Kodex nařizuje i loajalitu

Etický kodex EFF nemá žádnou zákonnou pravomoc. Měl by mít ale kromě jiného vliv na postupy pro tvorbu franšízových sítí v Evropě i například na rozhodování vnitrostátních soudů nebo regulačních orgánů, které se na EFF mohou obracet při rozhodování v právních sporech, týkajících se franšízingu.
Samoregulační mechanismus v posledních letech kritizovali někteří odpůrci s tím, že nejednotnost nejen právních podmínek v Evropě značně brzdí rozvoj franšízingu jako takového. Právě možné riziko větší nadnárodní regulace franšízingu vedla evropskou asociaci k úpravě kodexu.
Změny se týkají především několika zásadních oblastí:
- Zdůrazňuje se nyní, že kodex je domluvou mezi vícero stranami, a že se týká jak franšízorů, tak franšízantů. Reaguje tím na kritiku, že se málo zaobíral právy a povinnostmi franšízantů.
- Členové EFF kladou větší důraz nejen na přijetí, ale také na podporu národního etického kodexu a na zajištění toho, aby byl veřejně dostupný.
- Větší důraz je kladen také na tzv. zásadu dobré víry, která se týká vztahu mezi franšízory a franšízanty. Britské právo například neuznává obecnou povinnost dobré víry a nedávné soudní pokusy ji ukotvit v zákoně jako povinnou součást franšízových dohod byly odmítnuté nebo omezené. Kodex ovšem nově kladě větší důraz právě na tuto povinnost. Strany mají podle něho řešit stížnosti a spory v dobré víře v bezprostředních rozhovorech a jednáních vedených v duchu přátelství a poctivosti.
- Od franšízorů se požaduje, aby jednoznačně zaručili franšízantovi právo využívat převedené nebo zpřístupněné know-how, udržovat a rozvíjet jej.
- Definice knoh-how byla upravena. Z informací, které byly "nepostradatelné" jsou nyní informace, které jsou "významné a užitečné". Tento krok má odrážet praktickou realitu mnoha franšízových systémů.
- Od franšízorů se vyžaduje, aby na poli franšízingu působili po dobu nejméně jednoho roku, aby dodržovali a rozvíjeli know-how, předávali jej, vyžadovali zpětnou vazbu od svých franšízantů, a pomáhali při rozvoji franšízové trhu. Franšízor musí propagovat příslušnou značku.
- Franšízoři musí uznat franšízanty jak samostatné podnikatele, a nesmí je přímo či nepřímo řídit stejně jako své zaměstnance.
- Franšízor je povinen franšízantům bezvýhradně umožnit provoz podnikání, poskytnout jim detailní informace o komunikaci uvnitř i vně firmy (například na internetu), stejně tak má povinnost je seznámit se svou obchodní politikou.
- Franšízanti podléhají také dalším povinnostem. Musí "loajálně spolupracovat" se svými franšízory a dalšími franšízanty, musí být zodpovědní za své vlastní činy, za vlastní personál i financování vlastního podnikání.
PŘEČTI ČLÁNKY

Franšízy jsou častou cestou k úspěchu díky několika základním výhodám v podnikání. Mezi ně patří nižší vstupní kapitál i menší riziko ztrát.
Evropský kodex etiky franchisingu je základním dokumentem určujícím pravidla podnikání založených na licenčním principu
Franšízing v České republice (dříve Československu) začal rozvíjet po roce 1989 společně s hospodářskými a politickými změnami v zemi.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
V dějinách světového franšízingu dodnes přesně není jasné, kdo, kdy a komu prodal první licenci k podnikání. Kořeny slova "franchise" sahají na počátek druhého tisíciletí.
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Logistika, přeprava, tisk a marketing na jednom místě. Franšízová síť s touto kombinací uspěla už v 50 zemích světa. Nyní hledá franšízanty také pro český trh.
Špagetka je franšíza s čerstvými těstovinami, kávou a zmrzlinou má originální receptury i způsob lokace trucků. Jak tento koncept funguje v praxi?
Poptávka po úklidových, stěhovacích a řemeslných službách je velká. Jak z této situace těžit vysvětlí Jiří Bártík, obchodní manažer mezinárodní franšízové sítě Extra Services.
Stravování v krabičkách se prosadilo v českých domácnostech i kancelářích. Jak na to jde česká franšíza FITeat?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI