Stvoření pro franšízing

Pořízení franšízové licence je ideální pro lidi, kteří uvažují o vlastním podnikání, ale chtěli by vstoupit do podnikání s mnohem menším rizikem. Namísto budování svého byznysu od nuly se rozhodnou koupit „recept na úspěch“ a stánou se franšízanty, kteří získají osvědčenou značku a mohou profitovat z obchodních zkušeností franšízora.
To je jeden z hlavních důvodů, proč jsou franšízoři při výběru svých budoucích partnerů opatrní a nároční. Chuť podnikat, vůle rozvíjet byznys a také finanční stabilita uchazečů jsou jistě důležité, ale bez určitého podnikatelského „talentu“ a obchodních dovedností franšízantů poskytovatelé licence o spolupráci ani neuvažují. Z praxe víme, že velmi často jsou tak při rozhodování franšízorů klíčové zkušenosti i pracovní historie franšízanta. Nejde však o jediná kritéria.
Bez ohledu na to, o jaký franšízový systém jde, je cílem franšízora najít ideálního franšízanta – i když téměř všichni se shodují, že ideální kandidát neexistuje. Při výběru se tak poskytovatel licence zaměřuje na několik specifických vlastností. Nejčastěji jde o prodejní dovednosti, schopnost řídit tým zaměstnanců, finanční gramotnost a potenciál implementovat a monitorovat dodržování standardů franšízového systému. Přestože tyto dovednosti lez rozvíjet v mnoha různých profesích, existují takové, které vynikají a franšízoři jejich zástupce rádi vidí ve své síti.
Obchodníci/ prodejci
Ať už si to uvědomují nebo ne, většina prodejců se chová, jako by byli majiteli firmy. Proto se často může zdát, že zvláště ti dobří obchodníci neprodávají jen produkty či služby, ale také určitou image sebe sama. Prodejci totiž moc dobře vědí, jakou moc má dobrá značka. Výhodou je, že se nevzdávají, když se objeví komplikace. Jsou zvyklí odvádět výkony i v době, kdy se nedaří. Prodejci, zvyklí na výkyvy v příjmech a na to, že „jeden den se může dařit a druhý nikoli“, se řídí především tím, že konečný úspěch závisí na jejich aktivitě.
Manažeři
Je pravda, že existuje mnoho franšízových systémů, které nemusí řídit vrcholoví manažeři, aby podnik fungoval hladce, ale na druhou stranu také neexistuje podnik, který by fungoval sám. Každá firma potřebuje dobrý tým. A kdo v minulosti neměl možnost sestavovat tým, najímat pracovníky a pracovat s nimi, brzy pochopí, že jde o jeden z nejnáročnějších úkolů. Tvoření pracovních inzerátů, kontrola došlých životopisů, výběr uchazečů, pohovory, prověřování jejich schopností a následně školení a řízení zaměstnanců patří mezi klíčové povinnosti majitelů franšízových poboček.
Lidé, kteří mají manažerské schopnosti a zkušenosti v této oblasti, budou mít jistě méně problémů, když se rozhodnou vstoupit do podnikání a koupit si franšízu. Jako pro lidi zvyklé na různé vlastnosti a profily pracovníků pro ně bude snazší zvládat vztahy, plánovat povinnosti, ale i přebírat práci a měnit zaměstnance v momentě, kdy si to situace vyžádá. Snadno vytvoří hierarchii mezi zaměstnanci, ale také vědí, jak rozpoznat a odměnit talent a tvrdou práci zaměstnanců. Tyto dovednosti jsou důležité zejména pro kandidáty, kteří mají ambici provozovat více než jednu franšízovou pobočku, tedy pro potenciální příjemce multi nebo master-franšízy.
