Počáteční investice do provozovny je od 800 tisíc do 1 mil. Kč. Délka franchisové smlouvy se uzavírá na 5 až 10 let.
pondělí
19.12.2011
O boomu farmářských trhů a potravin jsme si v Rozhovoru týdne povídali s Alešem Kotěrou, spolumajitelem společnosti ČESKÝ GRUNT.
 

Jak obtížné bylo rozjet vaše franchisy?
Jako každý jiný start byly i naše začátky velmi náročné. Po několika měsících úvah, přemýšlení a příprav jsme jako první v ČR rozjeli rozjížděli koncept domácích kamenných farmářských prodejen. První pobočku jsme otevřeli v červenci 2010 v Praze na Vinohradech. Tomu předcházel asi rok intenzivní práce při hledání kvalitních dodavatelů či sbírání kontaktů. Každou další prodejnu již otevíráme snadněji a zejména naši franchisoví partneři dostávají při otevření plný servis. Dá docela zabrat objíždět jednotlivé dodavatele a vybírat ty nejlepší, domluvit se na ceně. Řekl bych, že daleko těžší je najít správného dodavatele než vybudovat prodejnu. Naštěstí se už tomu věnujeme dva roky, takže už víme, kam a na koho se obrátit.

V současnosti můžeme mluvit o boomu farmářských tržišť. Jak to ovlivňuje váš byznys?
Podle mě můžeme rok 2011 nazvat rokem farmářských tržišť. Objevují se už dokonce i v menších městech kolem 5 tisíc obyvatel, a to je dobře. Hodně se o trzích mluvilo i v médiích. To všechno pomáhá i nám, protože farmářský trh a farmářská prodejna jsou spojité nádoby. My jsme vlastně také obdobou farmářského trhu, akorát fungujeme v kamenné prodejně.

A nemůže vás naopak poškodit skutečnost, že některé trhy prodávají potraviny z farem, jejichž původ není jasný, a lidé mají pocit, že na nich jen vydělávají?
Takové případy se samozřejmě stávají. Určitě to ale není nějaké významné procento z celkového počtu trhů. Tradice těchto trhů tady byla na 40 let v podstatě zlikvidována a lidé se začínají teprve učit chodit nakupovat někam jinam než do velkých obchodů. Nejdůležitější nyní je přesvědčit zákazníka o kvalitě produktů a tuto kvalitu si udržet.

Češi jsou zvyklí masově chodit nakupovat do supermarketů. To je vaše největší konkurence?
Naše prodejny staví na kvalitním českém zboží, osobním přístupu k zákazníkovi a tradičních potravinách. Supermarkety jsou zaměřeny jiným směrem a na odlišnou klientelu. Nevnímám je tedy jako přímou konkurenci. Zákazníci postupně přicházejí na to, že množství a cena není jediným kriteriem. Lidé sice nakupují ve velkých obchodních centrech, kde mají na jednom místě vše, ale určitě pozorujeme trend, kdy zákazníci rádi přijdou do menších prodejen, kde naleznou jinou kvalitu zboží, zaručený původ potravin a i prostředí je kolikrát příjemnější.

Takže cítíte, že trendy v nakupování se pomalu mění?
Ano. Je to opravdu sice spíše pomalý obrat, ale zákazníků přibývá. Doufám, že tomu tak bude i nadále.


/1/
zobrazit více