Lukoil se rozhodl spustit pilotní franchisový koncept. Franchisový program nabízí už Benzina, Shell či OMV.
Úterý
03.09.2013
Na trhu čerpacích stanic se rozvíjí i franchising. Benzina jej chce využít k posílení svého podílu.
 

Pokud se blíže podíváme na trh čerpacích stanic, můžeme je rozdělit do dvou kategorií, a to veřejné a neveřejné. Veřejných stanic bylo v Česku ke konci června 3754, z čehož více než 60 % je provozováno nezávislými subjekty. Přes 1200 stanic je pod hlavičkou velkých společností jako Benzina, Lukoil, OMV, Shell, AGIP, EuroOil a Slovnaft. Hodně z nich vsadilo i na spolupráci na bázi franchisingu.

Oblast franchisingu na trhu čerpacích stanic by se dala rozdělit do dvou kategorií. „Prvním z nich je přísný franchisový smluvní vztah zahrnující povinnosti v barevném řešení stanice, dále smluvní sortiment značkových paliv přímo od výrobce či marketing. Tento vztah aplikují především velké petrolejářské společnosti,“ komentuje franchising výkonný ředitel České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Jan Mikulec. Největší hráč na trhu je Benzina, jejíž vlastník Unipetrol se v příštích 5 letech chce zaměřit na rozvoj zejména franchisových čerpacích stanic. Mělo by jí to pomoci dosáhnout tržního podílu 20 % do roku 2017. Aktuálně má Benzina 337 stanic a podíl 12,2 %.

Mimo společnosti Benzina či Shell se k rozvoji na bázi franchisové spolupráce rozhodla i firma Lukoil. Ta spustila pilotní projekt partnerské pobočky v Praze na Žižkově. Koncept by měl fungovat tak, že stávající benzinové stanice převezmou jejich současní provozovatelé. Lukoil zůstane nadále jejich vlastníkem. „Věříme, že takový koncept je tou správnou cestou, jak dosáhnout vyšší efektivity,“ říká Bulat Subaev, generální ředitel Lukoil pro střední a východní Evropu. Druhou formou spolupráce na bázi franchisingu je volný vztah, kdy nezávislé stanice odebírají značková paliva a na stanici jsou umístěny marketingové symboly.

Cena paliv ohrožuje franchisový rozvoj

„Hlavní problémy v rozvoji franchis vidíme v nákupních cenách paliva,“ říká Jan Mikulec s tím, že například vysokoobjemová biopaliva petrolejářské společnosti nevyrábí, ale potenciální partnerské stanice je vyžadují z důvodu poptávky či daňového zvýhodnění. I přesto si však velké firmy budou nadále pečlivě vybírat své franchisové partnery. „Nelze vyloučit ani prodej jednotlivých stanic či sítě. Tady bude rozhodovat cena, výkon a strategická rozhodnutí centrál,“ dodává Jan Mikulec.

Podle údajů Ministerstva průmyslu a obchodu bylo ke 30. červnu v evidenci 6872 čerpacích stanic, z čehož veřejných bylo 3754. Stanice vlastněné velkými petrolejářskými společnostmi tvořily 30 %. Počet neveřejných stanic dosáhl počtu 2623. Na trhu čerpacích stanic bojuje stát především s daňovými úniky. Jan Mikulec očekává, že nová přísnější legislativa a vysoká právní síla franchisových smluv může daňové úniky omezit.