání nových podniků již delší dobu roste. Data ukazují, že čísla převyšují i rekordní loňský rok. Pozornost si získává i trh s franšízami a to nejen u zdejších značek.
Češi zakládají živnosti a firmy rekordním tempem. První pololetí roku 2025 přineslo nejvíc podnikatelských startů za poslední roky. Jaký dopad má tento trend na franšízing v Česku?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Doba přeje podnikání - podle statistik v prvním čtvrtletí letošního roku rekordně vzrost počet podnikatelů i firem.
Do finále soutěže postoupilo z konkurence 1975 semifinalistek. Novou kategorii Cena pro nejzajímavější franšízu vyhrál franšízový koncept Refresh Bistro.
Nejčtenější
Franšíza - co to je?
/09.01.2025
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Tomáš Větvička vyměnil cukrářskou dílnu za podnikání pod hlavičkou sítě Traficon. Jak zvládl přechod do nového oboru a co ho na práci nejvíc naplňuje?
Síť pánských salónů Royal Barber & Shop hledá nové franšízanty. Pobočku je možné rozjet od 1 milionu korun, převzít zavedenou, nebo do ní vstoupit jako investor.
Slovenská síť Mr. Kebab hledá master-franšízanta pro český trh. Detaily spolupráce a plány expanze přibližuje zakladatel značky Ľubor Lelovits.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI