Benzinová franchisa
Pokud se blíže podíváme na trh čerpacích stanic, můžeme je rozdělit do dvou kategorií, a to veřejné a neveřejné. Veřejných stanic bylo v Česku ke konci června 3754, z čehož více než 60 % je provozováno nezávislými subjekty. Přes 1200 stanic je pod hlavičkou velkých společností jako Benzina, Lukoil, OMV, Shell, AGIP, EuroOil a Slovnaft. Hodně z nich vsadilo i na spolupráci na bázi franchisingu.
Oblast franchisingu na trhu čerpacích stanic by se dala rozdělit do dvou kategorií. „Prvním z nich je přísný franchisový smluvní vztah zahrnující povinnosti v barevném řešení stanice, dále smluvní sortiment značkových paliv přímo od výrobce či marketing. Tento vztah aplikují především velké petrolejářské společnosti,“ komentuje franchising výkonný ředitel České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Jan Mikulec. Největší hráč na trhu je Benzina, jejíž vlastník Unipetrol se v příštích 5 letech chce zaměřit na rozvoj zejména franchisových čerpacích stanic. Mělo by jí to pomoci dosáhnout tržního podílu 20 % do roku 2017. Aktuálně má Benzina 337 stanic a podíl 12,2 %.
Mimo společnosti Benzina či Shell se k rozvoji na bázi franchisové spolupráce rozhodla i firma Lukoil. Ta spustila pilotní projekt partnerské pobočky v Praze na Žižkově. Koncept by měl fungovat tak, že stávající benzinové stanice převezmou jejich současní provozovatelé. Lukoil zůstane nadále jejich vlastníkem. „Věříme, že takový koncept je tou správnou cestou, jak dosáhnout vyšší efektivity,“ říká Bulat Subaev, generální ředitel Lukoil pro střední a východní Evropu. Druhou formou spolupráce na bázi franchisingu je volný vztah, kdy nezávislé stanice odebírají značková paliva a na stanici jsou umístěny marketingové symboly.
Cena paliv ohrožuje franchisový rozvoj
„Hlavní problémy v rozvoji franchis vidíme v nákupních cenách paliva,“ říká Jan Mikulec s tím, že například vysokoobjemová biopaliva petrolejářské společnosti nevyrábí, ale potenciální partnerské stanice je vyžadují z důvodu poptávky či daňového zvýhodnění. I přesto si však velké firmy budou nadále pečlivě vybírat své franchisové partnery. „Nelze vyloučit ani prodej jednotlivých stanic či sítě. Tady bude rozhodovat cena, výkon a strategická rozhodnutí centrál,“ dodává Jan Mikulec.
Podle údajů Ministerstva průmyslu a obchodu bylo ke 30. červnu v evidenci 6872 čerpacích stanic, z čehož veřejných bylo 3754. Stanice vlastněné velkými petrolejářskými společnostmi tvořily 30 %. Počet neveřejných stanic dosáhl počtu 2623. Na trhu čerpacích stanic bojuje stát především s daňovými úniky. Jan Mikulec očekává, že nová přísnější legislativa a vysoká právní síla franchisových smluv může daňové úniky omezit.
PŘEČTI ČLÁNKY
Franšízová síť Husse založila svůj úspěch na dvou faktorech – většina domácností má doma psa nebo kočku. Tím druhým je, že obstarat svou rodinnou “smečku” často nestíháme.
„Primárně míříme do měst s více jak 30 tisíci obyvatel. Nebráníme se ale ani menším městům," říká obchodní manažer Cbweed Riccardo Ghibellini.
Franšíza Cbweed otevřela loni 3 nové prodejny v Praze, další zahájila provoz v únoru. Letos chce vyrazit i do dalších regionů.
Letošní rok je pro franšízovou značku Husse ve znamení stabilizace sítě. Nezapomíná ale ani na expanzi a inovace.
Franšízová síť Cbweed má pobočky zatím jen v Praze. Potenciál však vidí i v dalších větších městech.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Nejsilnější značky v oblasti franšízingu pro rok 2017 jsou KFC, Dunkin’ Donuts a McDonald’s.
Populární na fóru
Vše pro zákazníka
Kdyby Zepter neprodal exekutorům smlouvy za 2,5 mld v devadesátých letech a nehojil se pak na babičkách na zboží, které nechtěly, tak by se mu lépe budoval pozitivní...
Franšíza pro psy a kočky
Komentář
Na kolo s franchisou
Prosim zaslat informacie ohladne znacky Bikepoint.biz. dakujem