Účetní
Pro účetní platí, že jsou to dobře organizovaní a důkladní lidé, kteří rozumí téměř všem aspektům podnikání. Navzdory skutečnosti, že franšízové podniky nabízejí řešení většiny problémů, které mohou nastat v každodenním podnikání, jsou i účetní velmi zruční v řešení komplikací, a toi prostřednictvím nalézání inovativních řešení. Jejich největší předností je zejména schopnost hospodařit s financemi a není třeba zdůrazňovat, že účetní mají své hospodaření plně ve svých rukách a v pořádku.
Sportovci
Když se rozhodnou plně se věnovat práci, jsou profesionální sportovci ve skutečnosti ideálními franšízanty. Z několika důvodů. Svou povahou jsou soutěživí, touží po úspěchu a moc dobře vědí, kolik práce a úsilí je potřeba k dosažení špičkového výsledku. Často se jim tak podaří dosáhnout cílů, které si vytýčili. Jednou z jejich nejcennějších předností je, že hrají podle pravidel, což je pro franšízové podnikání více než vhodné.
Většinou se stává, že se sportovci do vlastního podnikání pustí na konci své profesionální kariéry. Často volí formu investice, která nevyžaduje jejich přílišné zapojení. Mezi sportovci tak mohou dobré obchodní partnery najít ty franšízové značky, které umožňují majiteli firmy se do podnikání zapojit jen částečně.
Majitelé malých podniků
Většina drobných živnostníků uvádí jako hlavní důvod zahájení podnikání touhu být sami svými pány – řídit si svůj čas a budovat firmu podle vlastních standardů. Na druhou stranu však přiznávají, že začít budovat a rozvíjet podnikání „od nuly“ je nesmírně obtížný úkol. Ti, kteří ví, jak funguje franšízové podnikání pak dokonce říkají, že kdyby začínali dnes, uvažovali by i o koupi franšízové licence.
Nicméně právě proto, že si vyzkoušeli podnikání a mají určité obchodní zkušenosti, jsou majitelé malých podniků velmi žádanými kandidáty na franšízanty. Kromě vybudované zákaznické základny a profesionálních kontaktů už vědí, co znamená „podnikat“ - od právních a finančních záležitostí až po marketing.
Bez ohledu na vše, co bylo řečeno, to neznamená, že by kandidáti, kteří přicházejí z jiných oblastí, neměli přemýšlet o koupi franšízy. Kdo má však zkušenosti alespoň s jednou z těchto profesí a hledá řešení, jak začít s vlastním podnikáním, měl by se určitě podívat na to, jaké možnosti mu dává franšízový trh.
PŘEČTI ČLÁNKY

Jistotu úspěchu vašeho franšízového podnikání vám nezaručíme. Můžeme vás ale upozornit na chyby, kterých je třeba se vyvarovat.
Rozhodování o tom, zda podnikat nebo ne, je obtížné. Existuje však možnost využít know-how a zkušeností partnera v podobě franšízové značky.
Řadu podnikatelů možná napadne, proč si kupovat franšízové licence, když mohou rozjet svůj vlastní byznys sami. Zde jsou 3 důvody.
Zakoupením licence známé značky si podnikatel usnadňuje vstup do byznysu výměnou za část své nezávislosti. Franšízing s sebou nese výhody i nevýhody. První ale převažují.
Při jednání o vstupu do franšízy vám franšízor odhalí vzorový obchodní plán. Na co se zaměřit, abyste se vyhnuli budoucím překvapením?
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Logistika, přeprava, tisk a marketing na jednom místě. Franšízová síť s touto kombinací uspěla už v 50 zemích světa. Nyní hledá franšízanty také pro český trh.
Špagetka je franšíza s čerstvými těstovinami, kávou a zmrzlinou má originální receptury i způsob lokace trucků. Jak tento koncept funguje v praxi?
Poptávka po úklidových, stěhovacích a řemeslných službách je velká. Jak z této situace těžit vysvětlí Jiří Bártík, obchodní manažer mezinárodní franšízové sítě Extra Services.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI