Slovensko, země pro byznys

Bratislava je hlavním městem Slovenské republiky a také hlavním centrem, kde franchisové koncepty otevírají své první provozovny.
Pondělí
19.08.2013
Na Slovensku loni působilo přes 36 franchisových konceptů. Počet těch, kteří zde chtějí prorazit, atakuje 20.
 

Slovenský franchisový trh ukazuje, že se s ním musí počítat. Jeho velká expanze začíná přicházet, a toho chtějí využít i české franchisové koncepty. Pro ty se Slovensko jeví jako první země, kde chtějí prorazit se svými výrobky či službami. V roce 2012 podle Reportu franchisového trhu, který vydává poradenská společnost PROFIT system franchise services, působilo na slovenském trhu 36 českých franchisových systémů. Aktuálně o vstupu přemýšlí přes 20 konceptů, které fungují na základě franchisy, případně partnerství.

Vhodného master-franchisanta hledá síť fitness studií Hany Bany, která zatím provozuje jednu vlastní pobočku v Bratislavě. „Jednání jsme vedli s několika zájemci, ta však ztroskotala na vzájemných představách a požadavcích,“ říká jednatel firmy Laut, která Hany Bany zastupuje, Jakub Šigut. Podobný případ je i u fastfoodového konceptu Broaster Chicken. O master-franchisantovi uvažují také společnosti Doktor Klain či Certified E-friendly Food. Další firmy, které by se rády prosadily na Slovensku pomocí franchisové spolupráce, jsou mimo jiné BK Solutions, The PUB, Chi-Chi’s. Své brány pro franchisanty otevírá také společnost SmartLife s franchisovým konceptem dětského oblečení Lego Wear. Ta zde poslední 2 roky musela zájemce odmítat kvůli exkluzivitě. Zatím vede 1 obchod v Bratislavě.

Některé společnosti už byly úspěšnější a podařilo se jim letos otevřít první pobočky. Jedná se například o firmy Bussiness for Breakfest, Skinial, Dietfitness či Amaryllis. Mimo posledně jmenovanou si všechny jako první vybraly Bratislavu. Ta se obvykle stává odrazovým můstkem pro další expanzi. Amaryllis otevřel své kosmetické studio v Dunajské Stredě. Na spadnutí je vstup společnosti Marvel prodávající mobilní domy. Ta otevře studio v Bratislavě, které by se mělo stát centrem pro Slovenskou republiku. Tamním zákazníkům by rád nabízel čerstvé potraviny i Náš Grunt. „Zájemci se nám ze Slovenska ozývají, ale jednání zatím nevedou k závěru. Rádi bychom otevřeli obchody blízko českým hranicím,“ říká jednatel Našeho Gruntu Jiří Málek.

Slovensko má svá specifika

Firmy si Slovensko vybírají především pro jeho podobnost s českým trhem. Neexistují zde ani žádné jazykové bariéry a problémy s logistikou jsou malé. Prosadit se zde podařilo například franchisovým konceptům Fruitisimo, Naturhouse, Yves Rocher, Svět zdraví či Coffeshop Company. „Ve slovenském trhu vidíme potenciál na 30 poboček. Chceme se stát největší sítí juice barů na Slovensku,“ doplňuje ředitel Fruitisimo Jan Hummel.

Slovenský franchisový trh je podle prezidenta Slovenské franchisingové asociace Jozefa Šétaffyho ještě nezralý a má svá vlastní specifika. „Pro jeho seznámení je důležité si vynaložit určitý čas. Je třeba si zjistit kvalifikované a správné informace,“ uzavírá Jozef Šétaffy.